Hoyabella, olisiko Amatsoninlilja
On kaunis kasvi, kauniit lehdet. Meillä oli vuosia sitten mutta se ei koskaan kukkinut.
Mitähän kasvi tämä on? Kasvaa päivänliljapuskan seasta, jonka ostin tori.fistä viime kesänä. Eli uskoisin tämän tulleen kylkiäisenä. Onko tämä joku orvokki, vai voisiko olla mukulaleinikki?
Ja sitten toinen tapaus.
Kasvaa kukkapenkissä, jossa on ollut viime kesänä pienet alut syysasteria, rantakukkaa ja vaaleanpunaista kärsämöä. Nämä eivät vielä työnnä lehtiä (eivätkä välttämättä edes selvinneet talvesta, pieniä kun olivat) mutta tuollaisia siementaimen näköisiä on noussut pari kappaletta.
Oikealla oleva kasvi on kultahanhikkia.
Tuossa ylempänä oleva viestini, joka alkaa ”ja sitten toinen tapaus…” on nyt tämän näköinen. Tunnistaako kukaan? Häiritsee, kun en tunnista.
maitohorsma
Taitaa tosiaan olla horsma! Niitähän meillä tontilla piisaa, joten ei olisi ihme. Ihmettelinkin kun näytti jotenkin niin tutulta.
Ei oo horsma, ennemmin se leimu.
Älä revi pois.
Otan sulle kuvan horsmanpenikasta.
Ei minunkaan mielestä näytä ihan horsmalta. Tosin minun mielestä monikin kasvi tuossa vaiheessa näyttää jokseenkin samalta. Jos Suokukka laittaa kuvan maitohorsmasta, niin minä laitan kuvan syysleimusta. Noin niin kun vertailuksi…
Maitohorsma, ihan pieni vähän varttuneempi
Syysasterissa myös samaa näköä
Asiasta kukkaruukkuun. Voisivatko nämä juolavehnän seassa yrittävät kasvit olla ukinkellon siementaimia? Niitä toivoisin, mutta muitakin kellokasveja kasvaa lähistöllä. Ei auta vaikka miten tutkisin, onko sitten liian aikaista.
Kyllä ne voi olla ukonkelloja.
Voisiko tuo minun mysteerikasvi olla sittenkin joku syysasteri? Sitä kasvoi yksi pieni varsi siinä vieressä. Olisiko se voinut tehdä siementaimen? Alkuperäistä kasvia en löydä enää, taisin kitkeä sen vahingossa pois.
Mikähän on kuivakukkien seassa tuo muhkeus…
Haha, osmankäämi. Niitä kasvaa meillä täällä pellon pientareilla ja toin niitä kerran sisälle. Virhe!
Laitoin tuollaisia joskus ison paperipussin täyteen, pussi pesään ja pitkällä tikulla varovasti sytytin. Otsatukka lyheni nopeasti mutta rillit pysyi onneksi ehjänä.