Mikä esikko?

Onko esikolla nimeä? Sen kaverit ovat kaikki keltakukkaisia.

Mulla on tota samaa, mutten tiedä nimeä. Joku vanha lajike.

Kevätesikko, primula veris. Sitä on keltaista ja punaista ja risteytyy helposti. Tekee oranssin lapsukaisen, näin on käynyt meidän pihassa.

Lisääntyykö tuo itsekseen? (Tai mitä ne kasvit tekeekään) Pysyykö ruosteenpunaisena, jos pidän erillään keltaisista? Tuo on mun lempiväri, en haluaisi sen muuttuvan! Ja nyt paljastan todelisen tyhmyyteni, mutta menköön, lisääntyykö se siemenistä vai miten? ja tarvitseeko se siihen toista kasvia…?

NooraNokkonen, Meijän pihassa tuo on ainakin levinnyt tehokkaasti. Viikoittain jyristelen sellaisten yli ruohonleikkurilla. Meilläkin on keltaisia ja punaisia, mutta oransseja ei oo näkynyt. Uskaltaisin jopa väittää, ettei tarvi pelätä värin menettämisen puolesta.

Eikä se meillä ainakaan ole juuriversoista levinnyt, sillä senverran kaukana toisistaan ovat.

Mikä tämä esikko on tarkemmin muuta kuin ''se nätti vaalea''?

Tässä minun kevätesikkoristeymä. Alunperin oli vain punaista ja keltaista.

Hömppiksen esikko on nähtävästi valkoinen loistoesikko. Minulla sitä myös muutama taimi ja halusin sitä lisää. Täytyy kokeilla jos siemenestä onnistuisi, kun en ole myynnissä tavannut.

Upea kukinto illiksen esikossa ja erikoinen väri.

Saiskohan sitä jollakin keinoin risteytettyä meijän punaiset ja valkoiset kevätesikot keskenään. Niin upea on tuo oranssi sävy. Sopisi mainiosti minun ikiomaan villipenkkiini.

Pihaesikko ? Ainavihannat lehdet.

Pihaesikolta näyttää silmissäni. Täältä käyn muuten ihmettelemässä esikkoja, kyllä niitä riittää ja osaavat olla ihastuttavia.

Osaiskos tälle ihanalta tuoksuvalle esikolle joku sanoa tarkempaa nimeä?

Näyttäisi alpicola var violacealta.

Mikäs esikko tämä on? Korkeutta 5 senttiä, väri niin härskin neonpinkki, ettei kamera suostunut siitä parempaa kuvaa ottamaan

Voisiko olla himalajanesikko?

Lehdistö vois täsmätä siihen.

Mikä varhain toukokuussa kukkiva esikko?

Lehtien perusteella olettaisin kyseessä olevan pihaesikko :slight_smile:

P.auricola