Mikä kasvi/kukka tämä on?

Mikä pelakuu lienee tämä, aika kivan näköinen mutta outo…

Millainen on köynnöspelakuu, olen googlesta etsinyt kuvaa miutta en löytänyt yhtäkään. Vai onko vain nimi pitkäksi kasvaneelle tavalliselle pelakuulle…

Samaa mietin minäki.Tais MirjaM tuola jossaki puhua siitä.

Tunnistaako kukaan ? Kukka on kerrottu, hennosti sitruunainen/vaniljainen tuoksu. Sipulit hieman pienempiä kuin kananmuna. Tekee sivusipuleita ja kukkavana ei tule keskeltä sipulia. Lehdet tulevat ensin ja sitten kukkanuput. Minulla on ollut tuo vajaat neljä vuotta  talvet kellarissa, aikaisin keväällä tuon sen sisälle. 

Ihan näyttää äkkiseltään amaryllikseltä. 

Haemanthukset ovat tupsukkeja ja näyttävät kyllä aika erillaiselta, kuin ko kukat. 
Amaryllikseltä minustakin näyttää. Jännä kyllä, että kukkii niin pienistä sipuleista :slight_smile:

No niinpä. Tupsukeissa on kyllä samannäköisiä kasvutapoja mutta siellä on sisällä niitä höytylöitä. Tuo kukka on ihan amaryllis mutta lehdet on kuin siinä vanhanaikaisessa ryllissä jota minullakin oli aiemmin. Minulla oli punaista mutta joku täällä vuosia sitten kertoi että sitä on myös valkoisena. Sekin pidettiin osa vuodesta kellarissa viileässä ja pimeässä. Siis onko maatiaisamaryllis?

Mulla maatiaisamaryllis on läpi vuoden sisällä ja pidän sen koko ajan lehtevänä. Niin teki myös mummuni, jolta tuo maatiainen on peräisin. Maatiaisen sipulit ovat pieniä, joten veikkaisin, että iippon kasvi on jotain sorttia maatiaista myös. Tai sitten jokin vanha amaryllislajike.

Minä en yleensä avaa niitä tuntemattoja linkkejä, sillä kyseessä voi olla sbammi.
Siitä ei ole kauan, kun tällä foorumilla oli sbammi, mutta nuu ja minä huomattiin se.

Minä mietin mikä se maatiaisamaryllis on ja sehän on pikkuritarinkukka.
Kukka muistuttaa amaryllis belladonnan kukkaa, mutta belladonnan kukka on vaaleanpunainen.

Mitähän tuossa on nousemassa? Jotain siemeniä oon viime syksynä ripotellut kun noin ympyrän muotoon kasvaa.

Mikähän kasvi on ilmaantunut pihaan? Lehdet pehmeät ja pörröiset. Tumtuis lähtevän helposti irti maasta. En vaan tiedä pitäiskö repäistä vai ei

Tulikukka.

Kyllä se jonkun verran siemenestä leviää, mutta en ainakaan itse ole riesana pitänyt.
Hieno kukka. :wink:

Kiitos teille kaikille infosta. Jään jännityksellä odottelemaan. Ehkä vois tehdä niin kun sormustinkukkien kanssa ja poistais siemeniä suurimman osan ennen kun tippuvat maahan🤔

Hei, osaako kukaan sanoa, mikä orvokki tämä on?
Mies meinasi vetää sileäksi metsänreunaa kaivinkoneella ja pelastin tämän varmalta tuholta tuohon rodon alle. Siinä kukkii nyt terhakkaana. Leviääköhän tämä?

Metsäorvokilta näyttää.

Tuoksuorvokki. Haistappa sitä. Pitäisi olla hajuvesimäinen tuoksu. Leviää kyllä kunhan kotiutuu.

En saa mitään haisua nenään tästä. Kumpi tämä nyt sitten on? Onko uhanalainen?

Jos ei tuoksu, niin sitten se on metsäorvokki.