Mikä akileija?

Mun William Guinness pussi (Poiskin pussitus) sanoo, et

• korkeus 75 cm asti
  • kukka 4 cm asti

Täytyy yrittää muistaa kerätä siemeniä tuosta vaaleanpunaisesta "Nora"sta. Viime vuonna kukki valkoinen akileija (minulla ne on vaan värein eriteltynä, nimet tulee extraplussana) ja siitä keräsin siemenet ja taimetin. Tuolle täytyy tehdä sama, on aika nätti :slight_smile:

Aika monet noista Barlow-lajikkeista näkyy olevan nimetty värin mukaan: White Barlow, Black Barlow, jne… Se punavalkoinen Nora Barlow lienee alkuperäinen lajike. Eli Nuun söpöliini on sitten varmaan se Pink Barlow. http://www.kieft-pro-seeds.com/series_info.aspx?phid=005700160003332 Barlow-lajikkeita kuvineen (saas nähdä osasinko tehdä linkin).

Ne mun McKanat on todella 7-9 senttiä terälehden reunasta terälehden reunaan, suurimmat lähes 10 senttiä. Hämmästelin sitä alkuperäisessä kysymyksessäni, mutta ei ole kukaan kertonut, kuuluuko ne olla noin isoja vai onks nää vain sateessa turvonneita. En tiedä, miten se siemenpussin kertoma koko mitataan, niin etten osaa verrata.   

Guinnessin oikeinkirjoitus on helppo muistaa oluesta.  ‘William Guinness’ on nimetty panimosuvun vesan mukaan - lajike on peräisin suvun tiluksilta. Kenties mustavalkoinen värikin jotenkin viittaa kuuluisaan stout-olueen.

Pieni ja siro on kukka.

Kiitos, Zibuli, Guinnessin etymologiasta, eli raraväxterin spelling oli vain typo. Ja ilmeisesti kukka on sitten pienempi kuin noilla McKana-jäteillä. Aina tieto lisääntyy kun täällä rupattelee.

Poiskin William Guinness’'n siemenpussin kuva:   :
   :

Kovin on punainen, luonnossa ennemminkin violetinmusta.

Ensi kesänä sitten nähdään, onko Weikolla punaharakoita, muistathan sitten laittaa meille kuvan. Tosi punainen on kuvassa, en tiennytkään, että tuon värisiä on.

Jos Weikko haluat niitä mun kaksivärisiä, niin ne siementää kyllä runsaasti, mutta kun penskat on äpäriä, ei voi yhtään luvata, minkä värisiä ilmaantuu. Kauniita ovat olleet kaikki tähän asti.

Anoppilan akileijoja jälleen (täytyy käydä tänään vilkaisemassa, olisiko se aiemmin ihmettelemäni punalehtinen jo kukassa).

Punainen

Joku ihan perus?
Valkoinen

Niin joo ja mä kyllä kärkyn anopilta sitten siemeniä, kun ei siirrellä hirveästi uskalla niiden kotiloiden takia. Tuo punainen on niin viehättävä…

Joo, siemenlisäys on kyllä turvallista, tietääkseni ei ainakaan muut kuin sieni- ja virustaudit pysty siirtymään siementen mukana, jos nekään. Jos kylvät aikaisin keväällä, kukkivat valoisassa paikassa seuraavan vuoden kesällä, tosin vain muutamalla kukalla ennenkuin ehtivät “puskittua”.

Kiitos jälleen. :slight_smile:

Weikko, ootko kuulolla? Juteltiin viime kesänä sun Mc Guinnessista ja sun siemenpussin kuva oli minusta kovin punainen. Nyt olen nähnyt mielestäni samanlaisen livenä, nappasin (luvalla) yhden kukan mukaan, kun ei ollut kameraa matkassa ja tässä nyt kuva siitä:

Onko sulla kukkineet ja onko tällaisia? Omistaja oli saanut sen eikä tiennyt nimeä. Tää on kyllä tavan magpietä selvästi punaisempi.

Weikkoa ei oo täälä näkyny ku millon lie viimeksi

No voi harmi, olisin halunnut kuulla, oliks sen siemenpussissa punaharakoita…

Mikähän oli tämän pienen, matalan akileija nimi?

Minä sain tuota saman näköistä Havinalta taimivaihdossa joskus kauan sitten.