Matkakuvia: Pietari

Pietarin pakollisista nähtävyyksistä on nyt muutama urakalla kävelty läpi. Tässä Pietarhovi. Ihmisiä oli tavattomasti liikkeellä viime perjantaina, kuvaan niitä on osunut aika "vähän".

Suihkulähteet ja puut olivat pääosassa, mutta kyllä muutama perennakin puistosta löytyi. Varsinkin kuunliljoja oli runsain määrin, pääosin tavallista vihreää, jokssa ei näköjään mitään vikaa olkaan. Se ei vaan mun omppupuun allani ole ilmeisesti arvolleen sopivasti laitettuna. Kurjenmiekkoja ja pioneja löytyi joka perennaistutuksesta.

Muutama kilometri käytävää.

En nyt laita tähän jokaisesta suihkulähteestä kuvaa. Enkä jokaisesta Eremitaasin salistakaan taida laittaa. Rakennusten mittasuhteet eivät oikein olleet kuvista mulle mitenkään avautuneet. mutta kyllä se siinä selvisi, kun tarpeeksi käveli.

Iisakin kirkko.

Näkymiä Iisakin kirkon kupolilta. Kirkkoa veren päällä ei päästy ihan vierestä näkemään, koska Haloset ja Putinit sun muut olivat toimittaneet ympäristön täyteen mustia autoja ja miliisit sulkivat katuja talousfoorumin takia juuri sinä päivänä, kun oli siellä tarkoitus käydä.

Ja vielä Suomalainen rautatieasema eilisessä helteessä. Metroasemien kuvia ei nyt sitten tietysti ole. Täytyy sanoa, että mielikuva metrosta oli muodostunut Helsingin metron perusteella, enkä ensin alkuun ollut ollenkaan innostunut isännän ajatuksesesta kulkea metrolla. Asian oikea laita kyllä sitten selvisi, Pietarin metro on tosiaan nähtävyys siinä missä muutkin. 

Muut saavat nyt laittaa lisää parempia kuvia, mun muissa kuvissani on liikkaa ihmisiä, tuttuja tai tuntemattomia tai jopa minä itse, joten monta hienoa juttua jää nyt näyttämättä. Ja musta tuntuu, että olen nyt ihan korviani myöten täynnä marmoria, kruusauksia, kultausta ja kristallikruunuja.

Tulin eilen Pietarista ja häpeäkseni täytyy tunnustaa, että kävin elämäni ensimmäistä kertaa Pietarhovissa. Onneksi kaveri asuu vieressä, niin ei toivottavasti jäänyt viimeiseksi.
Paikka oli upea, mutta joku idiootti yritti kerrankin näyttää siistiltä ja naiselliselta ja puki jalkaan sandaalit, joissa oli korkoa. Ei paljoa, mutta tarpeeksi, jotta 4-5 tunnin kävelyn jälkeen tiesi, mitä on, kun päkiät palaa.

Ensin yläpuistoa (sori, en tiedä oikeaa nimeä suomeksi).

Suurin osa suihkulähteistä on alapuistossa, joka on se upein osa, mutta yläpuistossakin oli muutama.

Hevostallin kulmalta

Joo, tommosella tallilla määkin ratsastan Sipoossa :smiley:

Aleksanterinpuistossa oli tällainen pieni goottilaistyylinen kappeli.

Aleksanterinpuisto oli täysin erilainen kuin hieno alapuisto. Alapuisto on se upea paikka, jossa on suihkulähteitä yksi toisensa perään, kultaa, kimallusta ja hienoja kukkaistutuksia. Aleksanterinpuisto oli viihtyisä puisto, johon olisi kiva mennä piknikille tai muuten vain rauhalliselle kävelylle. Oli siellä jotain nähtävyyksiäkin, mutta se oli ihanan rauhallinen paikka eikä ihmisiä ollut kuin muutama hassu.

Niinpä, Alix. Kaikki tallithan täällä on järestään tuon näköisiä

Tässä ollaan jo siirrytty alapuiston (eli suihkulähdepuiston) puolelle. Hienoja kukkaistutuksia löytyi sieltä täältä. Yllättävän paljon oli käytetty myös perennoja, vaikka tässä nyt onkin vain kesäkukkia ja kuunliljoja. Perennapenkeistä en saanut hyviä kuvia.

Tämä suihkulähde oli hauska.

Ja sitten taas hiukan eri tyyliä.