Heh, kibu…n toteaman mahtavasta risteytyskyvystä allekirjoitan. Viime kesänä kasvattelin 5 eri sorttia aksuja. Nyt tuolla pihalla on kaikkea muuta kuin se mitä piti olla. Mutta ei haittaa pätkääkään, päinvastoin sain moninkertaisen määrän erilaisia.
Tämä kukkii nyt mulla aivan kuin Riikosen kirjan kannessa… mutta mikä nimi?
Ko. kirja on ystävällä lainassa, mutta lienee Aquilegia glandulosa eli kotkanakileija
Kiitos hopeavillakolle!
Mikähän mahtaa olla tämä kaunotar?
Hyrinän nelonen on mun mielestäni se nukkeakileija.
Rusokin kaunotarta en tiedä, mutta on aivan ihana!!! Tuosta ottaisin syksyllä siemeniä enemmän kuin mielelläni
Olisko Rusokilla Pink Petticoat? Itselläkin on taimia ja tuon näköinen oli siemenluettelon kuva. Tosin oon nähnyt vähän Barlow-tyyppisiäkin kuvia, mutta tämmöistä oli tarkoitus hankkia.
Anita, pistän korvan taakse
Olen toissa kesänä kylvänyt valkoista ja jotakin toista lajia aksuja, ja tietysti muistiinpanot puuttuvat. Pink Petticoat kuulostaa kyllä hämärästi tutulta, kiitos Aramintalle.
Mulla kukkii samanlainen kuin rusokilla, ja kasvikortistostani löytyy Pink Petticoat. Pitäis varmistaa penkomalla multaa kukan juurelta: nimilaput vähä hautautuneet ja vähän sekaisinkin
Tarkistin netistä, ja kyllä se Pink Petticoat on.
Tämmöistä kysyin joskus aikaisemmin, mutta kysynpä uudestaan, kun en edes löytänyt enää kysymystä. Siis onko jollekin tämmöinen aksu tutun näköinen:
Arvelin aluksi että se voisi olla joku McKana-risteymä, mutta olen yhä enemmän alkanut epäillä, kun kukat on vähän pienemmät ja niiden muotokin erilainen, sisemmät terälehdet melkein levynä ulompia vasten. Väri ihan kalpea vaaleanpunainen, maariankellon värinen, sisälehdet puhtaan valkoiset. Mulla taitaa olla joku henkilökohtainen suhde kukkiin, kun annan niille nimiä - tää on enkeliakileija, kun se on niin ilmavan näköinen, ihan kuin olis lähdössä lentoon. Korkeus n. 80 cm ja tää ilmaantui aikoinaan päivänliljapuskaan. Olis tietysti pitanyt kitkeä pois, hyvä kun en tehnyt sitä, on nyt yksi mun lemppareita. Laitan tähän vielä kuvaa McKana-pusikosta, jossa näkyy kukan erilainen muoto:
Ja kysynpä samalla, onko McKanan kukat tänä vuonna sateista johtuen tavallista isompia vai ovatko omat kolmatta vuotta kukkivani vasta tulleet täysi-ikäisiksi? Piti käydä ihan mittaamassa kukan koko ja suurimmat ovat halkaisijaltaan 9-10 cm ja mitta heteistä kannusten päähän 8-9 cm.
Anoppilassa kasvaa tällainen akileija, vielä ihan alullaan, joten ei tietoa kukasta.
No kökkärespökkäres, tuli kyljelleen, muttei kai pahasti haittaa? Nappasin laatoituksen välistä itselleni alun, jonka lehdet oli vielä ihan pikkiriikkisiä. Otin samalla kauhean riskin: anoppilassa on Niitä Etanoita.
Araminta, mää kylvin tuota voimakkaan kaksivärisen näköistä keväällä. En tiedä onko sama. Lajikenimi oli joku William. Voin tarkastaa sen illalla pussista.
Weikko, olikohan sen sun William sukunimeltään Guiness? Sitä en oo tietääkseni kylvänyt, eiks se ole mustavalkoinen vai onks niitä muunkin värisiä? Nää alemman kuvani punakeltaiset pitäisi olla McKanaa, ensimmäisiä akileijakylvöjäni ja näitä on joka sortin punaista lohenpunaisesta viininpunaiseen, kaikissa keltainen sisäteriö. Joku varmaan korjaa, jos oon väärässä. Laitoin tään kuvan vertailun vuoksi, koska kukan muoto on erilainen kuin siinä eka kuvan vaaleassa kaunottaressa, jolle etsisikelen nimeä. Jollei löydy, niin olkoon sitten enkeliakileja.
Lempi, eiks sun anoppikaan tiedä, millaisia kukkia putkahtaa tuohon värikkääseen akileijalehdistöön? Jollei, niin ei auta kuin odotella, raportoi sitten meillekin kuvan kera. Ja jos pelkäät niitä etanoita, paa taimi karanteeniin, vaikka istutat kippoon, jonka suljet muovipussiin, jonka panet pahvilaatikkoon, tai jotain, etteivät pääse karkaamaan, sittenpä näet syntyykö sinne ei-toivottua elämää.
Moi, just olen pussin kuvaa vertaamassa sun kuvaan on lähes täydellisesti sama kuin sun ja on William Guinnes. .
.
Linkki
‘William Guinness’ tunnetaan myös nimellä ‘Magpie’.
Tällainen löytyi kukkapenkistä lilojen akileijojen joukosta
Lehdet ovat samanlaiset, joten lienee akileija. Olen varmaan saanut joltain penttiläiseltä, pahus kun ei ole muistiinpanoja tuosta tehtynä
Ihana akileija Nuulla
Joo, sitä minäkin arvelin, että pitäis olla Guinness eikä Guiness, mutta kun rara växter myy sitä tuolla nimellä, niin annoin olla. Anyways, minusta tuo "dark maroon and white" on Williamin (tai Magpien eli Harakan) ainoa väri, ja vielä niin, että sisäterälehdet ovat selvästi kaksiväriset, kun taas McKanat voivat olla minkä värisiä hyvänsä, mutta sisäterälehdet yksivärisiä, vaikka pohjalla saattaa olla vähän ulkoterälehtien väriä. No, jopa tuli selkeä sepustus … Muoto on aika lailla sama, koosta en osaa sanoa, kunnen ole ikinä nähnyt Magpietä elävänä, mutta McKanat ovat ainakin tänä vuonna tolkuttoman isoja. Kysyin aiemmin, onks se normaalia, mutta en ole saanut vastausta. Eli minusta nää on eri lajeja, eikä kumpikaan niistä ole se enkeliakileija.
"Nora Barlow" tai hyvin läheinen sukulainen Nuulla. Kaunis