Eijanita, pistokkaat ovat hyvännäköisiä. :) (Vasemmalla on ilmeisesti joku Rhipsalidopsis vai olenko väärässä?).
Leija, komea kukinta. :)
Eijanita, pistokkaat ovat hyvännäköisiä. :) (Vasemmalla on ilmeisesti joku Rhipsalidopsis vai olenko väärässä?).
Leija, komea kukinta. :)
smaa74, kyllä se on joku "ripsaliropsis" : ) Riresalta saatu pistokas, (lapussa lukee; kirkkaanpunainen kevätkaktus 12.10.06) terveisiä vaan antajalle !
Minulla kaksi marras-joulu-pääsiäis-helluntai-tai mitäliekaktusta ovat kukkineet minulta salaa jo jonkun aikaa. Ovat kirjahyllyn päällä pienen yläikkunan edessä ja kukat ovat kaikki ikkunan puolella. Osa on jo lakastunutkin, mutta uusia nuppuaja on vielä. Syksyllä olivat täydessä kukassa, kun toin ne sisälle. Viileinä kesinä kukkivat myös ulkona heinäkuussa, kun päivät lyhenevät sopivan mittaisiksi. Ota niistä sitten selvä, mitä ovat
No niin, tässä sitten niitä kuvia pukkaa marraskuunkaktuksistani, jotka ovat nupullaan. En millään malttanut odottaa kukkien puhkeamiseen. Tämä kuvien laittaminen on minulle aika uutta , joten toivottavasti onnistaa.
Toinen pienenpi, jossa se hedelmä
Törnrosa, nuo ovat hyvännäköisiä marraskuunkaktuksia. :) Kuinka vanha tuo iso kaktus on?
Trekooli, kaktukset voivat joskus yllättää kukinnalla, jos niitä ei tutki säännöllisesti. :) Jotkut voivat kukkia kesälläkin (etenkin valkoinen marraskuunkaktus on kova kukkimaan kesällä).
Eijanita, kiva että arvaus meni oikein. :)
Laitan kuvan tähän, vaikka joku intohimoinen harrastaja varmaan sitten repii pelihousunsa "väärän" lajinimityksen vuoksi. (Mun mielestä nää on vaan syksy- ja kevätkaktuksia
, amerikkalaiset kotkottakoon niille vaikka mitä pyhäpäivänimityksiä)
Tuolla vanhalla puolella kerroin kevätkaktuksestani, jonka olen siis napannut semmoisesta hervottoman suuresta emopuskasta noin 11 vuotta sitten. Sen emopuskan historia on pitkä ja johonkin vuoden 197x kohdalle loppuu kaikki havainnot mistä se on tullut tai kuka sen on omistanut. Se on siirtynyt asuntokauppojen mukana, koska on niin iso, etteivät ole omistajat viitsineet kantaa enää ulos sitä.
Faktaa siinä puskassa on, että se kukkii keväällä kahdella värillä... tai siis ilmeisesti kukkisi kolmella värillä näiden uusien havaintojen perusteella. Tätä väriä siinä puskassa ei nimittäin ole koskaan ollut.
Ja kuten kuvasta näkyy, tämä pistokas ei sitten kevätkaktus olekaan. Arvelin siellä vanhalla puolella, että siinä emossa varmaankin on ainakin kahta plaatua kaktusta ja tämän kuvan myötä julistan, että samassa purkissa on siis ollut ainakin kolmea plaatua. Emon kukat nimittäin ovat semmoiset kuin pääsiäiskaktuksella.
Olen erittäin iloinen, että aloin silloin vanhalla puolella asiasta kättä vääntämään, koska ensinnäkin sinä samaisena päivänä kävin tutkimassa kaktusta ja ilmeni, että siinä on jotakin imeviä ötököitä ja ehdin pelastamaan röntin ajoissa. Toisekseen otettuani siitä vahingoittumattomat varmuuskopiot selvisi, että sehän mokoma on tehnyt nuppuja!!! Ensimmäistä kertaa yhteentoista vuoteen tuo röntti minulla kukkii . Ilmeisesti hän on iloinen, että minä olen ymmärtänyt olla pois kotoa talven aikana muutaman kerran reilun viikon pätkän
Onpas ihanan värinen siun kaktus
Nanikka, sulla on kauniin näköinen vanha marraskuunkaktus. :) Tuo on tosi vanha hybridi, josta kannattaa pitää hyvää huolta. Tuota ei nimittäin ole kovin monessa paikassa.
Minulla on joko joulukaktus tai marraskuun kaktus. Nyt se rypistelee lehtiä, osa nuokkuu ja on lörppöjä ja osa rytyssä. Liikaa vettä vai liian vähän? En ole tuon kanssa oikein löytänyt sopivaa kastelurytmiä.
Jos jaokkeet ovat lörppöjä ja veteliä, on mahdollista, että olet kastellut
kasvia liian paljon. On mahdollista, että juuret ovat mädäntyneet.
Jos jaokkeet ovat nahistuneita, niin siihen auttaa minikasvihuone eli kastele kaktus hyvin ja laitan sen ylle läpinäkyvä muovipussi muutamaksi päiväksi.
Smaa74, sorry vaan että kesti sen vanhan isomman marraskuun kaktuksen iän kyseleminen anopiltani. Nyt se selvisi. Se on ollut anopillani vuodesta 1981 asti. Sitä en sitten tiedä mistä se on alun perin otettu pistokkaana eikä anoppinikaan enää muistanut sitä. Kun se alkaa kukkimaan täysillä otan siitä paremman kuvan.
Törnrosa, kuulostaa siltä, että kaktus on todella vanhaa kantaa. :) Täydessä kukassa oleva kasvi on varmasti näkemisen arvoinen. :)
Ensimmäinen kukka aukesi tänään(siitä isommasta).
Mukava kuulla, että kukinta on alkanut. :) Toivottavasti kukinta onnistuu hyvin ja kaikki nuput avautuvat. Vanhat marraskuunkaktukset ovat todella kauniita, kun ne ovat täydessä kukassa.
Keksin uuden juurrutus idean, eli leikkasin isoista limsapulloista pohjat pois, ja otin etiketit pois, ja laitoin nämä minun kaktuksille "hupuksi". Vasemmalla Joulukaktuksen pistokkaat ja oikealla Marraskuunkaktusten pistokkaat.
Hyvin näyttää jaksavan tuolla, kunhan tekisivät uusia lehtiä pian...
Tuo on ihan hyvä juurrutustapa. Minikasvihuone edistää juurtumista ja kasvamista tehokkaasti.
Tosi hyvä idea!
se on vaan vappu tulossa, pittää olla tarkkana ettei mee simapullot ja taimipullot sekaisin
Jee jee, juurtumisen merkkejä näkkyy noissa Marraskuunkaktuksissa , mutta Joulukaktuksista ei ole ilmaantunut esim uusia lehdyköitten alkuja..