Medinilla (korallimedinilla), Medinilla magnifica

Tästä kukasta en löytänyt vielä keskustelua.
Ostin tänään tän upeen kasvin, kunhan vaan osaisin hoitaa sitä, onko joku joka on saanut medinillan kukkimaan uudestaan? Tai edes säilymään hengissä? Joka paikassa lukee vaan et on mahdoton hoidettava. Tarvitsee paljon kosteutta, kukkapöydän likellä oleva kosteus mittari näyttää tällä hetkellä 75% yleensä noin 70-75% onkohan hyvä, vaiko liian vähän? Onko jotain tärkeetä mitä pitäis tietää?

Olen myös kuullut, että se on mahottomuus saada uudestaan kukkimaan, tiiä sit pitääkö kutinsa

Jos olet pioneeri tässä asiassa :wink: sundae.

Monesti jo se että kasvista kaikkialla sanotaan sen olevan toivoton, moni pitää sitä kertakäyttökasvina ja viskaa pois kun ei kuitenkaan osaa.

Monista kasveista on myös niin vähän kokemuksia että kirjallisuus ei kenties ole uskaltanut tuoda esiin ohjeita kun ei niille ole tarpeeksi “vakuutta”.

Joillakin kasveilla on pitkä historia mutta ihmisasutusten muuttuessa kasveille epäedullisemmiksi ne ovatkin jääneet unholaan “vaikeina” hoidettavina vaikka kyse on vain olosuhteista jne…

Sundae, onnea upealle hankinnalle! Siinä on varmasti haastetta kerrakseen!

Kasvikortistosta (vasemmassa reunassa vihreässä palkissa) löytyy medinillallekin oma kortti jossa on tietoa kasvista

mä tossa mietinki just tota juttua, ettei mun kai kande ajatella sitä vaikeena niin ehkä se sit ei ois kauheen vaikee, sanotaan orkideoistakin et ne on vaikeita mut ei ne oikeesti oo ( järkeenkäypää sepostusta? )Voi Hoyabella mikä vaatimattomuus!!! säkö muka amatööri!!! mikähän mä oon sit? vaippapylly! Kiitokset Nuu vihjeestä, lukasinki ne jo, täytyy pitää ajan tasalla teitä siitä kauanko saan sen elämään :smiley:

Mun pikkukoira hyppi medinillan vieressä ja katkas toisen nupun, byäääh!!! Onnex toinen on vielä tallella ja aika nopeesti kasvattaa tota nuppuaan, laitan kuvan kun se on auki. Jos kukaan ei survo sitä enempää…

Tältä näyttää medinilla nyt, iso nuppu on auki mut vielä pienet kukkanuput on kiinni, laitan sit kuvaa ku nuput aukee. Huomasin et hän kasvattelee uusia lehtiä! Eli  jotain menee oikein!

Hyvä, jos medinillaprojektille kuuluu hyvää =D

Oikeen hyvää kuuluu viherpiiperö, toivottavasti jatkuu samaan malliin

Medinillan pikkunuppu auki! Aika magee!

On kyllä tosi hieno kukkanen siinä, mulla on pari vuotta vanha medi, n.2metrinen ja ois yhtä leveeki mut sitä on pakko leikellä. kukkimaan en oo saanu uudelleen mut hengissä säilymään kuiteski.

Mitäs kuuluu tämän kasvin omistajille, onko kukaan saanut uudestaan kukkimaan? Näin kukkakaupan ikkunassa aivan mielettömän upean tällaisen, reilun nyrkin kokosia kukka/nukkuryppäitä oli vaikka kuinka. Kasvi oli muuten samanoloinen ja kokoinen kun minun Amazon. Hintaa kasvilla on 45 euroa. Kysyin myyjältä, että onko se monivuotinen, niin tämä kertoi sen olevan, ja että on kukkinut liikkeessä tuolla lounaisikkunalla pitkän aikaa. Lupasin palata asiaan kun oli lääkäriaika just muutaman minuutin päästä, mut sitten rupes epäilyttämään, että onko todella kyseessä monivuotinen kasvi, kun en koskaan täälläkään ole kuullut juttua ko. kasvista. (on se kumma, että kukkakaupan myyjät eivät loppujen lopuksi tiedä kasveista paljoakaan…tai mun kohdalle on sattunut monia sellaisia, joiden kohdalla tuntuu, etteivät he oikeasti harrasta kasveja). No, eli niinpä niin, tuskimpa saisin minä kasvia enään kukkaan, vaikka juuri lounaisikkuna on minullakin suurin kukkaikkuna…

Korallimedinillasta senverran, ettei se siedä siirtoa jos on kukinta pahasti päällä. Nuppuvaiheessa (isojen suojalehtien ollessa ainoastaan esillä) sitä voidaan myydä/ostaa. Ainakin mun kirja sanoo, ettei kasvi oikeen siedä edes ruukun asennon vaihtoa kun on kukat jo näkyvis. Mutta kyllä se tosi kauan kukkii ainakin puoli vuotta, ja sen jälkeen siitä saa oivan viherkasvin, lehdetkin on näyttävät.

Riid…hmmm. Mitäköhän tekis? Tytön ylppäreihin sais tietty hienon kasvin esille, jos nuppuja tarpeeksi…hmm. Googlettamisen tuloksena on kuulemma vaativampi hoidettava kuin orkideat. Ja niitä en saanut kyllä kaapissakaan kukkimaan :smiley:

Osta se jos siinä on vaan isot kukkanuput näkyvissä, jos pieniä terttunuppuja (se on vähän niinku rypäleterttu se varsinainen kukkakomeus) näkyy elä osta.

Hyvä vinkki! Siinä oli terttunuppuja joiden seassa auenneita kukkia, eli kun oli kerran jo kauan liikkeessä kukkinut. Jätimpä väliin, annan tuon tilan olohuoneessa jollekin muulle isolle, joka kukkii varmemmin :smiley:

Hei kuningatar, suosittelen ostamaan medinillaan, mulla on vielä hyvin hengissä ja alotti tos joku aika sit kasvattamaan nuppua mut sit tuli pimee hetki jolloin nupun alku kuivui, mut nyt taas näitten aurinkoisten päivien jälkeen näkyy taas pikku nupun alut kahdessa kohdassa. Se mistä kuivatti ensin nupun, kasvatti siihen lehtiparin tilalle. Täytyy pitää vaan peukut pystyssä et jaksaa nuo kukat kukkia.

Laitan kuva sarjaa tulemaan jos kukinta onnistuu :slight_smile:

Medinilla tarvitsee lepokauden vähän viileämmässä kukkiakseen. Minulla kukki tänä keväänä yhdellä kukalla ja tuo lehtipari sattui olemaan ikkunan vieressä, jossa oli viileämpää muuhun huoneeseen verrattuna. Ostin Medinillan pari vuotta sitten juuri siinä uskossa, että se on mahdoton ja melkein tapoin sen hoitamalla sitä liikaa. Sen jälkeen olen suosiolla jättänyt kasvin rauhaan ja se on osoittautunut aika yksinkertaiseksi hoidettavaksi.