En tiedä mikä rumilus tuo on.
Mutta sen tiedän, että siirtyy tuosta etupihan penkistä johonkin muualle “kaunistamaan” maisemaa.
Keskellä metsäautotietä paistatteli päivää tämmöinen ihan söpö kasvi joka oli ainakin minulle ihan vieras. Olisiko jollain tietoa mistä on kysymys? Se ei ole kissankello, muistuttaa etäisesti jotain ihan tuttua, (muurikelloa?) mutta ei nyt tule kielelle. Missään tien varrella en nähnyt toista vaikka koppa kädessä kilometrin kävelin. Hiekassa kasvoi, hennot juuret ei menneet syvälle. Varret on kovat. Istutanko jonnekin pihan reunaan vai heitänkö kompostiin?
Kyllä tuo kissankellolta näyttää. Sillähän on alalehdet pyöreähköjä ja varsilehdet kapeita ja pitkiä.
Kävin katsomassa oman pihan kissankellot joissa ei ollut noita pyöreitä alalehtiä joista tulee jotain valkeaa nestettä kun katkeaa. Omien varret ei olleet niin kovia ja sitkeitä ja omien pitkät lehdet oli suhteessa leveämmät vaikka oli yhtä pitkiä. Tuo oli matala ja leveä tupsu.
Kissankellolla on vaaleansiniset kukat, muistelen lapsuuttani.
Peesaan Hoyabellaa: Kissankello tummemman sinisenä versiona, mulla kasvaa valkoista, vaaleansinistä ja taivaansinistä. Luontoportissa kerrotaan: “Kissankello eroaa muista lähisukulaisistaan keskenään erilaisten lehtiensä perusteella: kasvin tyvilehdet ovat pyöreitä (rotundifolia, ‘pyöreälehtinen’) ja varsilehdet tasasoukkia (kapeansuikeita).
Vaikka kissankello on lajilleen helposti tunnistettavissa, se on meilläkin erilaistunut ainakin viideksi eri alalajiksi tai roduksi, jotka eroavat toisistaan lähinnä koon, kasvupaikan, kukkien määrän ja kukinnon haaraisuuden perusteella…”
Mitähän nämä, nähtävästi siemenkylvöjä, voisi olle. Valtava matto alkuja. En kyllä itse ole kyvänyt mitään. Vieressä kasvaa valkomarjainen konnanmarja, mutta voiko se olla se.
Muuten kannattaisiko konnanmarjan poistaa perennapenkistä, kun kaikki sen osat sisältää jotain myrkkyä.
Konnanmarjan vauvoja voi hyvinkin olla.
Miksi pitäisi poistaa kasvit. Tuskin sie tai lastenlapset niitä syö.
Ei minusta ne valkeat kovin syötäviltä näytä.
Kovasti minunkin omaan vauvoja tulee.
Luonnonkasvien penkissä ollaan lisäännytty kovasti ihan sellaisetkin, joita en sinne ole laittanut.
Luulen tästä kasasta suurinpiirtein muut tunnistavani, mutta mikä tuo rakuunan näköinen on?
Voiko se olla ojakärsämö, se minulle tulisi mieleen?
Olis kiva tietää, että en turhaan säästä jotain tyhmää tai poista jotain kivaa.
Yritän pitää kuria ja järjestystä luonnonkasvien penkissäkin sentään, juolavehnät, rönsyleinikit, nokkoset yms,saavat äkkilähdön.
PS: Ailakin vaaveja on yltäkyllin, luultavimmin punaista suurin osa koska on sen vieressä.
Jos joku lähistöllä asuva luonnonkasvien ystävä haluaa, saa hakea, en ala sentään luonnonkasveja postittamaan.
Itseäni mietityttää nämä kaksi, otin kokeeksi tälle kesälle viljelylaatikon (kaupungissa kun asun) ja kun aloin omiani säännöllisesti kastelemaan, nämäkin pullahtivat pintaan. Epäilys on kova josko olisivat vesiheinä ja harmaakäenkukka. En kuitenkaan luota omiin tunnistustaitoihini joten päätin kysyä täältä, josko joku kasvitietoisempi osaisi sanoa.
Mikähän tämä hurjasti leviävä mahtaa olla?
Sama pehko vielä
Voisikohan olla rusopajuangervoa?
Tämmöstä on ilmestynyt penkkiin isoksi matoksi. Hullun tutun näköistä mutta ei millään hoksaa mitä tää oikein on. En tiiä onko joku luonnonkasvi vai joku mun kylvö siementänyt. Tosi matalaa, n.3-8cm korkeaa.
voisko olla hirvenkelloa???
Justiin viikolla luin juttua hirvenkellosta. Sen kuulemma erottaa peurankellosta lehtien perusteella (ennen kukintaa tietenkin) Peurankellon lehti on puikea (aluksi herttamainen mutta kapenee kärkeä kohti) tai herttamaisen puikea. Hirvenkellon lehti taas on tasaisen suikea (hoikan soikea). Taidatkos sen selvemmin sanoa, minä ainakin erottaisin nyt heti nuo toisistaan:hehe:
Jutussa sanottiin myös, että hirvenkello kuolee aina kukkimista seuraavana syksynä. Uutta mulle tuokin.
Mikä tämä valkokukkainen onkaan:
Kellopeippi, valkoinen-
Kiitos