Taitaa käydä niin, että ostetaan joku jalostamaton versio, jos ei löydy lähempää. Ei huvita maksaa 22 euroa rahtia jalosta lajikkeesta.
Ainakin viime kesänä oli täällä päin joka taimistolla myynnissä marjasinikuusamaa, eri paikoissa vähän eri lajiketta, varmasti löytyy tilaamattakin.
No nyt on marjasinikuusamia. Toinen on sitä tavallista villiä var. edulista, toinen taas mysteeristä jalolajiketta nimeltään Singlaska. Mysteeristä sikäli, ettei siitä oikeastaan mitään tietoa löydy kirjoista hakemalla. Lienee liian uusi lajike.
Olivat muuten ihan hirveän juuria täynnä noiden ruukut. Luulin että ne kasvoivat jossain oudossa turpeessa, mutta se olikin pelkkää pienten juurten tiukkaa massaa, joka tuli ulos tasan ruukun muotoisena! Ei auttanut kuin puukottaa ja repiä auki kunnolla ennen istutusta.
Vai onko se Sinoglaska? olen sitä kanssa miettiny Duetteille kaveriks
Siinä lapussa luki tosiaan Singlaska, mutta luultavasti se on tuo Sinoglaska. Kumpaakin muotoa löytyy netistä, joten kirjoitusvihreet lienevät laajemmallekin levinnyt ilmiö. Kumpaakaan versiota ei kuitenkaan löydy näistä marjaeepoksista jotka omistan.
Ei löydy munkaan marjakirjasta, onneks netistä sentään jotain =)
Meidän lähi puutarhalla maksaa 7.40 kpl, hieno pensas on kun vaan jänikset ei sitä parturois. Tänä vuonna korkean hangen vuoksi säästyivät. Nyt jo valtavasti nuppuja näkyy olevan!
Jänikset parturoineet kahtena vuonna jo syksyllä mun pensaat!
Mulla rusakot veivät ekana talvena, nysivät ihan tyngälle. Nyt suojasin ja pensas on täynnä nuppuja ja lehtikin melkein täysikokoinen.
Sinoglaskan marjat kypsiä, paljon suurempia kuin viime kesänä sateiden ansiosta. Marjoissa on kitkerä jälkimaku, onko joku muu huomannut samaa? En voi syödä silleen, pitää keitättää ne.
Mulla on kahdessa puskassa aivan makoisat marjat, yhdessä kitkerät. Kaikki kolme tainta ovat kuitenkin samalta toimittajalta.
Pitää tehdä koe ja maistaa koristekuusaman marja. Tuskin se niin vaarallinen on aikuiselle. Sitten on harmi jos on myyty väärää lajiketta.
Ehkei kannata maistella. Olen siinä käsityksessä, että kuusamat ovat myrkyllisiä. Nuo syötävät ovat erikseen.
Marjasinikuusaman marjat vain syötäviä, muut myrkyllisiä, eikös niin? Koristekuusaaman marjat on syksyllä lintujen herkkua!
Täällä muuten yksi, joka osti paikalliselta toimittajalta SYÖTÄVIÄ Sinimarjakuusamaa ja ovat niin kitkerän pahoja, etten saa alas millään. Epäilen myös että minulle myitiin se tavallinen koristekasvi, jonka marjat OVAT MYRKYLLISIÄ! Marjojen pitäisi maistua paremmalle kuin mustikka ja oleman hyvin terveellisiä. Saatikka kun puskat eivät edes ole minusta kauniita - harvakasvuisia.
Edes kaikki marjasinikuusamat eivät ole syötäviä: vain tietyt lajikkeet, esim. minulla oleva var. Edulis. Ovat oikeasti mustikkamaisia maultaan, vähän miedompia vain, ja jälkimaku on vähän taikinainen. Hyviä lettuhillossa vatun kaverina
menikö se nimi joptenkin siten että marjasini…ja sinimarja…, joista jomminkummin päin oli syötävä. Itsekin ostin edelliskeväänä syötävää, mutten muista, kumminpäin nimi on. Ekana talvena puput nysi puskan ihan tapille, viime talveksi suojasin verkolla ja nyt on niiiiin tihuvantuuhea puska jotta.
Marjasinikuusama on se syötävä. Vrt. ketjun otsikko.
Ja ei-syötävä on nähdäkseni pelkkä sinikuusama.
Mun nuoret marjasinikuusamat ovat paljon tiheämpiä kuin vanhempi sinikuusama, onkohan se sitten lajiero vai onko vaan varjossa kasvanut harva, vai tuleeko noistakin harvoja myöhemmin. Pitääköhän niitä leikata?