Mitkä perennat viihtyvät istustussyvyydessä joka on siinä 20-30 cm välillä,paikkaan paistaa iltapäivä- sekä ilta-aurinko?
eeh.. minusta tuo ei ole enää matala? Sanoisin että tuossa valossa viihtyy suurin osa perennoista.
Mä lähestyisin tuota ongelmaa niin, että selaisin kirjoja/lehtiä ja kun osuisi silmään jotain nättiö niin tarkistaisin sen kasvuolosuhteet.
Minustakin 20-30 senttiä riittää aika monelle perennalle. Ja nuo valo-olosuhteet kans. Fioraa komppaan, selailisin kirjoista/netistä tai vaikka pentin kasvikortistosta kasveja ja loydettyäni mieleisen katsoisin sopiiko se valo- ja maaolosuhteiltaan ko. paikkaan. Uskon että löydät monta mieleistäsi :).
Ja jos auringonpaiste on jatkuvaa iltapäivästä lähtien, hakisin täydessä auringossa viihtyviä sortteja.
Syysleimut on matalajuurisia, lannoitusta ja kastelua kuivana aikana tarvitsee.
Olen ihaillut koko sivun kokoista kuvaa (ruotsalainen puutarhalehti)jossa on Mossflox,Sammalleimu ja Hopeatäpläpeippi yhdessä sekaisin. Miten ne selvii? Eikös tuo Sammaleimu ole aurinkoisen paikan ja Hopeatäpläpeippi varjoisenpaikan kasvi? Näyttävä yhdistelmä kuitenkin.
en taida uskaltaa kuvaa laittaa lehdestä?
Kyllä hopeatäpläpeippi pärjää auringossakin.
Pärjää vai,no hyvä sitten. Kiitos Kurppa!(hetki meni ennenkuin tajusin,nimimerkin vaihtuneen:)
Yhdyn kurpan näkemykseen hopeatäpläpeipistä.
Mitäs suosittelette tuijien väleihin, jossa matalasti multaa sekä kuorikate? Pikkutalvio ei menestynyt, eli joku vieläkin sitkeämpi? Saisi kukkiakin violetein (sini-pinkki-valkoinen käy) kukin.
Mä tungen kysymykseni tämän saman otsikon alle. Nimittäin, mulla on hakusessa todella matalan istutussyvyyden perennoja. Pitäisi saada tuon pihalätäkön reunalle jotakin matalaksi jäävää perennaa: kasvupaikka on siis pihalammen reunalla, reuna on kivetty. Allasmuovi tulee ehkä n. 30 cm lammen reunojen yli, muovin päällä on just sen verren multaa, ettei muovi näy. Vähän voin multaa lisätä, max. 5 cm. Aurinko paistaa, kesällä paikka voi olla paahteinenkin. Kun tuuli puhkuu sopivasta suunnasta, saattaa suihkulähde heitellä vettä ko. paikkaan.
Sitten mietin istutukset + allasmuovi -yhtälöä... Pitäisikö allasmuovi rei'ittää, ettei vesi pääse seisomaan kasvien juurilla? Vai luottaako siihen, että vesi valuu muovia pitkin takaisin lammikkoon? Kasveille vielä sellainen vaatimus, että pärjäisivät taivaalta tulevalla ja toisinaan suihkulähteen viskomalla vedellä: jos tuota kohtaa kovasti kastelee, valuu multa altaaseen.
Tallukka, jos mehitähti käy niin miulta saat!