Mikä juures tämä on?

Mikä juures tämä on ? Saattaa  olla joku risteytyskin mutta minkä se eniten tuo mieleen ?

No huh, olipas työn ja tuskan takana noiden kuvien liittäminen tänne. Kyse ei ole minun omasta kasvista, sain meilillä kuvia ja ei millään meinannut onnistua niiden käsittely. No nyt ovat. Eli mikä tuo juures on ? Tai mitä se eniten muistuttaa ? Sen paino on n. 5 kg ilman naatistoa.

Voisko olla jonkinsortin retikka. Ne itämaiden versiothan voivat olla tolkuttoman kokoisia.

Tässä vielä päältä kun naatisto on leikattu pois

Jotenki lehet muistuttaa naurista??

Itelleni on tullut mieleen juureksesta lanttu ja nauris. Lanttu muodon vuoksi (sinnepäin vaikkei kuitenkaan ihan) ja nauris sitten värin puolesta. Ne naatit… tiedän takuuvarmasti että olen omalla kasvimaalla tuon näköisiä nähnyt, mutta en millään ilveellä pysty sanomaan mille kasville ne kuuluvat. Tosi hankala paikka !
Palsternakkana se mulle esiteltiin kun kasvupaikalla oli edellisenä vuonna kasvanut palsternakkaa,  mutta se  on pois laskuista selkeästi.

Nauris tosin on pitkä ja hieman vihreä. Lanttu on vaalea ja sileä.

Siis meillä kasvoi siten, mutta lajista en tiedä. 

Maailman suurin muunnos on japanilainen pyöreätyyppinen ”Sakurajima Mammoth” -daikon-retiisilajike joka oikein kasvatettuna kasvaa 6 kg painoiseksi, hyvissä oloissa jopa 45 kg painoiseksi. Kasvuaika 80 päivää. Pyöreä, suuri, valkoinen juuri . Parhaimmillaan kotitalouskäytössä kun sato kerätään 25 cm halkaisijaltaan. Mieto, makea maultaan.

Jättikasviyhdistyksen sivulta löytyi suomeksi tällainen maininta. Voisiko olla tuo?

Ei vissiin voisi olla minkäänmoinen sokerijuurikas? 

Mikä tämä on? Riistapellossa kasvoi.

Kiitos vastauksesta! Minäpä kokeilen laittaa tätä uuniin rosmariinin ja hunajan kera.

Täti miehineen kasvatti jonkinsortin rehujuurikasta lehmille aikonaa (varmaankin ennen ajanlaskun alkua, tyttösiä oltiin sillo). Olivat suuria, vaaksan verran halkaisijaltaan ja varmaan parikymmentä senttiä pitkiä. Suuren pölkyn päällä julman kokoisella veitsen ja vesurin risteytyksellä pilkkoi niitä. Kui mulla on mielikuva, että sanoi niitä turnipsiksi, joku vois kertoa sen oikean nimen. Ammut tykkäs niistä.

Oikein maukasta tämä on raakanakin, maku muistuttaa kyssäkaalta.

Ei hullumpaa. Ei tämä nyt mikään gourmet -elämys ole, mutta menettelee.

Nuo tunnetaan Euroopassa myös pula-ajan ruokana. Jos on ollut huono vilja-tai perunasato, ihmiset on syöneet rehujuurikkaita.