Noin, aihetta koskevat viestit on nyt kerätty tänne.
Edelläkäytyyn keskusteluun liittyen Niklaksen keittiössä- sivulla on erilaisten mausteöljyjen reseptejä, myös valkosipuliöljyn joka säilytetään jääkaapissa toisin kuin muut jotka säilyvät huoneenlämmössä. Jääkaappisäilytys "Siksi, ettei clostridium botulinum -bakteeri kasva/lisäänny ja aiheuta sairautta. Huom! Viileässäkään valkosipuliöljy ei säily kovin kauan: vain noin kaksi tai kolme viikkoa".
eikö luulis, että valkosipuli tappaa bakteereita??
Tein itse jo muutama kuukausi sitten valkosipulin kynsistä, öljystä ja etikasta sokerin ja suolan kanssa “öljyä” ja tuntuu hyvin säilyvän jääkaapissa. Valkosipulit paloittelin leikkuuveitsellä pieneksi vai käytinkö peräti konetta siihen, en muista.
Kannattaa tosiaan olla huolellinen botuliinin (hermomyrkky) takia. Botuliinia esiintyy hapettomissa olosuhteissa, esim. tyhjiöpakkauksissa, ja se voi olla riskinä myös mausteoljyissä. Tuoreet ja puhtaat raaka-aineet, hyvä hygienia, kuumennus, suolan ja etikan (tai jonkun muun happaman aineen) käyttö tekevät säilönnästä turvallista. Itse en säilö pelkkään öljyyn mitään vaan käytän aina myös etikkaa ja suolaa.
En nyt löytänyt sopivanpaa ketjua joten laitetaan tänne, Nuu tai Miikos siirtää sitten jos oon taas ihan hukassa
Niin, että millaiseen öljyyn kannattaa yrttejä säilöä? Jos siis tykkäis tehdä yrttiöljyä…
Koirin aiemmin basilikaa laittaa ihan perus rypsiöljyyn, eikä ainakaan minusta tuoksunut kovinkaan hääviltä, ja muuttui vähän tummahkoksikin pian… Arvelutti käyttää joten roskiin jouti…
Hyvään oliiviöljyyn mie laittaisin. Laita siihen öljyyn jonka mausta pidät.
No kun jotkut oliiviöljyt ei oikeen sovi mun suuhun… Ehkä mä sit oon vaan ostanut jotain huonoa (=halpaa )
tarttee kaupasta kattoo jos ostais oikeen ekstra virgin- öljyä… eiks sen hywää pitäs olla?
Basilika on ehkä just tummuva ja muutenkin vetelöityvä yrtti. Itse käytän timjamia ja rosmariinia niiden tanakamman rakenteen takia. Ja juu, kannattaa ostaa hyvää oliiviöljyä, jonka mausta pitää muutenkin ;). Tosin extra verginetkin on kovin erimakuisia…
Ja kannattaa muistaa se että hyvä oliiviöljy on hieman karvasta maultaan. Sen siis kuuluu maistua, varsinkin se jälkimaku “kutittelee” ja karvastelee suuta.
"Timjamihunajalla ja vaahterasiirapilla maustettu kanelinen omenaetikka"
- Ranskalaisen hienostunut - voimakkaanmakuisten lehtisalaattien kanssa - jalostaa sianliharuokia sekä pikantteja omenaruokia- ("Yrtit välimeren keittiössä" - kirjasta)
Ainekset (5 dl:aan)
5 dl omenaetikkaa
3 rkl vaahterasiirappia
3 kanelitankoa
2 tuoretta sitruunatimjaminoksaa
2 punaposkisen omenan vastaleikatut kuorikiehkurat
1. Kumenna kiehuvaksi puolet etikasta sekä vaahterasiirappi, kaneli ja timjami. Anna jäähtyä. Sekoita joukkoon loput etikasta.
2. Työnnä omenankuori steriilin pulloon. Kaada etikkaseos pulloon. Sulje tiiviisti ja anna vetäytyä 3-4 viikon ajan.