Matkakuvia: Kanariansaaret / Teneriffa

Saimme Ellun kanssa aika nopeasti huoneen kodikkaan ja asutun näköiseksi :)

Keittonurkkaus, missä kokkailimme aamu- ja iltapalat ja yhtenä päivänä laitoimme jopa naudan sisäfilettä ja salaattia.

Nukkumushuone

Kirjekaverisi talo oli todella mahtava! Katselin niitä lehmänvärisiä seiniä ja huvitti kun seuraavalla sivulla oli heti tieto missä muinoin on lehmä asustellut: Minulle kun lehmänvärinen on juuri tuo C:n seinien läikikäs.

Minua ei ole ennen Teneriffa houkutellut mutta siellähän voi tehdä kaikenlaista mielenkiintoista! Tuttavani kertovat vain ravintoloista ja rannalla lojumisesta, mikä on minusta yhtä kaukana kuin sika pohjantähdestä.

Siinäpä se, että melko suuri osa - enemmistö? - mm. Kanarian saarten matkaajista pitää niitä kohteita sellaisina päivät rannalla, illat baanalla, yöt bailaten -kohteina. Ja kuitenkin niistä löytyy se toinenkin puoli: luonto, retket ja paljon, paljon muuta tekemistä. Taitaa vain aivan turhan monella jäädä se varsinainen saari ja ne muut asiat näkemättä, ja sitten kotiin tultuakin vain osataan kertoa rannoista, baareista yms.

Ihan pahuuttani laitan tähän pari C:ltä saamani cd:n sisältämää kuvaa. Tunnustan tekoni hänelle jälkikäteen ja poistan kuvat tarvittaessa. Luontoa ja ympäristöä on niin monenmoista, ja kaikki me katsomme erilaisin silmin ja huomaamme erilaisia asioita.

(tytöt, tätä voitte vähän zoomata ja katsoa sormien lomasta tarkemminkin:))

Tolkku, meinasivatkohan olantakaa, että mussa on David Hasselhoffin näköä…?

Eikös tuo juuri ole sitä kuuluisaa Paikallisväriä, jota harvemmin rannoilta löytyy - tuo viimeisin sitten lienee tässä asiassa se Säännön Vahvistava Poikkeus. (harmi, kun on tuo näkö niin huono… suurennuslasikos tässä pitää kaivella esille+ :wink:

Paulastiina, kiitos kuvamatkasta, kauniita maisemia. Sinulla tietty taskut täynnä siemenöitä ja pistokkaita…niinkuin aina :wink:

Olikohan tuolla kalliolla se ruutupaita, näkyy niin huonosti ;ö

Ruutupaita! Höhöö!

Toki koitin pitää silmällä niitä ruutupaitaisia - ei vaan tärpännyt tälläkään reissulla. Veikkaan kyllä, ettei sen viime kuvan pojalla ole paita tullut matkaan laisinkaan.

Kirjeystäväsi talo on aivan ihana. Yritin kuvista katsoa uunia, mutta ei näkynyt. Millä lämmittävät, ilmalämpöpumpulla vai jollain muulla?

Kivoja kuvia Teneriffalta. Kun kaipasitte niitä linkkejä kasveille niin tässä muutama.

http://www.sakarikauppinen.com/kanaria/canarias2.html

http://reddeparquesnacionales.mma.es/en/parques/taburiente/flora/flora.htm

Tein omille kuvilleni ison työn, tunnistin kasvini ja aakkostin, poltin kuvat koneelta rompulle ja tyhjensin kuvakansion! Näppärää, nyt minulla on taas paljon kuvia ilman nimeä, koska nimet eivät sitten kopioituneetkaan rompulle. Että tälleen!

Tamarillolta muuten näyttää se punainen hedelmä, jos kasvaa laihassa maassa ja jää pienemmäksi? Tamarillo on ihan nätti kasvi ruukussa, mutta jokseenkin tärpätin hajuiset lehdet kosketeltaessa. Jos sitä ei liikuttele niin kyllä sen kanssa pärjää, sanoo meidän nuoriso!

Lisälämmittimet pelittävät sähköllä ja kerosiinilla, olkkarissa ja toisessa vierashuoneessa on takat, mutta eivät liene erityisen varaavia.

Mulla kasvaa tamarillo keittiön pöydällä, mutta se on kyllä lehdeltäänkin erilainen. Se Gigantesin puska ei kosketeltaessa haiskahtanut ollenkaan kiimaiselle hamsterille. Nyt mä en löydä enää sitä hetelmää ja epäilen jonkun syöneen sen. Piska, Fi-Fi ja kissat istuvat syytettyjen penkillä. Vai pitäisköhän mun jo ruveta napsimaan helokkiöljykapseleita...

Siinä jo mainitussa kirjassani on sellainen kuin Cyphomandra betacea - Tree Tomato - eli puutomaatti (siis tamarillo).

Tamarillohan tässä. Mutta tuo kuvan hetelmä on kyllä joku muu. Tamarillo korkea pensas/puu omani kasvoi muutama vuosi neljän metrin huitteille ja satoakin tuli kahtena vuotena. Sen tunnistaa helposti aivan valtavista lehdistä. Tuosta hedelmästä ei kyllä hajuakaan mikä mahtaa olla.

Joo, samaa mieltä. En vaan vieläkään ole löytänyt sitä hedelmää, mutta olen sen täällä kotona kumminkin nähnyt. Lie ollut kissojen mielestä mukava pyöriteltävä.

Katsoin kaikki kuvat, kiitos olipas mukava pistäytyä Teneriffalla, näin talvisena päivänä.

Eipä tullut Paulastiinan kanssa törmäiltyä, pyörittiin näköjään just tasan eri puolilla saarta...yhtenä päivänä käytiin kyllä Puerto de la Cruzissa katsastamassa orkideapuutarha & kasvitieteellinen, muu aika kului etelämmässä.
Laitetaan nyt toiston uhallakin lisää kuvia, alkuun näitä turistihärdellejä...Playa de las Americas:

Rantabulevardia pitkin pääsi kätevästi Los Cristianokseen asti. Oli mukavaa tepastella - kunhan vaan muisti varoa liukumiinoja...silmän isku

Auringonlaskuja tuli bongattua aika monta, tässä yksi...