Minulle on uusi marja, kun viime keväänä ostin taimet ja ensimmäisiä marjoja olemme maistelleet. Tosi pian tekee marjoja ja kokoon nähden paljon. Kokeeksi laitoin vähän pakasteeseen. Eiköhän käyttö ole samanlaista kuin mustikalla, sanotaanhan sitä intiaanien mustikaksi muistaakseni!
Niin ne toiset osaa kasvattaa - minun viimekesänä istutettu taimeni kyllä kukki keväällä, mutta ei vielä pikkuinen osannut marjoja kasvattaa Jospa ensi kesänä saataisiin, vaikka jotenkin se taitaa kasvupaikkaansa huonona pitää kun ei ole oikein vahvistunut tämän kesänkään aikana, taitaa juroa...
Parisen vuotta vanhaassa saskatoonissani oli sitten ekat marjat tänä vuonna, kauniisti sinersivät jo ja kun menin muka maistelemaan, niin ei yhtään jäljellä, kuka nekin jo ehti rosvota, yhdessä yössä.
Mulla lähti ja kahdesta saskatoonista marjat, ehdin vähän itse maistella. Rosvonkin tapasin, istui verkkoaidan päällä ja säksätti mulle kun uskalsin tulla hänen apajilleen. Mustarastasrouvahan niitä piti ruoka-aittoinaan. Nyt ei eilen ollut marjan marjaa. No, tartteehan sen rastasrouvankin saada ruokaa.
Meidän kahden Saskatoonin marjoille on käynyt jo kahtena vuonna kalpaten. Lintuystäväiset ennättävät ensin puskien tyhjennykseen ja kiitokseksi käyvät vielä ruikkimassa mustat ulosteensa kiveykselle kiitokseksi Eikä ne mustat läntit oikein sitten lähde normaalipesulla pois.
Laittakaas nyt ihmeessä kuvia tuosta teidän pensaastanne. Vai olenko ainoa joka en tiedä mikä se on ja millaiset marjat?
Joo, no kyllähän tuo on jo tutumpi nimi. Kiitokset taas!
Hei Inki! Olen ostanut pensaita kahdesta paikasta. Toiset eivät kasva ollenkaan pysyvät kyllä hengissä yhtä lukuunottamatta ja toisesta paikasta ostetut tekivät marjoja jo toisena vuonna ja ovat kolme kertaa isommat! Se vielä on harmittavinta, että ne jotka eivät kasva olivat monta kertaa kalliimmat kuin hyvät taimet! Maan suhteen Saskatoon eli marjatuomipihlaja on vaatimaton. Taimitarhoilla on valtavasti eroa!
Meillä ensimmäinen saskatoon tekee isot marjat ja paljon. On istutettu paikkaan, jossa saa vain aamuaurinkoa ja on lopun päivää varjossa. Uudemmat kaksi tainta on aurinkoisessa ja istusohjeiden mukaisessa paikassa. Marjat on pienemmät ja ehkä vähän makeammat , mutta niukasti, niukasti marjoo. Linnut ehtii aina ennen minua.
Ostin eri lajikkeita ja eri taimistoilta. Uudemmat ovat huomattavasti hitaammin kasvavia. Lajikenimiä en silloin huomannut ottaa talteen, joten ei ole mitään tietoa eroista.
Minulla kasvaa Smokey ja Thiesen.
Smokey on paleltunut lumen yläpuolelta kaikkina niinä 3 talvena jotka se on maillamme kokenut. Aina se kiltisti kasvaa ja lumen alla olleet versot kukkivat ja tekevät marjoja. Täytynee suojata se ensi talveksi. Paikka on III-alueella, pienilmastollisesti vissiin IV. Tämä on ollut vähän yllättävä juttu kun juuri tämän lajikkeen pitäisi olla hyvinkin talvenkestävä.
Thiesen on kasvanut hyvin hitaasti ja arvokkaasti eikä kukkinut kertaakaan. Vuosikasvua tulee vain 5-10cm.
Täältä http://www.marjamaa.fi/index.php?id=14 luin että saska saattaa juroa istutustaan melko pitkään.
Ai niin, tänä vuonna maistoin vahingossa puoliraakoja marjoja ja niissä oli tosi vahva tuomen haju ja siten maku, oli hieman yököttävää. Täysin kypsät marjat ovat ihan ok.
Mulla on kaksi ''Smokey'' saskatoonia puuna, vartettuna pihlajanrunkoon. Molemmat kasvavat kesässä todella paljon, leikkaan ne 2x vuodessa. Marjoja tulee vuosi vuodelta enemmän, nyt ei linnutkaan jaksa kaikkia syödä Me asutaan IV- vyöhykkeellä, ei paleltumia havaittu.
Olisiko kenelläkään tietoa, mikä elukka vaivaa äitini saskatooneja? Marjat ovat kutakuinkin kokonaisia, mutta mehut on imetty niin, että jäljellä on vain kuivia kikkanoita. Kuin pieniä rusinoita.
Minun mielestäni ne olisi vaan pitänyt kerätä jo vähän aikaa sitten. Vaikka voi niissä tietysti jokin hyönteinen kulkea, mutta jos lehdet ovat terhakkaat ja kasvu muutenkin, niin sitten epäilen vaan viimeisten marjojen rapistuneen paikalleen.
Äiti kiittää Sandia. Tuo saattaa olla hyvinkin oikeaan osunutta arvelua.
Sitä hän vielä kysyy, että onko teillä kasvupaikka aurinkoinen vai varjoinen? Pihamittarihan tuolla aiemmin kertoi, että hänellä satoa tulee parhaiten varjossa. Äitini puskat ovat aurinkoisessa ja tuulisessa paikassa, ja marjoja tulee kovasti vähän ja ne loputkin sitten tosiaan kuivuivat kikkaroiksi.
Meidän isotuomipihlaja on talon pohjoisessa päädyssä, varjoisassa paikassa ja tekee satoa hyvin. Tosin, tänä syksynä linnut ehtivät apajille ensin, niille kun kelpasi punaiset marjat, mutta kypsiähän ne on vasta mustikan värisinä. Kovasti on harmittanut, mä niin odotin niitä marjoja kun ovat niin hyvän makuisia.
A.i.k.a, minun saskatoonit ovat täydessä paahteessa ja rannikon tuulessa, marjoja tulee silti runsaasti.
Meillä on kokonainen aita(42kpl) naapurin kanssa. Istutettiin toissa syksynä. Viime kesä oli kamalan kuiva ja osa aitaa, se aurinkoisempi pää jäi hieman matalammaksi kuin varjoisampi pää. Siellä varjoisemmassa päässä oli muutamassa pensaassa kukkia ja muutama marja, mutta taisivat mennä parempiin suihin (lue-rastaat).
Taimet olivat aika pieniä istutettaessa ja ovat hieman juroneetkin istutuksen jälkeen. Kuitenkin minulla on vahva usko, että siitä tulee joskus hieno. Aitataimen kriteereinä olivat: Ei tarvitse leikata, sillä meidän molempien miehet ovat kiireisiä yrittäjiä ja meistä ei kyllä ole leikkaamaan aitaa (ainakaan suoraan), naapurissa on pieniä lapsia, joten mikään myrkyllinen lajike ei tule kuuloonkaan. Tässä tulee huvi ja hyöty samassa paketissa ja lopuksi se on minusta kovin sievä keväällä valkoisine kukkineen ja syksyllä ruskan väreineen. Lisäksi on aika kestävä tautien ja tuholaistenkin suhteen- siis täydellinen pensas.
Täydessä auringossa, hiekkamaalla kohopenkissä, ovat marjatuomipihlajani kasvaneet hyvin tiheiksi ja runsasmarjaisiksi. Pitkillä helteillä olen niitä kastellut kannulla joskus.
Kiitos teille! Olisikohan sitten vain niin, että aurinkoisessa paikassa jurottavat hetken, ennen kuin lähtevät kunnon kasvuun? Mutta mielenkiintoinen on tuo tieto, että varjossakin tekevät kunnolla marjoja. Siinähän sitten oiva lisä, varjossa viihtyviin pikkupuihin.
Ostin eilen 6kpl ja tänään pääsevät "kuoppiinsa". Tulin tänne vielä katselemaan josko joku olisi laittanut jotain vuosikasvusta. Oletteko muutkin sitä mieltä, että vaan 5-10cm vuodessa? (haluisin niistä äkkiä näkösuojaa ja taimet ovat nyt n. 40cm korkuisia)...
p.s. näitäkin keskusteluja on harmi kyllä kaksi kpl