Kaunis kaktus. :)
ei tosiaan ole siinäkään paljon nuppuja!
Mullakin kukkii. Ostin halvalla vuosi sitten joulun jälkeisestä poistomyynnistä ja nyt kukkii, tosin kukka kerrallaan toistaiseksi, mutta nuppuja on paljon.
Minusta se on tyhmää kun nuo ei aina kuki niin että olisi edes 3 kukkaa yhtäaikaa auki, vaan yleensä 2 tai 1 kerrallaan..
Mutta saapahan sitten ihastella pitempään kukkia..
Odotteles vaan, että kasvaa isommaksi. Minun vanhat kasvini ovat aivan täynnä kukkia. Nytkin on nuppuja kehitteillä, mutta jotenkin olen homannut, että kukinta ajoittuu sitten yhtäaikaiseksi, vaikka nuput kehittyvät hiljoitellen. Ne ensiksi tulleet nuput ikäänkuin odottavat niitä myöhemmin kehittyviä. Lupauduin jo vanhalla palstalla laittamaan kuvia, kun kukat ovat esittelykelpoisia. Jo sitten Smaa74 saa tunnistaa lajit, kun on niin tietäväinen .
Törnrosa, mukava kuulla, että kasvisi ovat täynnä nuppuja. Kukinnasta tulee varmaan näyttävä. :)
Minulla on tuollainen samanvärinen kaktus kuin sinitalvikilla. Kukka on jo vanha ja suuri kooltaan. Mutta ongelma on että en ole saanut sitä enää pariin vuoteen kukkimaan kun muutimme uuteen asuntoon. Samalla tavalla olen muuten hoitanut, laittanut ulos kesäksi jne. Edellisessä asunnossa oli etelän puolella melko tosi valoisassa huoneessa syksystä kevääseen ja kukki kovasti, toisinaan kahdesti vuodessa. Nyt on ikkuna ollut samoin etelään tai lounaaseen. Mullat olen kyllä vaihtanut tässä välissä ja samalla ruukku kasvoi kokoa vähän, siinäkö syy?
Jos marraskuunkaktus on liian isossa ruukussa, niin se ei välttämättä kuki. Marraskuunkaktus viihtyy parhaiten pienessä ruukussa. Jos ruukku vaihdetaan, niin uusi ruukku saa olla vain hieman isompi kuin entinen ruukku.
Luulen, että kaktus alkaa kukkimaan pian, kun se tottuu uuteen kasvupaikkaan ja juuret täyttävät ruukun.
Smaa tai muut tietäjät: jos siirrän oman vanhan marraskuunkaktukseni uuteen ruukkuun (vanha ruukku on todella vanha ja tuntuu hauraalta, pelkään, että hajoaa), onko mahdollista, että kaktus on jonkin aikaa kukkimatta?
Ei ole vielä ihan auki, mutta jaettu ilo on täällä monikertainen ilo
Tämä on saatu Betula sp:ltä, kiitos sinne!
Kiva kuulla näistä maailmalle lähteneistä "pikkuisista"
t: ex-Betula
Merlin, kun kaktukselle suorittaa ruukunvaihdon, on todennäköistä, että se on jonkin aikaa kukkimatta. Muista, että uusi ruukku saa olla vain hieman entistä isompi (älä missään tapauksessa istuta kaktusta liian isoon ruukkun). Jos ruukku vaihdetaan näihin aikoihin tai alkukesällä, on mahdollista, että kaktus kukkii syksyllä, mutta kannattaa varautua siihen, että se kukkii vasta ensi vuonna.
Valkoinen (oik.) ja joku muu väri?(vas.), pistokkaat ruukutin eilen... marraskuunkaktuksia ilmeisesti? Oletteko laittaneet pienet alut aina kaktusmultaan vai käykö ihan tavallinen kukkamulta/kevytsora sekoitus?
Minulla pistokkaat ovat kaktusmullassa, mutta sehän on periaatteessa vain hiekansekaista multaa, eli käsittääkseni oma sekoitus on aivan yhtä hyvä. Olisikohan tuo minun kaktuspistokkaani juurtunut jo (multaan laitoin 16.3.), kun se on alkanut pukata uutta lehteä latvastaan?
Itsetehty multaseos (esim. hiekkaa, multaa, sarvilastuja ja turvetta) on paras multaseos. Myös kaktusmultaa voi käyttää, mutta epi-kaktuksille ja Schlumbergeroille on yleensä hyvä antaa omaa multaseosta, koska siinä on enemmän ravinteita kuin kaupan kaktusmullassa. Kaupan kaktusmulta on yleensä aika laihaa ja sopii sen vuoksi paremmin tavallisille kaktuksille.
Tähtönen, nuo ovat marraskuunkaktuksia. Jaokkeiden reunoissa on "väkäset", joista marraskuunkaktus on helppo tunnistaa.
Heinäpuu, jos kaktus on alkanut kasvattamaan uutta jaoketta, niin se on juurtunut. Schlumbergerat juurtuvat aika nopeasti tähän aikaan. :)
Toivottavasti pistokkaat tykkäävät seoksestani, juurtuvat ja lähtevät huimaan kasvuun Marraskuunkaktuksia siis kasvattelen, kiva.
Minunkin pistokkaani taitavat päästä jo ulos kaapistaan. Osa on istutettu jo lokakuussa.
Tänään sitten aukesi kukat kokonaan