MerJL:n pihalta

Heh, vuosien sivustatarkkailun jälkeen päätin rohkaista mieleni ja laittaa pari kuvaa pihasta. On määrittelykysymys, onko meillä piha vai tuleva piha, mutta pieneltä tasamaatontiltamme siis kuvia.

Meidän naapurustossa ei ole ihania maalaismaisemia ja hehtaaritontteja, joten on tyytyminen pienimuotoisempaan ja ei-niin-kauniin-nostalgiseen ympäristöön. Saa nähdä mitä tähän vuosien saatossa saapi tehtyä, nyt on takana melkomoinen maansiirtourakka. Eli viime syksynä piti tulla traktori ja laittaa paikat kerralla kuntoon (hyvä että housuissani pysyin kun odotin tätä tapahtuvaksi), mutta mutta... Traktoria edeltävänä iltana mieheni tuli tulokseen, että "kyllähän me saadaan ne käsin leviteltyä". Tuskaisena alistuin. Olisi pitänyt nauhoittaa tuo, sillä enpä arvannut mikä työmäärä jääpi tehtäväksi. Ja siis ei suinkaan MEILLE, vaan ihan kokonaan minulle. Eli mies on keskittynyt vielä talon viimeistelytyöhön. Ja minun pikku kätösieni (??) kautta on sitten tänä keväänä kulkenut 52 m3 multaa, 6 tonnia mukulakiviä, 13 tonnia soraa, 4 tonnia kivituhkaa, 10 tonnia sepeliä, 30m2 betonikiviä, kestopuisia istutusaltaita ja ties mitä muuta.

Olin alunperin ottavinani ennen- kuvia, mutta harmillista kyllä, ne deletoituivat jonkun innokkaan pienen kameran käyttäjän toimesta. Taimia olen saanut useammalta penttiläiseltä, kiitoksia Merkurius, Valerie, Sasar sekä erityisesti LinneaH. Näistä saamistani kasveista ei vielä ole kuvia, nämä kuvat ovat parin viikon takaisia. Mutta nyt itse kuviin:

Tässä on hyötytarha. Pentagon. Olin tätä väsännyt, ja vasta sen jälkeen löysin Potager -termin täältä, ja tietenkin uusi sana ei mun dementiapäähäni kerralla iskostunut, niin ilmoitin miehelleni että meillä on täällä Pentagon. Vähän sama juttu, right...? naurua Noissa bambukepeissä mä näen jo sieluni silmin kärhöt köynnöstämässä. Naapuri epäilemättä näkee vain pullistelevat verisuonet tässä kohdin.... kieli ulkoa Kovin on rakeinen kuva. Pentagonin taustalla kasvaa muutama pensasmerikaali (jep, kolmimetrinen onkin 30 senttinen... tai yksi niistä kolmesenttinen... Kärsivällisyys ei ole mun vahvuuksiani...), kirsikkapuu ja -pensas, sekä täysin kuorettomaksi rangaksi syöty aune-päärynä, jota en ehtinyt heittää pois keväällä, ja nyt se pukkaakin oksaa siitä kuorettomasta varrestaan. Aune haluaa meille, selvästi...

No yhden ennen-jälkeen kuvan sain tähän. Eli meidän L-muotoisen talon sisäpihalla on istutusallas, ja tässä se alkaa rakentumaan. Harmaat on istutusruukut, tai miksikä niitä nyt pitäisi kutsua... Ylijäämävanereista kokosin tuollaiset 120 cm korkeat suoja-rakennelmat, ja istutin pelargonioita ja muratteja niihin. Tulevat portin pieleen, kunhan saan portinpielen :-)

Tässä sama allas täytettynä. Maissiressukat kasvoivat liian pitkiksi sisällä, eikä elvytys näytä onnistuvan. Nyt tosin täytyisi jo ottaa uusi kuva, kun LinneaH:lta saamani unikot täyttävät penkin vasemman reunan. Altaan eteen tulee puuterassi, se on vielä tämän kesän juttu, samoin kuin tontin ympäri menevä aita.

Tässä yksityiskohta, tosin turhan aurinkoisena päivänä kuvattu. Mehitähtiä hajonneessa ruukussa. Koiran lempparipaikka kaivella, mehitähdet senkun lentelevät... Ja minä manaan... naurua

Tässä näkyy lasten hiekkalaatikko, joka on tehty tontilta raivatuista männynrungoista. Kaupunki kaatoi jokaikisen puun alueelta, ja silti kirjoitti kaavaan että "alkuperäistä luontoa tulee kunnioittaa ja suojella". Hih, meneehän se näinkin. Jotain on sentään tapahtunut viimeaikoinakin. Uskoin lopultakin että lunta ei ehkä enää tänä kesänä tule, joten lumikola pääsi autotalliin. Telttakin on purettu kun pienet viettivät siellä riittävän monta  yötä. Nuo puut, keskimmäisen pojan lentokone, on siirretty vähän syrjempään, ja nyt alkaa pikkuhiljaa nurmi vihertämään. Mulla oli pakkomielle kivestä tontilla, ja onnekseni talon perustuksista löytyikin tuo iso kivi, joka on hiekkalaatikon kupeessa. Sitä sitten siirrettiinkin kolmen kaivinkoneen voimin pitkin ja poikin... Kiveä vastaan nojaa 1 kpl ikkunalaseja, mitat noin 150*150, siitä yritän hankkiutua eroon, eli jos joku haluaa sen kasvilavan ikkunaksi, mökin ikkunaksi tai ihan vaan tilataideteokseksi pihallensa, niin hölöä vaan tulemaan...

Ehkä tässä on kuvia ekalle kerralle, mulla on muutama lisäkuva kamerassa, jahka saan ne siirrettyä koneelle niin lisään keskusteluun....

Mikä mahtava tilaisuus sinulla on nyt koota albumi, historiaa kodin puutarhasta aivan alusta asti. Kovasti kannustan, että teetät oikeat valokuvat ja laitat ne albumiin, aivan perinteisesti, sillä mitä me tiedämme tulevaisuuden kuvien käsittelystä? Muistatteko vielä kaitafilmit, beta-videot sun muut? Noin tärkeää perheen tietopankkia kannattaa koota, vaikka muutamakin kuva vuodessa, albumiin.

Minä kun niiiin kadun, kun en ottanut kuvia silloin kun kotiini muutin. Täytyy myöntää ettei paljoa huvittanut naurua mutta jälkeenpäin kaduttaa kun ei ole niitä varsinaisia "ennen" kuvia kuin omissa, sukulaisten ja tuttavien muistoissa. Kun oli melkein keskipihassa aiv-auma, vasikkoja syötettiin nykyisen vesialtaan paikalla, nurmikkoa oli vain pieni läntti, tupien välissä kasvoi pitkä heinä....

Muutamia uudempia kuvia, tosin ei tämänpäiväistä tilannetta tämäkään. Mutta itselleni luo toivoa, kun näkee kuvista muutosta...

Eli tässä sisääntulopenkki melkein kaksi viikkoa sitten.

Luomuruohonleikkuri/lannottaja kera häkkinsä…

Pelargonia istutuslaatikoissa molemmin puolin sisäänajoa. Ihan tuo muratti ei rönsyile siinä määrin kuin mielikuvissani, mutta vielä ehtii...

Pihan vahti ja ylpeys, Ihan Hirveä. Takana näkyy keskeneräisen terassin runkoa sekä vesiaihetta, kunhan saan otettua kuvia tämän päivän tilanteesta, näette ne valmiina..

Tästä penkistä on kuva rakennusvaiheessa, sekä kun maissit on siellä yksikseen... Nyt sekin on sentään rehevöitynyt...

Ritarinkannukset yrittävät saada päätään näkyviin kehäkukkapehkon takaa... Ensi vuonna varmasti jo yltävätkin...

Tästä kukasta mulla ei ole hajuakaan, mikä voisi olla... Kukkii parhaillaan, kukat vaaleanpunaisia ja liiloja... Vinkit lajista otetaan kiitollisuudella vastaan...

Mummin lähellä on aikoinaan ollut lasitehdas, ja sieltä on peräisin muistoja.

Pihan vastuullinen suunnittelija. Huomattavasti Ihan Hirveää äänekkäämpi tapaus.

Ruukkuun on eksynyt kannan lisäksi myös auringonkukan ja kurpitsan siemenet... Ruukku ahtaalla... Sinänsä ei huonompi homma, että kanna pääsi kasvuun vasta niin myöhään, että tuskin ehtii kukkia. 

Maahumala jäynää ruohonleikkaajaa... Mutta on runsaudessaan minun mieleen.

Pitkälle olet kyllä kuitenkin jo päässyt pihasi kanssa. olen kyllä ihastellyt jaksamistasi ja kukkaloistoa joka päivä kun ohi olen kävellyt... No nyt ei tule kuukauteen ohikäveltyä kun lapsoset ovat toisessa päiväkodissa ja sitten on jopa vähän lomaakin. Saa sitten ihastella taas elokuussa lisää kieli ulkoa

Itselläni on ollut oma piha jo 4 vuotta mutta vieläkin puolet raivaamatta... MerJL on jaksanut(kai?) kaikki tehdä tänä vuonna oho...

Hirveän ihana tuo Ihan Hirveä!

Kiitos Pikkupallero. Ja huutele vain moit ja tule tarkemmin katselemaan kun menet ohi, saatan olla niin kiinni penkeissä takamus pystyssä että tuskin näen mitään... Mutta mielelläni esittelen tietenkin pakollisen pihakierroksen  naurua. Lapsetkin ilahtuvat jos saavat kaverin liukumäkeen, teidän lapsethan olivat aika lailla samanikäiset kuin meidän kaksi pienintä.

Varsinaisen rakentamisen jälkeen nämä pihatyöt on olleet kuin pelkkää juhlaa... Valmista tulee koko ajan, ei malttaisi millään lopettaa illan tullen. Ja koko ajan tulee uusia ideoita mitä pitäisi saada toteuttaa... Mieluiten heti...

Tosiaan tuo Ihan Hirveä on aivan hirveän ihana naurua

Onpas kivaa jälkeä jo tullut ja suunnitelmat kuulostavat oikein hyviltä

Kateellisena tuijotan tuota lasilohkaretta....

No huh-huh mikä urakka! :-o MerJL:llä on varmasti haba kasvanut kesän mittaan tuossa hommassa! Paitsi jos on kehonrakentajataustaa jo valmiina... :-D Valmista näyttää tulevan oikein tohinalla. Ihan Hirveä oli minustakin tosi upea, mistä se on hankittu? Ja onko tuo teidän "pääpomo" kääpiöpinseri? Inahna sekin. :-)

Jos tuonne pihaan tarvitaan vielä jotain kerrattua, klematiskukkaista akileijaa (''Nora Barlow''), niin minulle voi laittaa viestiä. Ensi kuussa voisin laittaa postiin.