Marketta, Chrysanthemum frutescens

Hei mikäköhän mun marketalla on ku nuokkuvat ja kuivuvat nuo kukat. Olen kyllä kastellut. TYKKÄÄKÖ MARKETTA HELTEESTÄ?

No hitsi, ku mulla ollu kans vähä niiden kans tänä kesänä ongelmaa, että nuupottavat. Mut nyt kyllä piristyneet. Olisko vaan, ku oli niin paahteista eka ja nyt sitten vettä mahdottomasti. Kylmiä öitä ollu välillä niin ovat kai ihmeissään. Valitettavasti en osaa auttaa, mut mun kokemuksen mukaan tykkää lämpimästä paikasta kuitenki.

Kokeilkaa aina sormella syvemmältä multaa ennen kun kastelette.

Kiitos molemmille. Hyvä tietää ettei sitten ainakaan helteiden syy.

Ahaa, vai voivat Marketat säilyä talven yli maassa, sitä kokeilen. Otin myös kuivuneita kukkamykeröitä ja kokeilen keväällä saisinko siemenistä lisättyä. Onko kenelläkään siemenlisäyksestä kokemuksia?

Siis ihan tavis kaupan marketat?

Kokeilin noista kaupan ihan tavis Marketoista ottamiani siemeniä idättää, no turhaa oli vaiva. Onpa sekin kokeiltu eikä tarvi enää siitä haaveilla.

Tämä on ainakin mulle uusi väri Marketassa

Tänä vuonna Marketat kukkii komeasti. Erityisen komea mielestäni tämä rungollinen.

Missähän vika, kun nämä takuulla varustetut marketat (mikähän puutarhakauppa myöntää kasvutakuun - no, se P:llä alkava suuri yritys) eivät nyt lähde kehittymään mihinkään. Ovat olleet jo kolmatta viikkoa. Totta, olivat ostettaessa pieniä, mutta kyllä nyt jo pitäisi alkaa näkyä kasvua, vaan ei mitään.

Aina muina kesinä marketat ovat kukoistaneet eteläsuuntaisella parvekkeella. Ilmeisesti P:genista ostetut kaikki taimet ovat minulla jotenkin epäonnistuneita, mikään sieltä ostettu ei onnistu. No, taisi olla virhesijoitus se 10 e. Nyt on haettava muualta - ja tietysti jo vähän kehittyneemmät, nämä P:genista ostetut eivät kyllä juhannuksenakaan ole tuon kummoisempia.

On se nyt kumma jos ei terveet kasvit kasva jos on hyvät kasvuolosuhteet
Eli jos sulla on hyvää multaa, kosteutta ja sopivasti aurinkoa pitäisi P:stäkin ostetut taimet kasvaa. Onko niissä jotain tuholaisia, kellastuuko lehdet vai onko peräti juuristossa jotain häikkää?

Oliko niissä juuret purkin reunoja kiertäen rullalla? Joskus ne eivät vaan ymmärrä lähteä kasvamaan muuhun suuntaa, kun vankeudesta pääsevät. Niitä kannattaa hiukan oikoa.

No, nyt ainakin näissä Plantagenista ostetuissa, ja edelleen kitukasvuisissa, marketantaimissa on yhdessä kirvoja. Ja samaten päivänsini, jonka Plantagenista taimena ostin, on kirvoja.

Näillähän oli se takuu,

Marketat on kukkinut nätisti koko kesän, vasta nyt on sateet pilannut kasvuston.

Saakohan marketan siemeniä jostain?

Mulla on nätit Marketta-amppelit joita on sääli heittää pois. Onko joku saanut näitä talvetettua esim. maahan kaivamalla?