Marraskuunkaktus, Schlumbergera truncata

Mullakin on tuollainen siemenkota, oon miettinyt mitä sille tehdään?

Nyt on neljä marraskuunkaktukset makkarin viileän ikkunan edessä.
Ne eivät tarvitse kasvivaloa, koska ovat levossa ja riittää luonnon valo.

Mulla on marraskuunkaktus tehnyt uusia nuppuja, kukat kuihtui marraskuussa.

1 tykkäys

Täällä myös kukitaan kovin.
Aprikoosin värinen kukki syksyllä sen jälkeen kun otin sisälle vähemmän ja nyt kukkii todella runsaasti.

Kirkkaan punainen kukkii myös edelleen, pinkki lopetti jo kukinnan.

Joulukaktuksissa ei ole ollut vielä tänä syksynä kukkia, taitavat vasta keväällä aloittaa kukinnan.

1 tykkäys

Eilen kannoin marraskuunkaktukset keittiön pöydälle.
Makkarin ikkualla oli niin kylmä, että yksi on kärsinyt.

Uudelleen kukkii marraskuunkaktus, 14 nuppua.

4 tykkäystä

Marraskuunkaktukset ei ole vieläkään herännyt levosta. Annoin vettä, mutta silti versot on velttona.

Joulukaktus on herännyt.

Joku kertoi että maalis-huhtikuussa vaihdettava mullat ja aloittaa lannoitus. Ei syksyllä niinkuin olen luullut. Kukkivat siten hienosti loppuvuodesta. Kohta on siis aika.

Jokohan marraskuunkaktukset herää levosta. Yksi oli kasvattanut uuden verson.

Joka päivä kokeilen onko multa kuiva ja kyllä vaan ja annan vettä.

Täällä marraskuunkaktukset vetävät jo kolmatta kukintakierrosta.

Aloittivat syksyllä muutaman viikon jälkeen siitä kun otin ne kesälomalta sisälle.

Talven kuiva sisäilma ei ole niille mieleen, tykkäävät suihkuttelusta.

1 tykkäys

Minä en ole joka vuosi vaihtanut marraskuunkaktuksille multia.

Sitten vasta kun käy ruukku pieneksi.

Kasvavat saviruukuissa suurin osa, talvisin ne kukkii ja kesällä kasvattavat uusia lehtiä. Kyllä ne välillä kesälläkin kukkii pihalla, mutta vähemmän.

Kesäisin saavat vaaleanpunaista lannoitetta samalla kuin kesäkukatkin. Sateella nostan ne usein vähän suihkuttelemaan taivasalle.

Ovat koko kesän ulkona , osittain katon alla puolivarjossa, liian paahteisessa lehdet palaa helposti.

Ja ne kukkii siis todella ahkerasti ja runsaasti, jopa 4 kertaa vuodessa.

Nytkin tuo aiemmissa kuvissa oleva kirkkaan punainen on aika runsas kukkainen ja juuri jouluna se kukki edellisen kerran.

Aprikoosin värinen aloittelee ja pinkissäkin on taas pieniä nuppuja, eli kohta sekin taas kukkii.

1 tykkäys

En ole vaihtanut niille multia ollenkaan, lisännyt vain. Nyt teen niille täysremontin.

Joo, kyllä ne on heränneet, sillä versot on jo kovempia.

Pistin kaikki muoviruukuista saviruukkuihin.

Suihkupäivä. :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 tykkäystä

Marraskuunkaktus on tehnyt nuppuja, kaksi kertaa jo kukkinut tänä talvena. Olen kastellut ja lannoittanut enemmän mitä muina talvina.

Marraskuunkaktukset tekee uudet versot.

Kerran sain tietoa, että ruukussa pitää olla vain yksi verso, sillä muut vie ravintoa. Kerran tapahtui niin, että ruukussa oli kaksi ja toinen ei kasvanut ollenkaan.

En tiiä onko nykyään niin, että ruukussa voi olla monta versoa.

Marraskuunkaktus haluaa olla pääsiäiskaktus:

4 tykkäystä

Vihdoinkin sain kaktukset ulos, he tykkää.

On siellä muitakin kuin marraskuunkaktuksia.

5 tykkäystä