Miikkun paraneva piha (III)

Heetkinen, mihinkäs se kirjoittamani viesti katosikaan…?

Niin siis piti sanomani, että tuohon rinteeseen varmaan vielä ehditte kyllästyä moneen otteeseen, kun keväämmällä alan pähkäillä sen kohtaloa   Sen tiedän jo, että niiden tulevien portaiden molemmin puolin tulee kiviä, ja kasveista luulen, että ainakin keiju- ja verhoangervoa, sekä mahdollisesti joko lamohietakirsikkaa tai lamoherukkaa. Pelottaa vaan se mahdollinen kirsikassa ollut versotauti, voikohan se levitä tuohon lamoavaan sukulaiseen…?

Tuo metsäosuus on kiva koirienkin kannalta, siellä saavat rauhassa mesoa  Tällä hetkellä siellä on myös kamala kasa hiekkaa, jota kärrättiin uusien salaojien tieltä, mutta sille tulee vielä olemaan käyttöä kaikenlaisten rakennelmien pohjustuksena, eli kasa pienenee sitten pikkuhiljaa. Muuten luulen, että se alue saa jäädä ihan luonnontilaansa, vähän ollaan jotain huonoksi menneitä puita perattu pois ja enimmät irto-oksat raivailtu. Tirppoja siellä on paljon, ja tuo takana oleva maa on kaavoitettu puistoksi, joten siihen tuskin kukaan koskaan mitään rakentaa, eli suojaisena säilynee jatkossakin  

Kyllä näin leudot kelit pistävät kevään odotuksen jo ihan uusiin ulottuvuuksiin  Onneksi ensiapuna on voinut viritellä kylvöksiä, perennoja on nyt purkki poikineen kuskattu kasvariin saamaan kylmähoitoa. Tuumasin, että näillä epävakailla keleillä on ehkä kivempi pitää ne siellä katon alla, niin ei lumetkaan sula päältä, vaikka tiedä sitten että tarvitsevatko kyllä sitä suojaakaan, kun ei tunnu pakkasia tulevan. 

Kylvöksiä laitellessani innostuin mullasta niin kovin, että aloitin jo huonekasvien mullanvaihtokierroksen tänään, ja vähän ravinteikkaampaa tavaraa saivat varpailleen pienemmät aaloet, tyräkit ja paksujalka. Vähän siinä kyllä pisti taas miettimään, että mikä kumma noissa pisteliäissä kukkasissa on niin ihanaa, kun mullanvaihto on aina yhtä kamalaa   Jostain joskus luin hyvän vinkin, että kääräisee sen kasvin sanomalehtitötterön sisään ja sitten nostaa sen ruukustaan, mutta ei tehonnut paksujalkaan, joka oli ankkuroitunut purkkiinsa niin tehokkaasti, että ei auttanut kuin hoitaa homma paljain käsin kun tötterön läpi ei ko. rehusta saanut kunnon otetta. No, onneksi tuotakaan hommaa ei ihan joka päivä tarvitse tehdä  Huomenna voisi jatkaa mullanvaihtokierrosta, tosin varmaan joutuu hakemaan uusia ruukkuja, kun jättimäisiksi paisuvat lääkealoet eivät taida enää pitkään mahtua noihin nykyisiinsä. Erinäisten aloeiden lapsiakin on taas niin hirveä määrä maailmalle lähtöä odottelemassa, että saa nähdä riittääkö kaikille edes ottajia. Sitä kun ei hellämielisenä raaskisi kompostiinkaan heittää… .

Tässä keväisessä kasvatusvimmassani pohdiskelen myös kasviterran laittoa. Mulla on tyhjillään 240-litrainen, korkean mallinen akvaario, jota en varmaan enää vesikäyttöön ota, ja siihen olisi hauska viritellä jotain systeemiä kosteammassa viihtyville kasviksille. Loisteputkirunkojakin riittäisi kasvilamppuja varten vaikka huru mykky… Vaan saa nähdä, edistyykö tuo, onhan tässä jo vuoden verran asiaa tullut pähkäiltyä  Ja lähinnä mietityttää, että riittääkö sitten kesäkaudella paukut kaikkien viritelmien ylläpitoon, kun piha on kuitenkin prioriteetti ykkönen silloin, ja laitettavana on nytkin jo iso akvaario ja pieni akvaterra. Vaan eihän sitä tiiä jos tässä toimeentuisi…

Paljon on suunnitelmia seuraavaa kesää (seuraavia kesiä)varten. Elät mitä parhainta aikaa kun pääset toteuttamaan itseäsi. Hienoa miten hoksasit heti ottaa luonnon huomioon kaikkine pikkumetsineen ja siellä olevan kasvillisuuden sekä ‘ystäväsi’ päästäiset. Onnea ja työniloa!

Jään odottelemaan seuraavia kuvia mielenkiinnolla.

Hih, pakko myöntää, että tässä pari viikkoa takaperin sain idean myös tuonne metsän puolelle, tarkemmin sanottuna tuon kasvihuoneen taakse…  Tosin sen toteuttaminen ei ole kyllä ihan listan kärkipäässä, eli mieli voi vielä muuttuakin. Mutta eniveis. Kaverin kanssa ihasteltiin Viherlandian pihalla kaikkia hauskoja kääpiökuusia ja muita pikkuhavuja, ja siitä se ajatus sitten lähti… Tuossa kasvihuoneen takana alapihalla ei juurikaan kasva mitään kovin erikoista aluskasvillisuutta, valitettavan paljon siinä on kyllä vuohenputkea ja sen seassa jonkin verran saniaisia. Ja niitä pikkukuusia katsellessani ja kaverin kanssa höpistessäni aloin haaveilla omasta pienestä "peikkometsästä"  Tahtoo sanoa, mallailen tässä ajan kanssa semmoisen kiemurtelevan pikku polun alapihan puoleiselle metsäalueelle, ja sinne polun varrelle istuttelen muutaman minikuusen ja kun eihän se ehkä siihen jää, myös niitä saniaisia voisi asetella paremmin ja lisätä, ja ehkä jopa kuunliljoja sinne voisi laittaa. Aidan vierellä kasvaa myös komea pöheikkö metsä(?)kurjenpolvea, sitä voisi myös yrittää levittää laajemmalle.  Kiviä löytyy varmasti istutusten rajaksi kun vähän lapiota maassa pyöräyttää, ja polun voisi kattaa hakkeella. Ainakin ajatuksen tasolla tuntuisi aika hauskalta idealta, kuusiehdokkaita ovat ainakin pesäkuusi, siilikuusi ja kääpiömustakuusi, ne on kaikki niin hassuja pikku mörrimöykkyjä 

Ja oli muuten ihana viikonloppu! Kummasti on alkaneet kukkaset jo heräilemään, sipulikukkien piippoja näkyy varsinkin tuossa kivikossa vaikka kuinka, yritin niitä kyllä vielä vähän peitellä, jos hetken vielä malttaisivat. Isoissa maksaruohoissakin oli jo komeat alut. Tässä alkaa jo ihan jännittää kevättä, että mitä kaikkea tuolta vielä nouseekaan  Ja kun kukkia ei koskaan ole liikaa, niin olen viskellyt noille "villimmille" alueille talventörröttäjistä napsittuja siemeniä, josko sieltä sitten jotain hyvällä onnella nousisi. Jahka maa vielä vähän lämpenee, meinasin hyvissä ajoin aloittaa heinänkiskontatalkoot noilla kitkettävillä länteillä, että kukkaset saisivat lisää tilaa 

Voihan nokkava kun ei vaan minulla toimi edelleenkään hymiöt eikä oikein kuvatkaan :frowning:  Kun onhan tässä tietekin pitänyt innolla ikuistaa noita maasta nousevia tyyppejä. Tulput tunkee pintaan suurella innolla ja ties mitkä kaikki muut, mulla kun ei rehellisesti sanottuna ole kovinkaan paljon muistikuvia siitä, mitä kaikkea tuonne tuli istuteltua viime syksynä :smiley: No krookuksia tuntuu olevan paljon enemmän kuin muistinkaan laittaneeni, tai sitten niistäkin osa on jotain muuta… 

Omppupuiden leikkaus on edelleen tekemättä, olen kehittänyt jonkun ihan ihmeellisen rimakauhun sitä asiaa kohtaan :-0 Jotenkin sitä vaan ajattelee, että noniin, leikkaan kuitenkin väärin ja sitten puuparka kasvaa ihan hassun muotoiseksi tai jotain… Joskohan sitä huomenna jo viimein tohtisi…

Kasvihuoneessa tutkailin tänään siemenpurkkejani, ja ilokseni huomasin, että varjoliljoja on jo useampi niskalenkillä ja tähtiputkipurkissakin näkyy elämää :slight_smile: Laittelin hallaharsoa nyt purnukoiden suojaksi, tähän asti olivat sanomalehtien alla. Joskohan siellä kohta muutakin jo alkaisi nousta :slight_smile: Sisällä itämään ehtineet perennat on kivasti kasvussa, pitäisi saada aikaiseksi niiden kouliminen omiin ruukkuihinsa tässä pikkuhiljaa. Oikein tomerilta taimilta kyllä näyttävät, varmaan se on ollut niille ihan hyväksi, kun olen kasvatellut niitä tuolla kaikista viileimmässä huoneessa. 

Oi tätä kevään autuutta indecision Kevätkukkaset alkaa päästä täälläkin jo vautiin, on ne vaan ihania!

Vaikka en keltaisen ystävä muka olekaan, niin onhan tämä jäämiekka aivan älyttömän pirteä ja suloinen.

kuva

Nämä pienemmät krookukset on jo hyvässä vauhdissa, isommissa on vasta lehtitupsut.

kuva

Scillat kukkii ihan hetikohta :) Kivasti näkyy olevan vähän eri sävyisiä tulollaan, osa nupuista on tosi tummia, osa semmoisia lemmikinsinisiä ja pari valkeaakin taitaa olla seassa. 

kuva

Kevätkaihonkukatkin tekee jo innokkaasti lehtiä. Ensin katsoin, että vuohenkelloako sieltä nousee, kunnes muistin että ainiin, näähän kyllä ihan kuuluu tuohon penkkiin  Onneksi ajatus ehti mukaan, ennen kuin käsi teki nyppäisyliikkeen...

kuva

Villitulppaaneissa on jo isoja nuppuja indecision

kuva

Tämmöisiä laukka-tulppaani -comboja nousee useampaan paikkaan 

kuva

Viime kesänä virittelemäni kivikko näyttää nyt tältä. Pari multa-allasta on vielä tyhjillään ja noiden etualan kivien väliin pitäisi tukkia jotain mullantapaista, ja niihin laitella myös kasveja.

kuva

Herukat on jo pitkällä, uskomattoman sukkelaan niihin kasvoi lehdet  Noita marjapuskia on nyt luullakseni ihan sopiva määrä, taitaa olla nyt kolme punaista, kaksi mustaa, kaksi vihreää, yksi valkoinen ja vaaleanpunainen, ja niiden lisäksi kolme erilaista karviaista. Marjavalikoimaa meinaan vielä lisätä tulevana kesänä, tyrnijengi on jo tilauksessa, lisäksi varmaan laitan penkin pensasmustikoille. Rillan galleriasta sain kerrassaan loistavan idean mesimarjojen istuttamisesta pensasmustikoiden aluskasviksi, sitä täytyy kyllä itsekin kokeilla! Vattujahan tässä on jo valmiiksi, kun vaan siirtelen vähän sievempään riviin. Karhunvatukasta haaveilen myös, ja sille olisi jo paikkakin mietittynä, jahka saadaan joskus uusittua tuo kasvihuone, sen vierelle olen tuumannut laittavani ritilän ja karhunvatukan siihen. Hyvin näkyy tässä meidän seudulla viihtyvän, naapureilla on ihan valtava karhunvattupuska ja tekee kuulemma marjoja oikein mainioita määriä. Lisäksi lueskelin tänään lakkakeskustelua, ja voi apua, oma pieni hillasuohan olisi tosi mainio juttu 

Tässäpä vielä viime syksynä istutetun mustaherukan terhakkaa kevätolemusta:

kuva

Hih, mekin ollaan hulluina marjoihin ja joitain lisäyksiä tulee varmaan tänänin kesänä. Luulen, että nuo mesimarjat ja ne toiset (unohdan aina nimen…) viihtyvät tuossa happamassa laatikossa hyvin pensasmustikan kaverina. :slight_smile:

Samaan tapaan mullakin hurahti herukkapensas vihreksi ihan parissa päivässä, vautsi!

Ihana lukea marjainnostuksestasi. Täällä toinen, joka niin tykkää kaikista marjoista :slight_smile:

Minä mietin vähän myös marjasinikuusamaa, mutta kahtoo nytten, että mitä kaikkea tuonne saa fiksusti mahtumaan :) 

Tää on tätä koko ikänsä kerrostalossa asuneen sekoamista varmaan, kun viimein saa laittaa vaikka ja mitä tuohon omalle pläntille  Justiin miehelle tuossa äsken vaahtosin, että meinaa ihan pää seota kun kohta saa taas hakea syötävää omasta pihasta. Onneksi se ymmärtää näitä mun höyryämisiä, nyökyttelee vaan mukana ja auttaa noissa raskaammissa hommissa. Noita syötäviä se odottaa itsekin innolla ja nimen omaan marjoja, chilejähän se kasvattelee itse, vanhimmat niistä taitaa nähdä nyt jo neljännen kesänsä. Ja on se suhtautunut oikein hyvin kaikkiin muihinkin suunnitelmiini, kuten tuon hedelmäpuiden ympäristön muuttamisen kokonaan kukkatarhaksi. Sinne tulevan pergolan rakentamistahan hää ehtotti itse ensimmäisenä, enpä pistänyt hanttiin moiselle ajatukselle. Ja nyt pitäisi kuulemma saada saniaismetsä johonkin askarreltua... Noo, minullahan olikin jo suunnitelmia tuon "alametsän" varalle, ehkä sinne tosiaan pikkuhavujen kaverina menisi "jokunen" saniainenkin   Kotkansiipiä löytyy omasta pihasta, kivahan se olisi kokeilla jotain muitakin lajeja niiden kaveriksi.

Minä kävin tänään luontoretkellä - omalla takapihalla  Noloa myöntää, mutta en sitten tähän päivään mennessä ollut älynnyt, että yksi noista isoista puista on raita, ja taitaa sillä olla pari kaveriakin... Kai sitä on kulkenut nenä kohti maata edelliset keväät, kun en ole kukintaakaan hoksannut aiemmin  Kamalinta on, että kyseinen puu sai jo melkein lähtöpassit, kun sen oksat meinaavat rotkotella pihavaraston katolla, mutta nyt kun sen henkilöllisyys on selvillä, saa kyllä jäädä paikoilleen. On se kuitenkin näin keväisin noille pörriäisille sen verran tärkeä kukkineen. 

Isossa tuomessakin on jo isot nuput, ja yksi noista "perämetsän" pikkutuomistakin virittelee näköjään kukintaa  On nuo puutkin vaan niin ihania, kun niitä oikein sillä silmällä katsoo! Yleensä niitä pitää vain kehyksinä, mutta nyt keväällä sitä vaan odottaa, että ne vuoron perään kukkivat. Tässäkin riittää kukintaa kotvaseksi jo ihan noissa "metsäpuissa", kun nyt ensin tuo raita aloittaa, sitä seuraavat tuomet ja pihlajat vielä jatkaa. Pitää varmaan ulkoilutella jotain kuvausvälinettä taas lähiaikoina 

Sorruin tänään ostamaan jokusen kärhön... siinä samalla siis, kun ostatin miehellä itselleni synttärilahjaksi hienon Jamie Oliver -ruukutuspöydän... eli siinähän se samalla sujuvasti maksoi myös ne kärhöt  Tuumasin, että laittaisin ne nyt alkuun isoihin ruukkuihin kasvattelemaan juuriaan, noita paksujuurisia siis ovatten kaikki, ja sitten myöhemmin lykkäisin vasta maahan. Kärhöjä minulla onkin vasta yksi alppikärhö ennestään, olettaen että se ylipäätään nousee enää, vähän arveluttaa että mahtoiko se selvitä tästä kummallisesta talvesta. Vähiä lumia lapoin sen niskaan aina kun sitä nyt ylipäätään oli saatavilla, mutta pahoin pelkään, että ei taida sieltä enää mitään nousta. Harmi kyllä jos niin kävi, mutta ehkä sitten ostan kyseiseen paikkaan uuden alppiksen. (muistin muuten juuri, että olihan mulle tulossa pari kärhöä Viherpeukaloiltakin, kun piti siis vaan niitä tyrnejä tilata, kröhöm...)

Hienoa, että raita, tuomi ja pihlaja saavat ansaitsemansa kunnioituksen. Kauniita ovat ja raita varsinkin on tärkeä puu monille eläimille. Omalle pihalleni olen istuttanut viisi pihlajaa ja pitkän tuomirivistön, ja muutama raita kasvaa pihan reunassa luonnostaan. Iloinen olen noista kukkivista luonnonpuista. Tuomissa tuntuu olevan nuppuja tosi paljon tänä keväänä.

Raita on kaunis puu, mullakin muutama ihan itsekseen kasvanut tuossa pihan laidalla. Ison raidan jos joutuu kaatamaan kannattaa tyvipölli laittaa kuivamaan ja sahata vaikka leikkuulaudoiksi. Siinä on voimakkaat, tummat syyt, suomimahonkia. Kuivuminen vaan kestää, eikä sitä parene paljon hoputella ,ettei halkeile. Paju on märkäää…

Minäkin tykkään kovasti raidasta, tuomesta ja halavasta, muutamia mainitakseni. Näitä olen istutellut pihaani, harmi vaan että raidat ei millään rupee kukkiin, että näkis onko yksikään toivomani hederaita. Raita on huono lähtemään pistokkaasta, siksi olen istutellut ojista kiskomiani siementaimia, joista ei tiedä kumpia ovat.

Laitellaas vähän taas kuvia tännekin  Kesä tuli kohisten, ja kaikki varhainen suunnilleen räjähti kukkimaan. Ja ensi yöksi on luvattu melkein pakkasta, kuinka ollakaan juuri kun eilen helteessä hikoillen istutin kasvariin kurkut ja paprikat... Mutta no, ei auta muu kun pistää harsoa niskaan ja kuskata kaikki vielä toistaiseksi ruukuissa olevat taimet sisälle, ei kai tässä muutakaan nyt voi. Jotain hyvää tosin tuossa pilvisyydessä ja viileässä, tulppaanien kukat kestääkin nyt toivottavasti vähän kauemmin...? Aikaiset on jo kukkineet, ja myöhäisetkin jo täydessä kukassa kaikki, nyt tässä toivon jos vielä hetken saisi niitäkin ihastella 

Vaan sitten niitä kuvia...

Syksyllä kun tulppuja istuttelin, ideana oli laitella aina paria sorttia sekaisin, ja ihan kivoja yhdistelmiä tuli. Tässä ensin Angelique ja Queen of Night

kuva

Sitten Blue Diamond ja Spring Green (?)kuva

... ja Cummins ja se Spring Greenkuva

(tosi ihania nuo työmaat tuossa taustalla, mutta no, kukat on sentäs nättejä...)

... ja jatketaan tulppaaneilla, tässä muistaakseni Ballade

kuva

Red Riding Hood

kuva

Näiden piti olla valkoisia, mutta käyhän se tämmöinen kirjavakin kaveri, onneksi sattuivat tuohon yläpihan penkkiin 

kuva

... ja vielä tulppuja...

Monsella ja Orange Princess

kuva

Kivikon villitulppuja

kuva 

Ja vielä kerran Red Riding Hoodit

kuva

Nämä narsissit on kasvelleet varmaan aika kauan keskellä nurtsia, tuumasin että jos saisi ne nostettua ylös, jaettua ja laitettua vähän paremmille paikoille.

kuva

Ice Kingit on ihania 

kuva

Pikkusydämet kukkii jo täyttä päätä 

kuva

Kaihonkukat on ihania...

kuva

... ja sopivat nätisti punaisten tulppujen kanssa 

kuva

Etupihan penkki näyttää jo mukavan rehevältä.

kuva

Varsinkin nuo komeat rikkaruohokasvustot siinä ympärillä