Mikä kasvi tämä on?

Tietäisikö kukaan mikä on tämä kasvi, ilmestyi täytemaan mukana ja nyt kukkii komeasti...ei vaan tietoa onko luonnonkasvi vai kukkapenkki karkulainen?

Palsami:)

Minäki tuota joku viikko sitte kyselin ja kävi ilmi että on viheliäinen kasvi. Ampuu siemenet jopa 7 m päähän ja valtaa äkkiä isot alat eikä sitten taho päästä millään erilleen. Puutarhakarkulainen on ja vahingoks suomen alkuperäisluonnolle, ei missään tapauksessa saa antaa levittäytyä oman pihansa ulkopuolelle. Kaunishan se kyllä on, mutta silti.

PanuH, kysymyksesi vastauksineen löytyy nyt täältä. Laitoin sinulle myös yksityisviestin, katsopa postiasi :slight_smile:

Sit minä olen varmaan ainoa, joka on onnistunut palsamin tappamaan ;-D

Tällainen löytyi marjapensaan alta:

Lehden muoto ei näistä oikein hyvin näy, mutta ei kai vaan....?

Voiskos tuo olla lyhtykoiso?

Mistäs se tänne on tupsahtanut? Joskus aikaisemmin olen yritellyt lyhtykukkaa, mutta ei ole tykännyt minusta. Olisko siemenet voineet säilyä vuosia maassa? Sehän täytyy sit pelastaa. Pelkäsin jo että olis elämänlanka…

Minulla kasvaa lyhtykoiso ihan samannäköisenä eli vois olla se hyvinkin.

Emo, pelasta itsesi lyhtykoisolta, älä pelasta sitä itsensä vuoksi. Se nimittäin leviää juurirönsyillä aika rivakkaan tahtiin ja pitkälle. Suosittelisin ihan omiin oloihinsa, ei ainakaan kukkapenkkiin tai sitten erityisen hyvin juurirajattuna.

Kiitti neuvosta, täytyy harkita mitä teen.

Niinpä niin… ainakin kolme kertaa olen koittanut saada sen edes talven yli hengissä pysymään -tuloksetta. Että ei ainakaan minulla leviä millään…

Mulla vallannut jo kukkapenkin kokonaan, kun en ymmärtänyt silloin että on noin leviävää sorttia, tukehduttavat muut kasvit kokonaan. Nyt kun lyhdyt muuttuvat oransseiksi, siirrän juuria omaan paikkaansa, jossa saavat levitä miten tahtovat.

Lyhtykoiso on kyllä kohtalaisen leviävä,mutta ei hallitsematon.Tietenkin oma alue on sille paras,silloin kukkii paremmin ja ne lyhdyt on kestäviä kuivakukkia.Oranssin eriväreissä.Olen itse maalannutkin niitä askarteluväreillä sen jälkeen kun ovat jo haalistuneet.Väri tarttuu hyvin.Tein niistä ulko-oveen koristeen jouluksi.Harmi vaan talitintit tykkäsi myös niistä,silput vain jäi portaille.hymy

Kiitos avusta palsamin tunnistuksessa, eipä ollut itselle aiemmin tutuksi tämä ilmeisen pirullinen rikkakasvi tullut. Nyt lähtee meidän tontilta ennen kuin leviää enempää. Tässä seuraavat tuntemattomat kukkaset minulle, lienevätkö nämäkin yhtä hankalia rikkakasveja Alinta kasvaa vanhassa kukkapenkissä muiden kasvien "riesana".

Valkoinen voisi olla peurankello, sininen lehtosinilatva ja alin jotain karhunköynnöstä, kirjokiertoa tms. lienee pahin leviäjä.

Lehtosinilatva ei leviä, jos katkaiset kukinnan jälkeen kukkavarret pois ennen siementen kypsymistä. Ja kyllähän tuon valkoisenkin kurissa pitää.

Kodin kukilta tilatun syysleimun kanssa samassa paakussa kasvoi tälläinen. Eikö olekin jokin rikkis? Kasvaa maata pitkin, nostin tuossa kuvausta varten pystyyn.

Rikkis on, pois vaan vaikka en nimeäänkään tiedä. Onko jokin tatar?

Peltotatar (?), perunamaalla noita yrittää kasvaa.

Ok, saa häädön.