Onko kokemusta tai arvausta, kuinka paljon pitää olla plus-asteita, että hylocereukset kestäisivät postitukset? Ne ovat kai herkimmästä päästä olevia kasveja lämpötilan suhteen?
Epifyyttisten kaktusten postittaminen kannattaa tehdä vasta sitten, kun ei ole vaaraa kovista pakkasista. Voi olla, että tällä hetkellä pystyy ehkä postittamaan, kun päivät ovat lämpöisiä, mutta jos paketti seisoo kylmässä paikassa, niin voi käydä huonosti.
Kertokaa voiko ilmajuuria leikata vai ovatko ne kaktukselle elintärkeitä?!?! 
Aiemmin ei ole näitä kasvatellut vaan nyt sitten syksyllä alkoi oikein pukkaamalla pukkaamaan.
Hylocereus undatus ja H.purpusii kuvattuna Thaimaassa.Kuten näkyy,niin ne on irti maasta jonkinlaisien kehikkojen päällä.

Nuo yllämainitut kuvasin upeassa Nongnooch Garden &Resort puutarhassa.Kymmeniä ellei satoja kuvia tuli otettua eri puolilla Thaimaata ihmisten istutuksista.Tyräkkejä oli joka paikassa.Lähinnä piikkikruunun erilaisia versioita,jos olivat.Kukat niissä olivat tosi isoja,yleensä punaisen eri sävyjä.Erilaisten kasvien määrä oli uskomaton verrattuna meidän nurkille.Orkideoita tietysti joka paikassa.Valitettavasti tällä palstalla vaan ei isoista kasveista otetut kuvat pääse oikeuksiin,kun kokorajoitus.
Tuohon alle liitän kuitenkin erään tuttuni pihasta Pitahayan kuvia.Se kiemurteli pitkin aitoja ja rakennelmia ainakin kymmenen metrin pituisina pötkäleinä.Oli just ehditty hedelmät kerätä pois.No ehkä keväällä näen sitten kukinnan.Samoin jokin Epihyllum meni isojen puiden seassa kai kymmeniä metrejä oksistossa.
No antaapa olla,muut kuvat on 103 kt ja 98 kt.Ei kelpaa.Jos joku on kiinnostunut orkideoista ym ym ottamistani kasvikuvista,niin laitelkaahan e-mailia suoraan.
Miksi ei kelpaa?
Näyttäää olevan 100 kt:n kokorajoitus kuville.Esim jostain 10 metriä korkeasta pullopuusta,jos laittaisi kuvan,niin sehän ei pienenettynä näyttäisi miltään.Yksityiskohdat pitäisi tietysti paloitella omiksi kuvikseen.
Eikös se kokorajoitus ole voimassa vaan silloin, jos ei halua puutarha.netin automaattisesti muuttavan kuvia oikean kokoisiksi?
Onkimies, tuliko kerättyä pistokkaita? Kuvat on ainakin mahtavia, lisää odottaen.
Pappis,kuvia tulee lisää,mutta ainakin äsken en saanut kuin pari orkideaa siirrettyä,niin tuli stoppi.Enpä ottanut pistokkaita ,vaikka mieli teki.Periaatteessa sieltä ei saisi kasveja tuoda lainkaan,vaikka mm. orkideoita oli myynnissä pulloissa valmiina.
Oikeastaan minulla on pieni probleema tulossa koko kaktuskokoelmani kanssa,kun poistun tammikuussa takaisin Thaimaahan 3 kuukaudeksi.Jäävät hiukan oman onnensa nojaan.Pikkusen epäilen,että ei ainakaan Rhipsalikset ja lehtikaktukset tykkää noin pitkästä kuivasta kaudesta.Eipähän tule ainakaan kasteltua liikaa ;=))
Sinun pitää rakentaa kastelujärjestelmä ja pudotettava huoneen lämpöä että ei kuluta kosteutta niin paljon. Toivotaan että eivät kuole matkan aikana. Kuvia odotellen…
Minulla metsäkaktus kukkii,yksi kukka kerrallaan.
Nuppuja on tulossa lisää.
Kyllä kai tämä on metsäkaktus ,se on kulmikas verreltaan ja piikkinen ja roikkuu amppelissa.
Siinä on punainen kukka.
Hei tätimoonika, laitoin kuvan sivulle 12 kaktuksen tunnistusta 1 -osioon. Osaatko sanoa, mitä ne valkoiset nystyrät ovat, ei kai sentään nuppuja?
Kyllä se pieni karvanystyrä voi olla nupun alku,onnea vaan metsätähti !
Kävin omaa kaktustani tutkimassa ja semmoinen nystyrä minunkin metsäkaktuksessa on,mutta
se on sivulla ja ne muutkin isommat nuput on sen kaktuksen varren sivuilla niissä terävissä kulmissa.Aika nopeesti se alkaa kasvaa se nuppu ,nyt kun aurinko alkaa paistaa ,siitä ne tykkää.
Älä vaan siirtele sitä kasvia , terhakkaan näköinen sinun kukkasi on .
Minun äidillä 84v on tapana suurennuslasilla katsoa kukkaa ja sanoa että ;katsoppa nyt ihan selvästi
se on nuppu. Hän on oikea viherpeukalo.
Ahaa, täytyypä munkin hommata joku luuppi, että saa tiirata oikeen tarkasti, mihin päin alkaa kehittyä. Tuo näkö on ihan oikeeti niin huono, että olis jo vuosia sitten pitäny hankkia lasit.
Olen metsästänyt tälle kasville nimeä jo vuosia, joku aika sitten toisessa yhteydessä minulle kerrottiin, että on metsäkaktus. Nyt katsoin tämän viestiketjun läpi, ei minun kasvini vaan jotenkin näytä ihan samalle, kuin tuolla aiemmin kuvia. Missään vaiheessa omani ei ole pystynyt seisoa jököttämään ruukussa. Sitäpaitsi tarkempaa tietoa metsäkaktuksesta ja sen hoidosta en löydä mistään.
Olen saanut kasvin joskus 15 vuotta sitten, olen kyllä uusinut sen pätkistä jo monta kertaa, kun on mennyt pahan näköiseksi. Osaako joku sanoa, onko tämä todella metsäkaktus?
Minuakin alkoi kiinnostaa, hyvin samannäköinen on meillä ja sitä on aina vaan sanottu laihaksi käärmekaktukseksi…
Juu katsos, käärmekaktuksena minäkin olen tätä pitänyt, vaikka tämä onkin särmikäs ja käärmekaktus pyöreä, mutta missään tapauksessa tämä ei vastaa metsäkaktuksen kuvauksia noilla edellisillä sivuilla ![]()