Miten Markettaa hoidetaan? Voiko sitä aivan vaan saksilla leikata matalemmaksi ja se kukkii sitten uudestaan vai miten? (olen jostain kuullut sellaista)
Joo voi sitä leikata matalaksi, jos kukkiminen hiipuu ja kasvi venähtää muodostaan!
Sorrun joka kesä ostamaan markettoja. Joku sanoi että ne voisi säilyttää talven yli "jossain" ja jatkavat elämää seuraavana kesänä ja alkaisivat kasvattaa sitä puumaista vartta? Olen aina luullut että marketta on yksivuotinen.
Minuakin kiinnostaa miten marketan saa talvehtimaan. Kuulisin mielelläni myös kokemuksia lannoittamisesta ja ruukun valinnasta. Omat markettapuskani ovat melko pieniä, mutta ovat alkaneet nyt nuutua. Olenkohan kastellut tai lannoittanut niitä liian vähän? Vai pitäisikö siirtää isompaan ruukkuun?
Nostan tälläisen kysymyksen esille eli kysyn samaa kuin edelliset kuinka saisin talven yli keltaiset marketat vietyä? Kokemuksia onko kenelläkään?
Mie olen yrittänyt sisällä, sekä sanan eteisessä, mutten onistunut. Kannattaa kuitenkin yrittää. Monet on onnistuneet.
Kellarissa olen itse yrittänyt eikä onnistunut, mutta nyt kokeilen sitten ihan viileämmässä huoneessa. Siellä pelargoniat ainakin viihtyy talven.
En ole minäkään onnistunut niitä säilyttämään,nyt heitän pois,en enään kokeile.Keltaiset marketat aloittivat nyt uuden kukinnan,kun leikkasin niistä jokin aika sitten päät pois.
pistokkaita ottamalla ja niitä talvettamalla- kerrotaan paremmin nuorten taimien säilyvän talven yli, eihän kokeilu paljoa vaivaa vie. kukineitten kanssa en ole onnistunut...
Minäkin olen yrittänyt talvettaa viileässä autotallissa sekä valossa että varjossa, mutta ei onnistunut - en enää yritä - vai tarttiskohan tuota pistokasjuttua vielä kokeilla8]
Keltaiselle marketalle alkoi uusi kesä.
Myönnän, että pidän näistä värillisistä marketoista. Tämä lajike on varsin kaunis. Korkea, jämäkkä ja kasvaa kookkaaksi pensaaksi. Tämän ajattelin talvettaa.
Vaaleanpunainen marketta kavereineen - kuihtuneet kukat kun nyppii pois kukkii koko kesän, kuten valkoinenkin.
Oletteko saaneet markettaa talvehtimaan? ja jos olette, niin miten, viileässä ja valoisassa vai kellarissa? Olisi niin komea ja iso tuo toinen markettani, että ei millään raaskisi laittaa sitä kompostiin.
Tämä on Puu-ukolta saatu monivuotinen jonka nimeä en vieläkään tiedä, mutta tykkään kovin.
Missä sinä tuon talvetat? Hauskan näköiset ja väriset kukat.
Ulkona ilman suojaa.
Katselin tuossa,että myynnissä oli ARGYRANTHEMUM frutescens-siemeniä (pensaspäivänkakkara).
Onko jollakulla tietoa saako tästä miten kasvatettua puuvartisen?
Näyttää kovasti siltä että viime syksynä kukkapenkkiin jääneet marketat ovat vielä elossa. Neljästä marketasta kolme pukkaa vihreää uutta lehteä. Vai onkohan joku rikkaruoho pesiytynyt marketan juuripaakkuihin. Mielenkiintoista seurattavaa keväälle.
Tänään ostin 4 markettaa. Se on sellainen ihana, joka jaksaa lähes lumentuloon asti kukkia meidän paahteisella terassilla:-) Nyt pitäis vielä ruukut keksiä niille. Taidan laittaa isännän puutöihin;-D