Marjatuomipihlaja (Saskatoon), Amelanchier alnifolia

Marjatuomipihlaja, Saskatoon, Mustikkapuu. Kuva kauppanimellä Mustikkapuu myydystä pensaasta, kuvattu 04.05.2004 silloisesta kevätasusta. Marjat ovat erittäin hyvän makuisia, rastaidenkin herkkua. Kaunis ja monipuolinen pensasmainen puu tai puumainen pensas hymy

Marjatuomipihlajan kuvia kaivelen samalla, kun pitkästä aikaa ehdin käydä kuviani läpi (toisena lomapäivänä).

Sand, näyttäisi siltä, että marjatuomipihlajaan tulee lehdet aikaisin, kun kuvasta voisi epäillä olevan melko aikaista tuossa ensimmäisessä ja lehtisilmut ovat jo noin suuria? Aikaisin aloittavia pensaita on mukava laittaa, että tulee nopeasti vihreää...:)

Marjatuomipihlaja on tosiaan siitä mainio pensas, että se puhkeaa kasvuun aikaisin, on lehtevä, kukkii nätisti, tekee syötävät marjat ja sen syysväri on upea. Kestää huonompiakin oloja, mm. kuivuutta ja pakkasta. Jänikset eivät sitä järsi. Juurivesoista pensasta on lisäksi niin helppo levittää muuallekin pihallaan.

Marjatuomipihlaja muuten kelpaa jäniksille ainakin täällä meillä.  Ensimmäisenä talvena mokomat söivät saskatoonini maata myöten, kun olin siinä uskossa, etteivät pupulit niistä välitäa.  Sen jälkeen olenkin verkottanut ne talveksi.

Oho, onko vastaavia kokemuksia muilla? Meillä lähinnä jäniksiä ja rusakoita kulkee pihalla, mutta milloinkaan ei ainuttakaan napsaisua ole tehty.

Puputhan voivat napsia runkoja poikki ihan vaan huvikseen. Minultakin katkaisivat varttamani ruotsinpihlajan viime talvena, kun en älynnyt sitä ruveta suojaamaan. Onneksi kuitenkin varttamiskohdan yläpuolelta, joten kyllä siitä puu vielä tulee. Poikki purtu latva oli maassa syömättömänä. Saman ne ovat tehneet usein terijoensalavalle. Eivätkä syö niitäkään oksia.

Millä vyöhykkeellä ja millaisessa paikassa tämä kasvaisi?

Menestyy ainakin kuutosvyöhykkeelle asti. Itselläni ne kasvavat hyvin kuivalla paikalla auringossa.

Osoitteessa www.marjamaa.fi näkyy olevan hyvin kattavasti tietoa tästäkin kasvista, mistä on omieni hankkimisen jälkeen kehitetty monia nimettyjä kauppanimimuunnoksia.

Viime talvena mulla oli marjatuomipihlajat verkotettuna. Verkon sisältä ei ole mitään syöty, jos nyt joku verkon läpi sojottava oksa. Isotuomipihlaja kasvaa vieressä ja sen jätin ilman verkkoa. Isotuomipihlajaakin on maisteltu, mutta ei se oikein niille kelpaa -- sitä ei tarvitse suojata, jos pienet maistelut ei haittaa.

Toissa talvena rusakot söi marjatuomipihlajat lyhyeksi ennen verkotusta (alkutalvesta) -- olisivat varmaan kevääseen mennessä kalunneet tapeiksi. Lyhyeksi syödyt pensaat kasvoivat melko voimakkaasti viime kesänä. Nyt niistäkin voisi tulla marjoja ;)

Kuinka se lisääminen niistä juurivesoista tapahtuu? Kyselee yksi tyhmä.

Kaivetaan vaikka lapiolla sitä juuriversosta emokasviin päin ja katkaistaan se juuri mukavan matkan päästä niin, että "pääjuureen", siihen juuriversova varten,  jää mukavasti sivujuuria.

Kiitos kovasti nopeasta vastauksesta. Istutin viime kesänä marjatuomipihlajan, ja nyt siinä on melkoisesti juuriversoja. Pähkäilen että antaisiko olla, vai leikkaisiko pois. (Saisi vaikka vaihdokkeja, jos ei itsellä paikkaa ole)

Tässä meidän isotuomipihlaja reilu viikko sitten (laitetaanko kaikki tuomipihlajat tän otsikon alle, vai pitäiskö laittaa kukin erikseen?)

Ainakin kerran on näemmä tämä meidn komistus leikattu alas ja nyt on korkeutta taas neljättä metriä. Onneks viime vuonna hokasin tarkastaa onko marjat syötäviä ja onhan ne, ja todella hyviä ovatkin! Melkein kaikki ehdittiin syödä ennen kun linnut söivät loput. Nyt jo on raakileen alut näkyvissä! Meidän isotuomipihlaja on aika varjoisella paikalla, talon pohjoisella nurkalla.
Just kävin honkkarista ostamassa meille marjatuomipihlajan, yksi taimi oli jäljellä hintaan 5,95.
Miten se kantsis istuttaa? Ajattelin mustikkapensaiden ja karhunvattujen seuraksi laittaa, tosi aurinkoiseen paikkaan. Luuletteko et pärjäis siellä?

Kyllä pärjää auringossa loistavasti.

Nyt vasta katsoin Sandin lähettämää kuvaa, ja minun on sanottava että tuo pensas on erilainen kuin minulle marjatuomipihlaja "Thiessen"inä myyty.  Ensiksi Sandin pensaan lehdet ovat pitkulaiset. Nimi " Amelanchier alnifolia" viittaa "lepänlehtisyyteen"  eli päästään tylppiin lehtiin, jotka "Thiessenissä" on.  Samoin marjat ovat harvassa tertussa, kun taas "Thiessenin" marjat ovat liki kiinni toisissaan.  Mahtavatko nuo kuvan pensaan marjat olla syötäviä ?

Lotvonen, sen jälkeen, kun itse olen nuo pensaat hankkinut, on marjatuomipihlajia jalostettu ja niistä taitaa olla myynnissä nykyään vaikka miten paljon uusia lajikkeita.

Isotuomipihlajan marjoja

Osaako kukaan vastata, voiko marjatuomipihlajaa istuttaa aivan mäntyjen lähelle? Pihalle pitäisi laittaa näkösuojaksi pensaita/puita (min. korkeus 1,5 m) mutta epäilyttää paikan kuivuus isoista männyistä johtuen. Anybody...???

Pakastin tänään ensimmäisen kerran saskatoonin marjoja. Pihassa kasvaa kahta eri lajiketta. 

Olisi mielenkiintoista  kuulla miten muut laitatte niitä. Säilöttekkö  keittämällä vai pakasatamalla? Meillä ne on ennen syöny linnut ja jonkin verran itse suoraan pensaasta.