Mikä hedelmäpuu?

Hei!

Tietäisikö kukaan mikä hedelmäpuu tämä on?

Omenapuu se voisi olla - vai voisiko? Onko sinulla aavistustakaan eli voiko se olla mikä tahansa ulkomainen vai jotain kotomaassa pärjäävää?

Ei ole mitään muistikuvaa mitä tässä voisi olla. Oli kesän aikana noussut purkista, jonka olin jo hylännyt nurkkaan kun luulin ettei siihen mitään nouse.

Sen vain tiedän, että jonkin hedelmän siemenen olen laittanut, mm. pomelo, sitruuna, greippi....omenaa en muista laittaneeni, muttei se varma tieto ole.

Ei ainakaan mikään noista mainitsemistasi sitruksista, muttei mielestäni oikein tyypillinen omenapuun alkukaan. Mahtuisiko kuvioon päärynäomena, vai omenapäärynäkö se on?

Äshh! Kävin kuukkeloimassa; ei liene tuo nashikaan.

Tunnistaako joku kuvan hedelmät? Taimi on ostettu v. 2005, sen piti olla Sinikka-luumu. Puu tekee juurivesoja ja tänä vuonna nähtiin ensimmäiset hedelmät. Nämä kypsyvät syyskuun alkupuolella, koko on kriikunan, maku luumun. Malto keltaista, makeaa, muistuttaa luumua.

Hedelmä voisi koon puolesta olla kriikuna, mutta kriikunalajikkeita on käsittääkseni tummia ja keltaisia. Punaisesta kriikunasta en ole kuullut.

Olisin iloinen jos joku osaisi kommentoida. Taimitarha on vanha ja hyvämainenen, mutta itse olen saanut sieltä pari tainta, jotka eivät olleet luvattua lajiketta. Harmittaa.

Unnika, luumupuun/jonkin muun tunnistuskysymyksesi on nyt täällä jo valmiina olleessa tunnistusketjussa. Olematta yhtään asiantuntija heitän ilmaan kysymyksen että voisiko olla luumu, ja sen nuoruudesta ja tästä "kesästä" johtuen vain hedelmien koko jäänyt pieneksi?

Maku on luumun, sikäli voisi olla jokin luumulajike. Mutta meillä päin on ollut hyvä hedelmävuosi ja luumut ovat isoja. Jotkut luumut ovat kai tällaisia pyöreähköjä, mutta nämä ovat kooltaan hyvin pieniä. Pohdin juuri sitä, pääseekö taimitarhoilla syntymään "villejä" risteymiä. Tontillani on edellisen omistajan jäljiltä hedelmäpuu, joka muistuttaa kriikunaa, mutta hedelmät ova vihreitä ja happamia. Olen järkeillyt, että sen täytyy olla siemenestä kasvatettu risteytymä.

Näyttää kovasti Victoria-luumulta. Jos sitä ei harvenna se tuottaa niin paljon satoa, että ne jää todella pieniksi. Se on siis keltainen, jossa punainen peiteväri.

Victoria olisi iloinen yllätys. Tekeekö se juurivesoja?

Victoriat vartetaan kai yleensä St. Julien perusrunkoon. Siitä on muistaakseni ainakin kaksi varianttia, joista toinen tekee paljon juurivesoja ja toinen ei juuri ollenkaan. Käsittääkseni nykyään käytetään tuota uudempaa varianttia joka ei tee.

Tämä puu tekee juurivesoja. Hedelmät ovat luumuiksi pyöreitä, lisäksi ne ovat pieniä, kriikunan kokoisia. Siemen pyörehkö kuten kriikunalla. Kypsyessään hedelmät muuttuivat tasaisen punaiseksi, väri on muuten sama kuin Kuokkala-luumussa. Olen ihan ymmälläni. ihmetys

Taimitarha lupasi korvata Antonovkana myydyn omenapuun taimen, joka osoittautui toiseksi lajikkeeksi. Jos ja kun soitan sinne ja sanon, että Sinikkanne tekee "punaisia kriikunoita", se tuntuu ihan kalastelulta. Paitsi että on totta.

Näyttää samanlaiselta kun meidän tuntematon luumu. Saatiin se vuosia sitten TerhiK:lta kriikunana ja yllätys oli iso kun se tänä vuonna teki ensimmäiset hedelmät. Ne ovat aivan älyttömän makeita ja mehukkaita, malto on keltainen ja kivi irtoaa helposti. Hedelmät ovat juuri tuollaisia punaisenkeltaisia suht pieniä ja pyöreitä. Tekee kovasti juurivesoja.

sama myös meillä, saatu aikoinaan Nastolan Uudestakylästä

puhuttelen sitä vain maatiaisluumuna

Unnika, vaikuttaa siltä että olet tehnyt hyvät kaupat tietämättäsi :slight_smile:

:))) tällaista lajiketta ei hakuteokset tunne... olkoon sitten vaikka Punainen kääpiö. Mutta luumun määritelmää se ei mielestäni täytä. Ja miten se on joutunut taimiston valikoimiin?

Oletko ns. kirsikkaluumut eli hybridit käynyt läpi? Tuonkokoista vanhaa luumua kyllä on, kun nyt vaan muistais mitä on aikoinaan istutellut…

siipon puutarhan sivuilta löytyy kaksikin punahedelmäistä kirsikkaluumua, ’karminnaja zukova’ ja ’inese’. niistä sanotaan myös, että ovat vartettuja sinikan perusrungolle.
sofianlehdon sivuilta yksi, ´kometa´ nimeltään. ja näyttää niitä löytyvän monenlaisia, jos se nyt kirsikkaluumuksi osottautuu.
joko söitte kaikki? jättäisitkö minulle maistipalan?

Kyllä kirsikkaluumu on selkeästi erilainen. Puu kukkii paljon aikaisemmin (varmaan kuukautta aikaisemmin) ja ihan erilaiset lehdet ja oksat. Myöskin paljon nopeampi kasvu.

Tuo kirsikkaluumu onkin ihan uusi tuttavuus, täytyy vähän perehtyä. Voin valokuvata lehtiä kunhan käyn mökillä.

Mai-lee, kaik män, ei niitä montaa ollutkaan. Maku oli erinomainen, makea, vanhanajan luumun maku.

harmi.-( täytyy ensi syksynä ehtiä kerjuulle ajoissa.

"ei niitä montaa ollutkaan" eli ei ole ilmeisesti ainakaan liian ison sadon vuoksi hedelmänsä pieneksi jättänyt victoria...