Matkakuvia: Malesia

Jätin otsikon avoimeksi, ilman että se viittaisi pelkästään minuun. Jokainen joka on Malesiassa käynyt saapi laittaa omia kuviaan.

Jahka tässä reissusta selviydyn, niin alan pikkuhiljaa laittamaan joitain kuvia. Esimakua "meidän" rannasta, jossa vielä kuljin hiekkaa varpaiden välissä reilu vuorokausi sitten.

Malesia 2002, Sibu Island. Oli niin kaukana kaikesta turismista kuin olla voi. Uima-altaalla oli kyltti "vaatteet päällä altaassa uidessa on sallittu vain valkoiset vaatteet". Sukeltajittarillakin oli "pitkät kalsarit", uimatossut, pitkähihainen yläosa, musta mekko ja huivi, jonka päälle oli laitettu uimalasit. Yhden hunnun sukelsin phjasta ja se on matkamuistona edelleen, alkuperäinen solki oli merivedessä ruostunut poikki. Oli varmaan ollut kauhistuttava hetki nousta merestä ilman huntua, ehkä oli jonkun pyyhkeen saanut lainattua verhokseen.

Tarkka paikka on Bulau Coccos, eli kookossaaret, Sibu Islandilta vielä venematkan päässä, kuva laskuveden aikaan.

Toisella puolella saarta oli lomaparatiisi, toinen puoli saarta asumatonta. Ympäri pääsi kiertämään polkua pitkin ja nousuveden aikaan pois ei päässyt kuin metsän kautta mäen yli kiipeämällä. Tässä harvoja länsimaalaisia, ei meidän porukkaa.

Mukavaa kun laitoit paikan, jonne voi laittaa kuvia.

Digikameraa ei silloin vielä ollut, mutta muutama kuva tuli pyydettyä rompulle, joitakin laitan tänne. Suojaava vaatetus on kyllä tarpeen ettei iho pala. Huntujen käytölle näen historian kuluessa olleen selvän ilmastosta johtuvan tarpeen. tenavien kanssa oli sitten kiva ihmetellä aution saaren rantaluolia, itäneitä kookospähkinöitä ainakin löytyi simpukoiden lisäksi.

Viidakkopolulla nähtiin het kättelyssä piiiitkä vihreä käärme. Eikä ollut kumisaappaita. Palata ei haluttu, joten jatkettiin eteenpäin. Ei ehken lapsiturvallisin paikka, vaikka kaljaa ei saarella myydä

Tuolla takana on siis se Kookossaari, jonne tehtiin päiväretki. Japanilaisia turisteja oli paljon siellä pelastusliiveissä kellumassa ja kuvaamassa. Tässä saaren autiolla puolella ei muita näkynyt ja vietin laiskan iltapäivän riippumatossa rannalla ypöyksin odottamassa, josko merirosvot tulisivat kaappaamaan. Eivät tulleet ja petyin. Toiset olivat "mökissä" saaren toisella puolella päiväunilla ja lepäilemässä.

Turismin kääntöpuoli löytyi täältäkin, särkyneet astiat ja muu palamaton romu oli kipattu rantapusikkoon, johon ei hotellialueelta näkynyt. Palava jäte oli poltettu roviolla.

Mangot kasvoivat lomapaikassa pihapuina. Tässä raakilevaiheessa. Vuonna 2002 pahoja kokenut jätä seuraava pätkä huomiotta. Huonot tapahtumat vainoavat uutisissa ja netissä. Tämä seuraava voi tuoda huonoja muistoja mieliin.

En ehkä olisi kuvia koskaan tänne laittanut, mutta nyt vuoden viimeisen päivän 2009 tapahtumat loivat nostalgisen tunnelman. Vuonna 2002 lokakuussa pamahti Myyrmannissa, ja samoihin aikoihin Balilla. Odoteltiin kauhunsekaisin tuntein tietoja onko tuttuja Myyrmannissa ja onko tuttuja Balilla. Samaan aikkaan lomailtiin Malesiassa, tavattiin sukulaisten kesken pitkästä aikaa, lomailtiin ja itse koetin ottaa väliä entiseen elämääni.

tämän kookospalnun kuvan olen laittanut aikaisemminkin, matalakasvuinen nuorena ja sitten kasvaa pituutta....

Iltarusko, tyyni meri. Seikkailusarja Robinson Island oli kuvattu täällä main, näkyi tulomatkalla Robinson saaren profiili pikulaivaamme.

Valtsu, anteeksi että sotken sekaan kuvien lisäyksesi, mutta toimiiko sulla kuvan lisäys ihan ongelmitta?

Koko Malesian idän puoleinen rannikko on hyvin matalaa, n 3,5 metriä. Harmi, ettai minulla ole laittaa pylväiden varaan rakennetuista kalastusmajoista kuvia. Niitä oli paljon, ennen kalastuselinkeinoa ja nykyisin turisteista hankittua elantoa varten. Tässä kuvani, ketjun aloittaja jatkaa.

Toimii nopeasti ja hyvin, ehkä siksi laitoinkin kuvia kun normaalisti kuvat ovat niin hiii-taaaa-iiii-taaa. Ehkä kansa juo kaljaa ja netti ei kuormitu?

Edit: Jokainen joka on Malesiassa käynyt saapi laittaa omia kuviaan. Satuin olemaan paikalla kun tämä kuvakansio ilmestyi ja odotan innolla Moonriverin laittamia kuvia. Hänhän tämän ketjun laittoi palkinto

Minun Malesian kuvani ovat kaikki paperilla, mutta ihanaa katsella muiden kuvia. Itse olin vuonna 2000 Langkawilla ja Penangilla. Missäpäin Moonriver seikkaili?

Tosi kiva nähdä muitakin kuin omia kuvia! Kiitti valtsu upeista maisemista.

Viippu, itse kävin kaksi vuotta sitten Lankgawilla ja Kuala Lumpurissa. Ja juuri palasin Penangista, joten samat paikat ollaan kävelty=)

Lennettiin 15.12 Helsingistä suoraan Penangin saarelle (välilaskuhelvetti Ahmalabad). Penangin pienehköllä asemalla oli vastassa kunniakuja, soittajija, lahjoja ja Malesian turismiministeri.

Kuvaa turismista vastaavasta ministeristä ei ole, saimme vasta bussissa kuulla kuka meitä suomalaisia oli oikein vastassa. Sattuipa niinkin, että olimme miehen kanssa viimeisten joukossa menossa ulos, ja odottelin siinä erillään muista yksinäni, että mies tulisi vessasta. Joku mahottoman hienoon pukuun pukeutunut malesialainen tuli juttelemaan, ja kysyi miten suomeksi sanotaan welcome. Sanoin, että Tervetuloa. Oli kuulemma vaikea, pyysi kirjoittamaan paperille. Kirjoitin ja ojensin takaisin. Muutamia lauseita siinä vielä porisimme. Jälkeenpäin kuulin, että olin porissut mukavia juurikin sen ministerin kanssa. Eipä siinä mitään=)

Seuraavana päivänä olisi ollut teehetki turismista vastaavan ministerin kanssa, muttei me lähdetty miehen kanssa. Mehän oltiin lomalla.

Merinäköala hotellihuoneesta olis maksanut muutama sata euroa lisää, ei otettu. Niinpä näköala oli kukkuloille, ihan kivaa viidakkomaisemaa sekin.

Ruoka oli hurjan hyvää...

..mutta tuota oikeaa pientä mustekalaa en olis suostunut syömään mistään hinnasta. Mies söi ja sanoi, että hyvää oli. Itse söin mustekalaa myös, mutta pilkottuja lonkeroita, jotka ei näyttäneet enään miltään eliöltä.

Meidän Batu Ferringhi kylällä oli iltamarkkinat joka ilta. Joskus illan sadekuuro kasteli trooppisen lämpimällä sateella. Silloin oli nihkeää.