Viikonloppuna kävimme tyttären ja hänen perheen luona Torniojoen rantamilla. Sieltä ajelimme sunnuntaina Haaparantaan sinne "hehtaarihalliin", josta mukaan lähti tällainen mukavan näköinen kukka. Tai oikeastaan kaksi, pitihän sellainen tuoda myös systerille. Nyt sitten alkaa taiteilu kasvatuksen suhteen. Aikaisemmin en ole tällaista nähnyt. Toivottavasti tämä on oikea palsta, kun en löytänyt mitään sopivampaakaan. Tuolla vanhalla puolella tästä löysin juttua.
Rea, minäkin kasvattelen trooppista kurkumaa ja toivon, että ne ehtivät kukkia vielä tänä syksynä.
Kukkiessaan ne ovat isoja ja upeita. Valoa, mutta ei paahdetta. Tasaista kosteutta, kuivua ei anneta ja lehtiä suihkutellaan. Kukinta kestää pitkään ja talveksi juurakot laitetaan kuivana talvehtimaan huoneenlämpöön tai viileämpään paikkaan ja keväällä istutetaan uudelleen. Onnea kasvatukseen!
Chardonnay, onko sinulla ollut jo pitkään curcuma? Kasvaako se miten suureksi ja voiko sitä jakaa? Minusta tuo on jotenkin ihastuttava.
Minäkin ostin Ikeasta pari tällaista curcumaa ulkoruukkuihin:
IKEA-tuotteet - IKEA
Kasvin hoito-ohjeissa oli, että vähimmäislämpötila on 12 °C. Osaisiko joku neuvoa, kuinka tarkka curcuma on tuon lämpötilan suhteen? Kasvit ovat minulla aurinkoisella paikalla, missä on päivisin hyvinkin lämmintä, mutta pitääkö ruukut nostaa öisin sisälle, jos lämpötila on esim. vähän alle 10 °C?
Rea, vieläkö tämä kasvi on sinulla? Miten ylipäätään tämmöisen saisi pidettyä hengissä? Prismaan oli tullut muutama ja hilkulla oli, etten ostanut. Parikymppiä oli hintaa.
Minulla kurkuman juurakko uinuu jääkaapissa kenkälaatikossa. Jännittää nähdä mahtaako se herätä unestaan ja ehkä jopa kukkia! Ostin sen viime kesänä Ikeasta. Siinä oli pari kukkaa ostohetkellä, mutta jostain syystä se parvekkeelleni päästyään lopetti kukinnan siihen paikkaan. Olisiko valon ja ilmaston muutos järkyttänyt? Tiedä kuinka kauan se oli elellyt hämärissä varastoissa.
Meinasi kukkasipulibudjettiin varatut rahat tänään vallan vaihtaa kohdetta, kun tuli kukkiva kurkuma vastaan. En ole onnistunut sellaista ennen näkemään. Kovalla työllä ja suurella huokauksella hillitsin itseni, ja kurkuma sai jäädä, toistaiseksi, kun en kerran edes tiennyt mitä sille pitää tehdä.
Oletteko saaneet kurkuman talvehtimaan hyvin huoneenlämmössä?
Komea on kurkuman kukka , ei ole ikävä kyllä mun vaan anopin .
Mikäs osa tästä onkaan se syötävä, curryn keltaista väriä tuottava osa? Kukkakasvina kasvattaisin, upea olisi kukinto.
maustekurkuman nimellä on tässä ketju…
tässä viimeisin uutisointi… (yle 4.2.2017)
Kurkuman ensimmäinen pikkupiippa näkyvissä
Mä vasta sain multaan ne liiteriin luomupötkylät. Siis kurkuman yksi oli se näköinen että on heittänyt lusikan nurkkaan, yksi pullisteli komeasti. Loput siltä väliltä. Laitoin ne liharasiaan kasvamaan. Jos lähtee kasvamaan niin pitää purkittaa nätimpään.
Miten teidän kurkumat kasvavat?
Muistin tänään ostaa kaupasta jauhetta, lisään sitä tästä lähtien aamujuomaan.
Hampaiden valkaisuun suhtaudun vähän epäilevästi, mutta kokeilen kuitenkin:)
Kasvattivat lehtiään kesän, nyt kurkuman keltaisuutta ilmestyy lehtiin, liekö mullan alla mitään kasvua. Ulkona aurinkoisessa paikassa laakeassa isossa ruukussa.
Mun kurkumat hukkui kesällä
Onko lehtien kellastuminen normaalia? Mie arvelin, että jokin vika.
Karkkilaatikossa ulkona kasvatettu kesä. Mitä on mullan alla, siitä ei tietoa.
Kurkumaa laitoin maaliskuussa ja tulihan noita pieniä pötkylöitä useampikin raastettavaksi, näpräämiseksi menee. Lehdet oli kovin kelmeän kellertäviä, mutta voimakkaan tuoksuisia. Kasvihuoneessa kasvatin, ensi kesänä suurempaan ruukkuun tai tomaattien kylkeen.
Millaiseen multaan ootte laittaneet nuo Kurkuman juuret taimimultaan vai kukkamultaan?