Siirrän öljyn maustamisesta virinneen keskustelun tänne talteen. Ja eiköhän etikankin maustaminen mahdu tähän samaan ketjuun.
Onkos kellään mitään hyväksi koettua vinkkiä, millä kannattaisi öljyä maustaa? Minulla olisi pari kivaa pulloa, niihin voisi jonkun öljyjutskan laittaa vaikka jollekin jouluksi.
Rosmariini (enkä vedä nyt kotiinpäin)
antaa hyvää makua. Sen oksa säilyy kivan näköisenä öljyssä.
Kuitenkin ainakin minun mielestä semmoisen öljyn kauneuskin on tärkeää.
Rosmariiniä minäkin ajattelin ehdottaa ja sitten valkosipulin kynnet toinen mikä tuli mieleen kaikki mausteet on kivoja öljyssä
Chili, valkosipuli, yrtit (rosmariini, timjami, basilika, ehkäpä salviakin?). Riippuu tietysti saajan makumieltymyksistä.
Sinne sekaan vaan oikeastaan kaikenlaista? Onkos kaupoissa vielä niitä yrttiruukkuja, joista versoja voisi napsia, olisi tosiaan kiva se ulkonäkökin. Onkos oliiviöljy sitten paras tähän hommaan?
Mielestäni on. Toki joku rypsiöljykin voisi käydä sen neutraalin makunsa takia. Kuitenkin oliiviöljy on jotenkin perinteikkäämpää yhdistettynä yllä mainittuihin välimerellisiin aineksiin .
Kiitos Ajattelin, että jos näihin aikoihin laittaa mausteet öljyyn, niin varmaan ihan käypäistä joulun aikoihin.
Pysyykö muuten basilika somana, jos laittaa kokonaisen verson?
Hyvä lahjaidea tuo maustettu öljy. Annetaanko sen pullon tykötarpeineen vaan olla vai täytyykö sitä heilutella siinä tekeentymisen aikana? Varmaan ihan tyhmä kysymys mutta jonkun tarvitsee nekin kysyä
Inkille kiitos linkistä
Elikkäs Inkin öljylinkin perusteella kannattaa maustella valmiiksi ensin, valkosipulin kynnet voipi varmaan laittaa pilkottuna ekaan erään ja sitten myöhemmin näön vuoksi jotain kuivattua nättiä pulloon. Kokonainen valkkarin kynsi varmaan käy ikäänkuin kuivatusta…
Pakko kirjoittaa tähän yrttiöljykeskusteluun: Hyötykasviyhdistyksen lehdessä (Pähkylä 4/2010, sivu 10) Henriette Kress, Yrttiterapeutti, kirjoittaa mm. seuraavaa:
- Kun yrttiä laitetaan öljyyn, se on hapettomassa tilassa. Jos yrtti on vielä tuoretta, siinä on vettä. Hapeton tila, jossa on vettä, on oiva kasvupohja anaerobisille bakteereille.
-Näistä vaarallisin on Clostridium botulinum, joka tuottaa botuliinitoksiinia. Tämä on hajuton, mauton ja väritön myrkky, joka ei saa purkkeja pullistelemaan.
-Sitä on maaperässä, hunajassa, yrttien ja erityisesti valkosipulin pinnalla. Itse bakteeri tai sen itiöt eivät ole myrkyllisiä, mutta kun se elää, se erittää myrkkyään.
- Siksi ruuanlaittoon käytettävät öljyt pitää tehdä niin, ettei anaerobiset eliöt viihdy siinä.
- Esim: Lisää suolaa, suolapitoisuus yli 7%:iin. Tai lisää viinietikkaa, kunnes öljyn ph on alle 4,5.
- Käytä vain ehdottoman kuivia yrttejä.
- Käytä öljy 2-3 päivän kuluessa ja säilytä se sen aikaa jääkapissa.
- Mikään näistä ei tuhoa jo kehittynyttä toksiinia. Tuhotaksesi toksiinit öljyä pitää kuumentaa 80-10 asteiseksi ja pitää siinä lämmössä puoli tuntia. Tosin sitten öljy härskiintyy sen jälkeen nopeasti ja jos öljyssä oli jo yrttejä, ne ovat sekä keitettyjä että friteerattuja.
Mun täytyy tunnustaa, että ekaa kertaa luen tämmöstä, olen aina kuvitellut, että sinne öljyyn vaan ne yrtit/chilit/valkkarit . Ja entäs sit ne valkosipulihunaja-jutut. Jos kerran valkosipulin pinnalla on tota toksiinia luonnostaan ja hunajassakin, niin kuitenkin oikein telkaarissa mainostetaan (tai mainostettiin joskus kauan sitten) että valkkarin kynsiä lasipurkkiin ja hunajaa päälle, kunnes on ihan piripinnassa. Ja kehuttiin niin makua kuin säilyvyyttä…
Aattelin nyt vaan tänkin tuoda esille, kun satuin just nyt täs ykspäivä sen lukemaan.
Hapeton tila, jossa on vettä. Mites sitten muut kotitekoiset säilykkeet? Onko kaikissa tarpeeksi suolaa, etikkaa tai keitetty puoli tuntia? Meneeks tää ny kauhean vaikeen ja työlään kuuloiseksi ;p
No tai vaihtaa öljyn etikkaan.
Säilyvyysaika voi olla vaan lyhyempi kun muuten?
Nii tai käyttää sit vaan kuivattuja yrttejä ja valkosipulia. Mut toi hunajajuttu kyl jäi ihmetyttämään, kun olin niin aatellu tunkea sinne niitä tuoreita valkosipulin kynsiä. Kuulemma maistuvat aivan taivaallisilta, kunhan ovat tekeytyneet muutaman viikon. (Sitäpaitsi olin aina luullut, että hunajan sokeripitoisuus myös estää bakteerikasvun.)
Pitääkö se valkosipuli kuivattaa sitten ensin?
No tän yhden jutun pohjalta - kyllä. Mut tää tuntuu kyllä tosi oudolta kirjotukselta, vaikkakin tuo Henriette Kress kyllä ilmeisesti tietää mistä kirjoittaa. Esim. chiliöljyä olen kuullut valmistettavan niin, että sinne pulloon vaan tungetaan kokonaisia chilejä tai paloina jne. ja hyvälaatuista öljyä päälle. Täytyy varmaan alkaa oikeesti selvittään totakin asiaa, jos vaan aika antaa myöden.
Ps. Sain sen muovimaton asennettua eilen! Jihuuuuu…tänään jos sais aloitettua sen tiskiallaspöydän (vai mikä se on viralliselta nimeltään) rakentamisen, kun käytän siitä vanhasta vaan sen kannen. Siellä teräsaltaiden pohjassa on vieläkin liimattuna lappu jossa on valmistaja ja vuosi: 1958. Eiks tää nyt oo oikeesti sitä kierrätystä =DDD!
Säilöminenhän on aina perustunut puhtauteen, suolaan tai sokeriin.
Voiskohan tuo Kressin (joka tosiaan tietää mielettömästi näistä asioista) juttu olla jotenkin typistetty-silloin käy usein niin että jokin tieto vääristyy.
Nimittäin ymmärrän sinänsä tuon botuliiniasian.
Jos kuitenkin meititään vaikka perinteistä pestoa, niin siinä nimenomaan tuoreet yrtit, valkosipuli ja JUUSTO mössätään mujuksi ja yhdistetään oliiviöljyyn.
Tuon tiedon mukaan sen pitäisi pilaantua ja olla kauheaa myrkkyä.
Eikä se ole. Kotona tehtyä pestoakin voi säilyttää pidempiä aikoja kunhan päälle lorauttaa tuoretta öljyä aina (estää sen ettei kastike ala homehtua kun sieltä on kuopaistu herkkua ruokaan, pestohan on perinteisesti aika paksua).
Yrttiöljyyn kannattaa laittaa kuivattuina kokonaisia yrttioksia.
Olen muistavinani myös ohjeen, jossa ensin tehdään se yrttiöljy ja lopuksi vain lahjaksi se pullotetaan kuivatun yrtinoksan kanssa uudelleen.
Tää rupes nyt oikein kiinnostamaan…vaikka piti vain lukaista äkkiä täältä jotain ja mennä siivoamaan.