Mikä kasvi tämä on?

Kiitos vastauksista, totesin että mesimarjaahan se oli :slight_smile: Enpä ole kukkivana aikaisemmin nähnyt (sanoo aina heinä-elokuussa kesälomaa pitänyt…)

Tämä löytyi vanhan hiekkakuopan/mäntymetsän reunalta kuivasta maasta. Kooltaan hieman kämmentä pienempi. Muita samanlaisia en lähistöltä löytänyt, tai sitten muut olivat täyskasvuisia enkä osannut tähän yhdistää. Erikoisen näköinen, mutta veikkaan että on kuitenkin jokin yleinen?

Kuka tietäisi? Minuakin kiinnostaa Zaltysin kasvin nimi kovasti. Näyttää samalta jota viimevuotinen multakuormani toi tullessaan. Kaikki uudet syksyllä tehdyt penkit kasvavat tuota tai ainakin tuon näköistä :slight_smile:

Horsmaa se on, valitettavasti =)

No vot, sitä meillä olis piisannut jo ennestäänkin :slight_smile:

Kiitos!

Vai tuolta niiden taimet näyttää… Hyvä pitää mielessä, siltä varalta jos joskus sattuu omasta pihasta löytymään. Netissä tosin väitettiin että noista saisi hyvää salaattia…

On niitä erilaiseltakin näyttäviä horsman taimia =D Ei siis mee liian helpoksi. Meillä saa neitokakadut hyvin usein pieniä horsman taimia syötäväksi ja ympäriinsä heiteltäviksi. Pitäiskö itse maistaa myös?

Horsma-asia alkoi vaivata niin, että tarkistin rikkaruohokirjani. Se tuntee neljä erilaista horsmaa,
lehto-, maito-, amerikan- ja vaalea amerikanhorsman. Sitten muistui mieleeni horsman hyötykäyttö:
nuoria lehtiä voi käyttää salaattiin ja versoja parsan tavoin. Täältä löytyy vielä lisää tietoa.

Valkoista maitohorsmaa eräät kasvattaa siemenestä kukaksi, siemeniä taidettiin tilata ulkomailta.

Karvahorsma on ihan nätti myös.

lähes 200 lajia maapallolla, Suomessakin enemmän kuin 4

Mikäs puutarhaohjelma se olikaan, missä näyttivät kuinka horsmaa vaalitaan puutarhassa upeana kasvina ja siemenestä kasvatetaan? Oliko se joku brittiläinen vai muistanko ihan omiani?

Nanikka, brittiläinen se varmaan oli, komeita suuria maitohormaistuksia ja kauniita kyllä olivat.

Mitäs me sitten tapellaan hyvinvoivia hormia vastaan ja yritetään kasvattaa meconopsiksia.

Terve tietäväiset! :)

Tämmöinen löytyy pihalta, näyttää hämärästi tutulta mutta en osaa sanoa mikä on.

On koiranputkimainen tai putkikasvimainen, ei kuitenkaan koiranputki eikä jättiputki. Koko: korkeus ehkä noin 50 cm ja leveys melkein metri.

Toivon täältä apuja, josko kasville löytyisi nimi, niin voisi päättää pitääkö siitä hankkiutua eroon vai ei.

Kiitokset etukäteen! :)

Helteiset terveiset Hyvinkään kupeesta maalta!

Mä veikkaan karhunputkeksi.

Joltain karhunputkelta se minustakin vaikuttaa, mutta tarkkaa lajia en rupea arvailemaan. Perinteinen karhunputki? Väinönputki? …Jättikarhunputki? Sen olen oppinut kantapään kautta että noiden kannattaa antaa kasvaa ellei ole täysin varma…

tää ei ole mitenkää tärkeää,laitoin sunnuntaina kuvaa kukast ja sen nupuist. olen odottanut tämän avautumista ja nyt se nuppu on tämän värinen,oisko Ukonkello? siis sivu 17-18.

Joo - ukonkellolta tuo näyttää, mutta en minäkään sitä olisi osannut niistä pienistä nupuista arvata.

Meillä on jo ensimmäiset auenneet.

Niin Raakki,ihan mun tyhmyyttä laittaa sellaisita nupuista kuvia,nehän voivat olla minkätahansa kukan nuppuja.

Teillä varmaankin on taas kukkaloistoa koko pihan täydeltä!