Mikä tänä kesänä onnistui hyvin? Missä tuli seinä vastaan ? Mitä otetaan ensi kesänäkin viljelyyn ja mikä tiputetaan pois listoilta?
Alkuperäinen kirjoittaja: Tipilintu
Mikä tänä kesänä onnistui hyvin? Missä tuli seinä vastaan ? Mitä otetaan ensi kesänäkin viljelyyn ja mikä tiputetaan pois listoilta?
Alkuperäinen kirjoittaja: Tipilintu
Itse olen tyytyväinen kesäharsoihin jotka kukkivat kauniisti koko kesän syksyyn asti. Kesämalvikit oli myös upeita ja yhäkin kunnossa vaikka yö pakkasiakin on ollut. Ruusukaalit oli tosi hyviä ja nyt viimein satoakin ihan kivasti tuli.
Porkkanat inhoine onkaloineen meni suoraan kompostiin lähes kaikki. Perunoissa oli keltaisia toukkia ja niiden onkaloita, etenkin niissä isoissa ihanissa punaisissa.
Porkkanat epäonnistuivat täysin. Harson alla iso osa mätäni jo alkukesästä. Liian märkää ja kylmää. Ikinä ei ole käynyt niin, on sentään hiekkapohja.
Valkosipulit kasvoivat ihan kohtuullisesti.
Kivikkorinne onnistui, vaikka varmaan vielä jotkut kasvit vaihtavat paikkaa. Ihastuin kovasti myskimalvaan, ja mulla onkin nyt siemeniä monennäköisiin malvoihin . Vuoriarho sensijaan kituu jostain syystä.
Niin minullakin porkkanat kasvoivat huonosti, samoin sipulit perunoissakin oli jotain matoja tms! Ja vain puolet herneistä yleensä lähti kasvuun:-( Ensi kesänä laitan kasvimaan kokonaan uuteen paikkaan, jos silläkin on osuus huonoon satoon, kun on kasvimaa ollut kauan samassa paikassa, vaikka lajien paikkaa olen vaihdellut!
Kelloköynnös ei ehtinyt kukkia olenkaan ulkona, nyt lasitetulle varannalle siirrettynä yksi kukkii!
Mulla kans porkkanat kasvoivat tänä vuonna aivan erityisen huonosti, sillä siemenpussi ei liene riittävä kasvualusta. Perunoita olisi muuten tullut ihan mukavasti, ja Siiklit aivan erityisen kauniita, mutta joku maan alla asustava nelijalkainen ehti sadonkorjuuseen ennen minua.
Täälläkin porkkanat jäivät sormenkokoisiksi, perunan vei rutto jo pian taimettumisen jälkeen, no mitäs kun sateessa lilluivat koko ajan. Kesäkukista iloisesti yllätti siniviuhka, ekankerran sitä laitoin kaivonrenkaisiin ja niin kukkivat kauniisti välittämättä, satoiko vai paistoi, hallakaan ei heti niitä lannistanut. Hopeakäpälä ja hopeavitja samoin. Tästedes en muita renkaisiin hamuakaan.
Mikäs teijän porkkanoita on vaivannu? Meillä onnistu porkkanat ihan normaalisti, vaikka alku ei näyttäny lupaavalta. Kerkes muuten eka lumi kävästä maassa ennen ku ehittiin porkkanat nostaa ylös.
Ai niin herneet oli ihan käsittämättömän tuotteliaat ja elinvoimaiset. Itivät naurettavan aikaisin ja selvisivät alkukesän halloista huolimatta, hellivät herneillä pitkälle syksyyn. Apposet oli kesän paras herkku!
Perunat onnistui hyvin, mutta porkkanat ja sipulit eivät. Viimeksi mainittuihin iski tuholainen, pentukoira, joka luuli sipulit sinne piilotetun ihan sille haasteelliseksi leikiksi. Ja kun kaivoi sipuleita, meni siinä porkkanatkin…
Salviat kasvoivat hienosti siemenistä, samoin persilja. Mansikkaa tuli pitkään mutta söimme kaiken maalta päin. Viinimarjapensaista saimme paljon satoa, samoin omenapuista.
Valkosipulit olivat isoja ja pulleita, aivan samanlaisia kuin viimevuonnakin.
Kasvihuoneen sato oli hiukan nuivaa, vasta viime viikonloppuna saimme varsinaisen tomaattisadon…mutta viinirypäleitä tulikin jo iso lautasellinen.
Kurpitsoista ei tullut sitten yhtään mitään, ja vaikka tulikin, annoin paleltua. Syy: Isännän järkkäämä liiallinen miesväen toimesta annettu liikalannoitus.
Viinirypäleitä tuli monta ämpärillistä. Violetit pavut ei oikein ehtineet, hallojen tultua olisi ollut vielä paljon kukkia ja pikku palkoja.
Meille tuli pottua ihan hyvin huolimatta aikaisesta rutosta, porkkana jää pieneksi kun on ihan väärässä paikassa. Talvivalkosipulia on tullut ihan ihanasti, uudet olisi jo pitänyt istuttaa, mutta…Sipuli jäi pieneksi, punajuurta tulee ihan hyvin ,Mangoldia tuli hienosti ihan lampaille syötäväksi asti… Mustajuurta ollaan syöty jo pitkään, taidan jättää osan maahan. Maa-artisokkaa tulee aina liikaa.
Ai niin, tomaatteja on tullut ihan riittävästi, muutaman paprikan ja munakoisonkin sain. Kesäkurpitsat jäi ihan mineiksi ja papuja tuli vain muutama. Ensi kesää varten on jo strategia valmiina!
Edellisvuosina hyvin kasvaneet pavut ja lamopinaatti epäonnistuivat tänä vuonna täysin.
Kurpitsoja tuli mutta vain muutama, rucola ja raparperi sentään rehottivat entiseen malliin.
Kasvarin sato jäi tietty vajaaksi kun asiaan päästiin vasta puolivälissä kesää...muutama tomaatti & paprika saatiin maistaa kuitenkin.
Perennapuolelta loistosalvia ja tähkälaventeli yllättivät iloisesti. Uudessa kivikkopenkissä alkoi muutenkin olla tunkua, maksaruohot ja ajuruohot levittäytyivät siellä mukavasti.
Ensimmäinen punainen paprika luvassa lähiviikkoina…ehkä!
Sipuleista tuli pieniä, tillit epäonnistui, valkkarit kohtalaisia, kurpitsa meni mönkään. Sain sentään siitä kunniamaininnan! Öhöm!
Härkäpavut onnistui, samoin persilja. Muita hyötykasveja ei ollutkaan. Paitsi kasvihuoneissa tomaatteja, jotka vasta nyt kypsyvät sisällä.
Kesäkukista onnistui hyvin ja tykkäsin kovasti, tietenkin kaikki Israelin kukat,leijonankita, revonhännät, koristetupakat, kehäkukat, sam.kukat. Niitä ens vuonnakin. Keltasuvikakkara kukkii vieläkin, mutta en laita sitä enää ens vuonna.
Teillähän on mennyt hyvin! Meillä riivattujen sateiden takia pottua tuli sen verran kuin siemenenä pantiin, porkkanoita tuli minibaby-kokoa - siis ei mitään. Sipulit olivat normaaliin (jättikoko) verrattuina sangen vaatimattomia - vain talvivalkosipuli antoi melkein normaalin sadon.
Yrttimaalla nyyhkin korkeaa lämpösummaa vaativien yrttien surkeaa kohtaloa. Sitruunamelissa, salvia, timjami ja rosmariini istutettiin 10 senttiä korkeina taimina. Sellaisia ne on vieläkin…
Pionit mätänivät nuppuihinsa, samoin ruusut. Kärhöt alkoivat kukkimaan sangen vaatimattomasti vasta syyskuulla. Kaikki eivät viitsineet edes nousta maasta.
Kaikkein kurjin kesä, mitä ikinään olen kokenut. Ei aurinkoa, ei lämpöä - mutta kastelusta ei tarvinnut huolehtia.
Ensi kesänä kuitenkin uusin toivein. Tämä katovuosi kasvatti kuitenkin kolmea sorttia: vesiheinää, juolavehnää ja myyriä.
Maurinmalvat ovatkin komeita kasveja, kesästä huolimatta vai siitä riippumatta, en tiedä, kun ei ole ennen ollut. Lobeliat olivat tavanomaista komeampia. Ruusupavut, pavut, 0g ja 8g kurpitsat sekä olemattomat omenat olivat suuri pettymys.
Hyötykasveista onnistuivat parhaiten paprikat, chilit, lehtikaalit ja rucola. Kohtalaisesti valkosipulit, sipulit, tomaatit ja pavut. Kurpitsat menehtyivät. Tillin, retiisin, pinaatin ja salaattien kasvatus täysin turhaa, sato olematon.. Ostamani siemenperunat taitavat olla vieläkin varastossa :)
Viinimarjoja ei tullut lainkaan, karviaisia ihan hyvin , mustamarja-aroniassa ja saskatoonissakin satoa jo, kirsikassa ennätyssato ja omenia on ja on, vaikka toiselle ja kymmennellekin jakaa vieläkin. Persilja näyttää kasvavan , alkoi loppukesästä vasta rehottaa, istutin kaupan valmiin astian joskus alkukesästä. Itse kasvatetut siemenkylvökset onnistuivat ihmeellisen hyvin, taimia tuli liikaakin, monenlaista uutta ja kauan tahtomaani perennaa sain kylvämällä. Pionien kukinta keskikesällä oli kovin heikkoa, ainakin joillakin pioneilla. Pensasruusut kukkivat hullun lailla. Kesäkukista onnistuivat kelloköynnökset (kukkivat vieläkin) ja tuoksuherneet. Pelargonit aloittivat kukintansa vasta loppukesästä. Ensi kesänä en kyllä pahemmin kesäkukkia itse ryhdy kasvattelemaan, niin heikosti ne tänä vuonna mulla onnistuivat. Auringonkukatkin itivät vasta elokuussa.
tätä lukiessa muistuu moni floppi mieleen… Olin jo unohtanut surkeat tillit ja olemattomat karviaiset. Salaatteja on vieläkin ja komeita, eikö niitä kaada pakkanenkaan?