Mehitähti, Sempervivum

Saimaan saaressa, kalliolla kasvoi tälläistä mehitähteä todella paljon.

Tuollaisia palleroita minä haluaisin. Minulla oli niitä vuosia yks ruukku täynnä mutta viime talvi vei ne mennessään.

Mehitähti vohkijaksi olen epäillyt jänistä, mutta nyt syyllinen voisikin olla lintu. Jonnekin vai katoavat sitä mukaa kun kalliolla kasvavat (enkä syytä katoamisesta viimekesänä kukkineita ja luonnollisen kuoleman kokeneita). Emme kuitenkaan hanki saareen kesäkissaa vahtimaan oho

Välkkeen mehitähti on oikealta nimeltään mehiparta Jovibarba globifera. Se ei kasvata uusia ruusukkeita varren päähän vaan pikkuruusukkeet "pullahtelevat" esiin lehdyköiden väleistä. Hauska kasvi, viihtyy tosi kuivassa ja helppo lisätä. Olen kuorruttanut tällä kiviä ja kallioita. Meillä lapset innostuvat välillä niitä keräilemään. Nuorin taisi noita palleroita pienempänä myös maistella.

Kiitos multamantalle kasvin oikeasta nimestä .

Tämä on todella hauska kasvi. Toin tuota mökiltä äidilleni yhden ruusukkeen viimekesänä, ja nyt se poikii niin, että kivien välit täyttyy todella nopsaan.

Säynätsalon kunnantalon sisäpihalla tätä kasvaa isolla alalla, oikein tiiviinä mattona. On todella kauniin näköinen.

Ihan kielenkiinnosta onko ketään pitänyt mehitähteä ja sen tapaisia kasveja sisällä asetelmissa läpi talven? siis kysynkö tyhmiä...että menestyykö ulkokasvit sisällä!? 

Minä ainakin otin syksyllä muutaman mehitähden sisälle (kattomehitähti). Tein niistä asetelman kivien kanssa laakeaan ruukkuun. Ne elivät hyvin noin puolet talvesta....Minulla oli huono salaojitus ruukussa!

Mutta yleensä mehitähtiähän myydään ihan huonekasveiksikin.

Sama tarina minulla mehiparran (Jovibarba sobolifera) kanssa kuin Eleonooralla mehitähden. Joulun yli meni, kevättalveen mennessä kuukahtivat mehipartainstallaationi pallukat. Olivat joskus aivan rutirutikuivia, varmasti en liikakastellut, ja nuo pikkuruukut olivat lasittamatonta ohutta savea joista kosteus tihkui läpi. Odotin että joka ruukussa olisi sellainen ihana ruusukemuodostelma, vaan ei.

Minulla on muutamassa ulkoruukussa jo toista kesää mehitähtiä, ja koska en viime syksynä jaksanut ''''purkaa''''  asetelmia, kokeilin talvettaa ruukut sellaisenaan varastossa jossa on valoisaa ja koko talven plussan puolella. Oikein hyvin talvehtivat. En muista mitä lajeja ovat mutta yksi on sellainen hyvin punertava. Olen laittanut niistä kuviakin tänne.

Eli siis nuo tykkäsivät ainakin viileästä ja kosteasta. Kannattaisikohan niitä kokeilla suihkutella?

Mehitähti tulee hyvin toimeen kivien väleissä,eikä tarvi edes vettä , on aina kaunis.

Joku mehitähtilajike oli tehny mukavasti sivunupuja, joista otin kaksi ja istutin hyvin hiekansekaiseen mltaan sisälle. Voikohan mehitähti menestyä sisäkukkana, onko kokemusta?

Veikkaan, että alkavat venyä ja valjuuntua sisällä ja lopulta menehtyvät. Mikäli laji on eteläistä, siis huonekasvina myyty, voit onnistua, jos pidät aurinkoisella ikkunalla. Syksyn tullessa kastelu lähes lopetetaan ja kasvi pidetään viileässä (so. reilusti alle +20:ssä).

Täällä pötkylät puhkeavat kukkaan hymy. On ne vaan niin kauniita.

Pari punalehtistä tänä keväänä ostettua on minullakin kohta kukassa. Omat vanhatkaan eivät näytä tänä kesänä kukkivan, mutta ostotaimet jostain syystä voivat kukkia ihan hetikin.

Rupeavat minullakin kukkimaan neljän vuoden odottelun jälkeen.

Oikeastaan en osannut edes odotaa niiden kukkivan, koska luulin niiden olevan vain tuollaisia ruusukkeita. Ihmettelin kun pari viikkoa sitten rupesi männikössä näkymään outoja jökötyksiä....nyt tiedän niiden olevan kukkiasilmän isku.

Ja minä kun toivon etteivät kukkisi ollenkaan, kun se ruusuke kuolee kukinnan jälkeen. Tänä vuonna näyttävät taas kukkivan valtavasti;-)

Tämä lienee seittimehitähti

Tässä ensimmäinen seittimehitähden kukka!

Mikä lie mulla sitten? Kuvittelin seittimehitähdeksi kun on “seitin” peitossa.

En minäkään sata varma ole, onko se, mutta ystävältäni kun sain sen viime kesänä sanoi seittimehitähdeksi ja sen päällä on myös seitti, onkohan niitäkin monenlaisia?