Mikä kasvi/kukka tämä on?

Tämä kukka on näkynyt pihamaalla jo useampana kesänä ja joka kesä se vaan leviää laajemmalle alueelle. On siis tullut jostain aivan omin luvin. Juuret ovat mahtavat ja kasvi on todella vaikea pitää kurissa. Suurimmillaan on kasvanut ehkä noin 70-80 cm korkeaksi. Tietäisiköhän joku täällä minkä niminen kasvi mahtaa olla kyseessä?

raunioyrtti, rohto- tai tarha

Vilmu, kasvi näyttäisi minusta Raunioyrtiltä.

Näyttää ihan samalle, kuin minulle ilmestyi kolme vuotta sitten, Kissa Ykkösen haudalle, kahtena ensimmäisenä kesänä revin pois, mutta se rehottaa siellä haudalla taas.

En ole ennen nähnyt koko kasvia, mutta koska en ole kotoisin Kanta-Hämeestä , ajattelin että on varmaan minulle tuntematon rikkaruoho. Just eilen katselin sitä taas, kun tulee niin rehevänä, minun ei kyllä kuki vielä. Toivottavasti joku tietää, mikä kasvi se on?

Ensimmäisen vuonna hautaamisen jälkeen siihen muuten ilmestyi täysin tummansininen, lähes musta akilleija, sekään siellä ei ollut aikaisemmin, pani vähän miettimään, täysin valkoinen kissa haudassa ja haudan päälle ilmestyy kuin tyhjästä tummenpuhuva akilleija kasvi

Kyllä se ihan selvä raunioyrtti on. Valtaa kaiken alleen, eikä saa kuin työn ja tuskan kanssa hävitettyä. Kaunis toki kukkiessaan.

Kiitoksia vastauksista. Pitkään mieltä vaivannut asia selvisi viimein hymy.

Raunioyrtti on hyvä perenna, kasvaa rotevaksi melkein tönkkösavessakin.

Ja siitä saa hyvää lannoitetta joko kompostissa tai liottamalla.

Raunioyrtit, Symphytum

Osaako kukaan kertoa mikä kukka tämä voisi olla ? Olen edelleen täällä Kreikassa, joten tätä ei välttämättä Suomessa tapaa. Näyttää joltain sipulikasvilta..? Yritän viimeistään huomenna ottaa uuden kuvan, eilen kukinto ei varmaan ollut vielä ihan kunnolla auennut.

Jokin laukka

Joo, laukka on…Kannattaisi ehkä kysyä niiltä paikallisilta asukkailta…

Voinhan minä yrittää mutta heidän englanninkielentaito on mitä on, saati että tietäisivät kasvien nimiä englanniksi. Olisi pitänyt ostaa Kalambakan turistikaupasta englanninkielinen kirja, jossa oli Kreikan kukkia :frowning:

Koitappas, koi, pyytää jotain paikallista kirjoittamaan sen nimi paperille ensin kreikaksi. Ja sit pyydät joltain tulkkauksen englanniksi. Ja sit koitat sitä enkun sanaa vaikka kuukleen, jos vaikka vahingossa saat oikian latinalaisen termin. Ja jolset saa, kaunis on kuitennii. Täällä suomessa en tiiä kaikkia omiakaan kasveja ees suomeksi…=DD.

Allium sphaerocephalon on ainakin eräs tuollainen siellä tavattava laji.

ylin kukka leviää hirveästi on ollut kokemusta

Minkähän kasvin olen saanut kukkapenkkiini? En muista ainakaan ostaneeni mitään tämännäköistä siemeninä. Nättihän se on eikä tee mieli nyppiä pois ennenkuin tietää ken hän on. Korkeutta on noin 30 senttiä.

Puna-ailakki

Kiitos anita :slight_smile: ,enpäs sitten nypikään niitä pois.

Kastehelminen, muista että ensi kesänä maasi on täynnä puna-ailakkia :frowning: