Moikka!Voiko aronia-ja marjapensaille(mustaherukka)laittaa hevosen lantaa ja lisäksi esim.biolan syyslannoitetta näin syksyllä?
Alkuperäinen kirjoittaja: sanra6
Moikka!Voiko aronia-ja marjapensaille(mustaherukka)laittaa hevosen lantaa ja lisäksi esim.biolan syyslannoitetta näin syksyllä?
Alkuperäinen kirjoittaja: sanra6
Syyslannoitehan on ihan passeli, mutta liekö sinun kasvuvyöhykkeellä jo liian myöhäistä - senhän tarkoitus on nähdäkseni valmistaa kasvia tulevaan lepokauteen. Itse täällä II-III-vyöhykkeellä annoin syyslannoitteen jo elokuun lopulla.
Hevonlanta(kompostin) lisäyksestä syksyllä täällä jo tuolla muualla keskusteltiinkin justiinsa. Puhe oli että kasvussa vielä oleville perennoille (ym.) ei kannattaisi laittaa koska innostaa kasvuun, mutta syysvärityksen jo hankkineille sen voi lisätä jo nyt syksyllä - hyötyvät siitä sitten keväällä.
Suosittelisin lämpimästi että käyt lukemassa kompostointiin liittyvät ketjut, muistaakseni hevonpee-topic oli yksi missä oli tästä juttua. Löydät kyllä sieltä
jos biolanin syyslannoitteen koostumusta ei ole taannoisesta muutettu, en käyttäisi sitä edes oikeaan aikaan. tarkista tuoteselosteesta, miten paljon siinä on typpeä nykyisin. - syyslannoitteen pitäisi olla tyystin typetön.
minun kokemukseni tuosta ed.mainitusta tuotteesta on näin vanha->
mai-lee
</strong> (5945 kpl)
torstai,
29.
elokuuta
2002 - klo 8.
14 (yli 6 vuotta sitten)<br/>sain
kerran tuliaisiksi semmosen biolanin syyslannoitepussukan ja luin
kanssa tuon hitaasti liukenevan muodon. epäluuloinen kun olen, arvelin
hitaudenkin olevan suhteellisen käsitteen. antajalle en kertonut, mutta
edelleen käytin vain pk-lannosta ja sen lahjoitustökötin kierrätin
kompostin kautta…
Kyse on varmaan aika pienestä määrästä, mutta perusperiaatehan on että lantaa ei saa näin myöhään enää levittää koska sen sisältämä typpi vaikeuttaa talvehtimista, ja voi huuhtoutua liian syvälle maaperään kasvien ulottumattomiin ennen kevään kasvuunlähtöä ja siten saastuttaa turhaan vesistöjä.
Noilla korkeuksilla ei kyllä kannata antaa marjapensaille enää yhtään mitään, korkeintana kalkkia jos tarvitsee.
Sinuna säästäisin hevosenlannan kevääksi.
Ja syyslannoituksen anto on jo auttamattomasti myöhässä. Sen tehtävänähän on valmistaa kasveja talvea varten ja tähän aikaan vuodesta pensaasi taitavat olla jo talvilepoon menossa eli eivät enään valmisteluja kaipaa. Eli syyslannoite pitäisi antaa silloin kun lehdet ovat vielä vihreitä.
Tuo syyslannoitus on muutenkin vähän kaksipiippuinen juttu: osa laittaa, osan mielestä on ihan turhaa. Itse olen laittanut jos on sattunut olemaan mutta olen tehnyt sen jo elokuussa.
Moikka!Kiitos vastauksista!Täytyypä vielä tarkentaa kysymystäni,eli en ole vielä istuttanut marjapensaita enkä aroniaa.Tuttavani istutti keväällä(vuosia sitten) aronia pensaita ja lisäsi mullan sekaan hevosenlantaa ja hänellä on tosi upeita pensaita ja kasvu on ollut nopeata.
Kyllä kannattaa laittaa mullan sekaan hevosenlantaa jos sitä on saatavilla.
Ja paksu kerros sinne kuopan pohjalle lisäksi
Se syyslannoitus käy kyllä marjakasveille kevätlannoitukseksikin. Eli sitä voi antaa syksyllä tai keväällä istutusvaiheessa. Mutta kohtuus lannoittamisessa, jos kahdenlaista lannoitetta laittaa!
Syyslannoite vaikuttaa sitten keväällä, jos ei syksyllä ehdi…