Matkakuvia: Pietari

Huonosta kuvasta saatavasta huonosta käsityksestä huolimatta perennapenkit oli hienoja.

Jatkunee huomenna.

Mun täytyis selvästi käydä Pietarissa kesäaikaan. Tähän asti oon aina ollu siellä talvella/alkukeväästä, joten mun käsityksen mukaan koko Pietari on vaan harmaa… johtuen siis säästä ja katupölystä :wink:

Mä en ollut käynyt Pietarissa kesäaikaan sitten miesmuistiin ja mut yllätti kadunvarsilla olevat kesäkukkaruukut. Niitä oli kaikkialla ja paljon. Niistä en tietenkään ottanut kuvia, kuten arvata saattaa, mutta Pietarhovista on vielä lisääkin.

Tämä nalle oli aika suloinen.

Sama kohtaa vähän kauempaa.

Puiden lehdet ihan kimalsivat ylhäältä katsottuna.

Lähempää näkee ehkä paremmin.

Melko tarkkaan sama paikka, mutta toiseen suuntaan. Yllä olevat kuvat otin tuolta ylhäältä, missä kävelee ihmisiä. Tässä olen jo "kimaltelevien puiden" takana. Tuon harjun (mikä ihme se on suomeksi?) takana on Suomenlahti. Vesi oli muuten tosi lämmintä.

Vielä yksi suihkulähde. Tämä oli mun mielestä jotenkin niin nätti. Kuten näkyy, osa oli oikein kullattuja ja kimaltelevia, osa oli tällaisia vaatimattomampia, luonnonmukaisempia ja kuitenkin niin kauniita.

Siihen loppuivat mun kuvani Pietarhovista. Viimeinen kuva on kadunvarsihuoltamolta.

Kiitos anita, kivoja kuvia :slight_smile:

Laitanpa miekin tänne muutaman kuvan Pietarhovin puistosta. 150ha hoidettua puisto-osuutta kertoi opas.

Aivan ihanat puutarhat ja taiteet on Pietarissa, pari kertaa olen käynyt. Sitä jää ihmettelään miten rikas maa on Venäjä, kun siellä on tuollaista, silti suurin osa ihmisistä köyhiä. Ei Suomessa tuollaista näy, silti ihmiset pärjää hyvin. Peukut kaikille kuville!

Nykyisin puistoa pidetään yllä pääsymaksutuloin. Varmasti työllistää paljon puutarhureita.
Vesi suihkuaa omalla painollaan päiväsaikaan isoista korkeammalla olevista altaista.

Viikonloppuna toteutin ne loput haaveet jotka Pietarissa halusin kokea.
Ensin kävin hautuumaalla. Moskova hotellia vastapäätä on luostari ja sen edustalla hautuumaa jossa monta kuuluisaa venäläistä on haudattu. Lippu tuonne on muistaakseni 200 ruplaa.
Pjotr Iljitš Tšaikovskin hauta

Fjodor Dostojevskin hauta

Veríkirkko eli kirkko veren päällä oli aiemmin jäänyt vaan ulkoapäin ihailuksi, nyt menin sisäänkin.
Lippu tuonne oli 250 ruplaa.

Sisältä kauttaaltaan mosaiikkia.