Marjasinikuusama, Lonicera caerulea var. edulis

Tietoja kaivataan ja kasvatus vinkkejä ja jos on kuva niin laittakaaoho, perjantaina istutan 2 kpl pieniä kuusaman alkuja aika varjoisalle paikalle mahtaakohan menestyä? leviääkö pensas kovasti? ja kuinka nopea kasvamaan?

Jos laitat hakusanaksi marjasinikuusama, niin ainakin p-netin "vanhalla puolella" löytyy pohdintoja. Linkkiä en ole edelleenkään opetellut tekemään - viitsiskös joku taitavampi...?

No ihmekkös tuo kun ei löydy mitään tietoja, kun sanat menneet väärinpäin sini-marja... eli oikea nimike taitaa olla se marjasinikuusamasurullinen

Marjasinikuusamasta on ollut aikaisemmin juttua täällä ja täällä.

Marjasinikuusamani (volhova) sato kolmantenakin kasvukautenaan oli tosi surkea, vain muutama marja.

Mulla on kolme marjasinikuusamaa ja vain yhdessä on tänä vuonna muutama marja. Ei tainnut olla kukinnan aikaan erityisen hyvät kelit pölyttymisen kannalta.

Sain äitienpäiväennakkoa eli sain päättää, millaisen kukan haluan. No halusin marjasinikuusaman (marjojen toivossa tietenkin)ja kaksi karviaispensasta. Kukaksi valitsin Levisian;-)

Kuusamassa on jo nyt paljon nuppuja, tänään on kiireesti laitettava maahan. Miten on Paulastiina+kumppanit menestynyt ja satoa tuottanut?

2007 istutettu taimi teki muutamia marjoja viime kesänä, sen ongelma kai on aikainen kukinta ja niinollen hallat näillä laveysasteilla, ainakin viime keväänä. Nytkin on paljon kukkia auki ja eiköhän ne hallat viimeistään omenien kukinta-aikaan tule.

Hallaa pahempia on rusakot ja marjojen kypsyttyä linnut :confused:

Kiitos tiedoista eli pitää suojata molemmilta;-))

Kesällä 2006 istutettu marjasinikuusama on selvinnyt hyvin jo useammasta talvesta ja on kasvanut mukavan kokoiseksi. Ainakin viime keväänä oli kukinnan aikana niin kylmä sää, ettei pölyttäjistä ollut tietoakaan. Marjoja ei siis ole vielä päästy maistamaan.

Ostin kolme tainta aidanteeksi paraatipaikalle. Halusin kaunismuotoisen pensaan, joka ei olisi myrkyllinen.

Mutta kun googletin oikeaa istutusetäisyyttä, niin moni kehuikin marjojen herkullisuutta. Mitenkähän luultavaa olisi sadon muodostuminen Oulun korkeudella? Eli jos satoa haluan itse käyttää, pitäisi varmaan laittaa verkot päälle. Verkot taas eivät sovellu sisääntulon viereen :slight_smile:

Se mikään paraatipaikka ollut, niin paljon tuli lunta että erään kerran oli rakas mieheni kolannut lumia noiden reppanoiden päälle! Ei ole vieläkään kinos sulanut, vaikka vieressä jo helmililjat pilkistävät mullan alta. Toivotaan, että lumen alta paljastuvat sellaiset taimet, jotka vielä voi siirtää turvaan…

En minä mikään vauhko ole,  mutta laitan nyt tähänkin taas varoituksia: muistakaa, että sinikuusama on sitten aivan eri kasvi kuin marjasinikuusama. Sinikuusama on myrkyllinen. Mulla on molempia, eikä niitä sitten ihan helposti erota, ellei ole asiaan perehtynyt. Lapsille on syytä opettaa, ettei marjoja saa syödä muista, kuin omista varmoista puskista.

Tämä on kyllä nimenomaan sitä var. edulista. Pitääkin muistuttaa tenavia, että MISTÄÄN puskasta ei syödä yhtään mitään ellen minä erikseen anna lupaa - osaan kielloista on syynä myrkyllisyys, osaan taloudellisuus :slight_smile:

Minulla on tuota marjasinikuusamaa, mutta en ole uskaltanut niitä marjoja syödä, vaikka olen ne varmasti syötävänä kuusamana ostanut!

Taidan olla liian arka!

Marjasinkkuusamassa on valtavasti kukkia!! Kyllä kannatti suojaaminen ettei jänikset päässeet syömään!

Marjasinikuusamassa näkyy sinisiä marjoja. Viime vuonna en saanut itse yhtään, rastaat veivät kaiken. Nyt olen laittanut pensaan ympäri teräsverkosta lieriön ja vielä kannen päälle samasta aineesta. Yläpuolikin on peitettävä jos viljelijä haluaa jotain saada

Olisin halunnut istuttaa tänä keväänä Marjasinikuusamaa meidän pihaan, mutta Kauppilalta ovat jo taimet loppu. Toivottavasti jostain löytyy.

Ainakin www.blomqvistintaimisto.com löytyy