Maustefenkoli (Saksankumina), Foeniculum vulgare var. dulce

Maustefenkoli

Löytyykö maustefenkolin kasvattajia? Vihannekset ja juurekset -puolella on fenkoliketju, mutta siinä on nähdäkseni tarkoitus käsitellä pelkästään salaattifenkolia.

Kylvin fenkolia tänä vuonna lähinnä koristeeksi kukkapenkkiin (kuvassa jättiverbenan kaverina), mutta koska olen fenkoliteen suurkuluttaja, aion kokeilla myös siementen keräämistä. Sain siemenet puutarhalehden kylkiäisenä, ja lajikkeen piti olla ‘Purpureum’, mutta kasvieni lehdissä ei ole kyllä häivähdystäkään purppuraa.

Siemenet itivät helposti (esikasvatin, mutta olisi varmaan voinut kylvää suoraan uloskin) ja kasvi on kaiken kaikkiaan todella vaivaton kasvatettava.

Foeniculum vulgare, maustefenkoli

Tätä täytyy laittaa. Miksiköhän siemenet pitää kerätä vihreinä?

Minä myös ihmettelin tuota kasvikortiston ohjetta kerätä siemenet vihreinä. Kertokaahan joku lisää jos tiedätte. Googlettamillani englanninkielisillä sivustoilla kyllä neuvotaan keräämään siemenet kypsinä.

Samaten mainittiin (hukkasin jo linkit), ettei maustefenkolia kannata kasvattaa tillin tai porkkanan kanssa, jos kasveja haluaa lisätä omista siemenistä, koska ne saattavat risteytyä.

Weikko, huomaathan (myös naisväki huom!), että Wikipedian mukaan "fennel is a source of phytoestrogens, which promote growth of breast tissue".  No, tuskinpa kohtuukäytöllä on merkittäviä vaikutuksia.

No en huomannut, mutta edistää kaikenlaista nesteiden eritystä - myös maidon eritystä.

Mun kumppanuuskasvitaulukko sanoo (lähde USA) että: “Plant this away from your garden - not friendly to anyone!” ja seuraava lähde “Most plants dislike this herb” ja edelleen: “Attracts bees. Most plants don’t like, esp tomatoes, beans” ja “Deters fleas, mosquitoes”.

Minäkin luin tosiaan, että USA:ssa se luokitellaan "invasive"ksi. Siementää siis otollisissa olosuhteissa ilmeisen villisti. Mahtavatkohan tomaatit ja pavut kärsiä sen eteerisestä öljystä? Saa nähdä, mitä perennani tykkäävät. Etenkin tuon purppuraisen lajikkeen mainostetaan kyllä soveltuvan mainiosti koristekasviksi kukkien sekaan, joten tuskinpa se nyt ihan myrkyn tapaan vaikuttaa!

Jossakin mainittiin fenkolin olevan perhosmagneetti ja etenkin ritariperhosia houkutteleva, joten innolla odotan. :slight_smile:

Olihan tuossa yhdessä mun lähteessä: “Attracts bees”. Varmaan siis perhosiakin.

Monessa lähteessä mainittiin sanonta “Plant fennel near your kennel”, jolla viitataan edellä mainittuun kärpästenkarkotusominaisuuteen - eli fenkolilla saa öttiäiset pois koirien kimpusta.

Tillin kumppaniksi tämä sopii muuten, paitsi ristiinpölytysvaaran vuoksi. Jos näitä yrttejä kasvattaa lehtien eikä siementen vuoksi niin ongelmaa ei syntyne.

Mahtaakohan mukulafenkoli olla samaan tapaan epäkiitollinen kumppanikasvi? Onhan se saman lajin muunnos.

Googlauksen perusteella siemenet, eikun siis hedelmät, kerätään vihreinä maun takia.

www.Yrttitarha.fi kertoo maustefenkolista  mm. että Maustevenkoli on tillin näköinen kaksivuotinen sarjakukkaiskasvi, joka tuoksuu ja maistuu anikselta.  Se tunnetaan meillä lähinnä siemenmausteena, mutta siemeniä täällä ei pystytä tuottamaan, koska kasvi ei kestä Suomen talvea. Maustevenkolia voi kuitenkin viljellä yksivuotisena lehtiyrttinä.

Sekä murskatut siemenet että lehdet sopivat muna-, juusto-, sieni-, kaali- ja lantturuokiin sekä moniin salaatteihin ja keittoihin. Kalan kanssa tarjottavaksi sopii hyvin venkolin lehdistä tehty silppu yhdessä tillisilpun kanssa. Venkoli on suositeltava mauste niihin ruokiin, jotka helposti aiheuttavat ilmavaivoja.

Kasvattaako tätä kukaan? Mulla olisi siemeniä tuolla pussillinen, mutta ihmettelen mihkä kohtaan palstalla sen uskallan kylvää, kun ei mikään kasvi tykkää siitä.

Kasvattaa. Tai oikeasti kasvavat ilman että edes katsoo sinne suuntaan. Kylvin siemeniä joskus 6-7-8 vuotta sitten ja joka vuosi kitken alkuja kompostiin kymmenittäin. Emokasvi kasvaa rojottaa valtavasti, koitan aina nyppiä siemeniä jo vihreänä ruokiin ja salaatteihin mutta jotenkin onnistuu kylväytymään lähiympäristöön. Luokittelen samanlaiseksi rikkaruohoksi kuin voikukka ja mäkimeirami ja vielä lipstikka joka tulee jo juhannuksen aikaan kaksimetriseksi. Nytkin fenkolit on jo metrisiä varsia ja kukkaröyhyt päälle, peittää varjollaan valkosipulipenkin. Mietinkin että voisikohan sen lehtiä ja varsia käyttää samalla lailla kuin mukulafenkolin salaatteihin ja grillivihanneksiin. Kokemuksia?

Kiitos varoituksesta! Pitääkin olla tarkkana rehun kanssa. Näytti olevan jo itänyt, kun kävin kurkkaamassa pari päivää sitten. Siemenpussissa muistaakseni lukee, että lehtien ja siemenien lisäksi myös mukulaa voisi käyttää ruuaksi. Ihmettelen tätä kyllä kun olen kuvitellut mukulafenkolin olevan oma kasvinsa.

Suosittelen tätä maustefenkolia. Sen tillimäisillä lehdillä voi hyvin korvata tillin jonka kasvatus voi olla paikasta riippuen aika hankalaa. Se kasvaa suureksi ja näyttäväksi muttei tarvitse kuitenkaan tukemista.

Olin sen lehtiä pakastanut muutamaan annospussiin ihan koekäyttöä varten, ja nyt talven mittaan otin niitä käyttöön. Voi naminam ! Harmitti kamalasti ettei niitä ollut enempää, oli niin hyvä mausteyrtti !

Tänään kylvin esikasvatukseen sen verran siemeniä että “fenkoli-tilliä” riittää varmasti sekä tuorekäyttöön että pakastettavaksi !

(fennel-dill, niinkuin Tareq sanoo :slight_smile: )