Kävin kaivamassa kellarista yhden talvetetuista kesäkukista. Kaikki lehdet olivat pimeässä tippuneet, mutta oksistoa leikatessa huomasin varsien olevan kuitenkin elossa ja vihreitä. Nyt en vaan saa millään päähäni tän kukan nimeä. Ostin näitä taimena Lidlistä. Lehdet haisevat voimakkaasti petrokemiantuotteelta. Kasvaa luonnonvaraisena Etelä-Amerikassa ainakin reilun metrin kokoisina pensaina.
(Tarha)verbena.
Sitä mäkin muistelin tuon kukan muodon vuoksi. Toi lehti ei vaan ole yhtään rautayrtin näköinen. Yritin idättää tuon siemeniä viime keväänä, mutta tapoin sen ainoan itäneen taimen kastelullani. Myöhemmin keväällä löysin kaupasta samaa taimena. Tuon kukan väri vaihtui kukinnan aikana keltaisesta punaiseen. Toisessa värissä taas keltaisesta vaaleanpunaiseen. Osaan kukista ehti syksyllä tulla mustia marjoja ihan kuin pieniä mustaherukoita.
Edit: Muistinpa lopulta, hakusanalla ‘petrokemia’. Tulikruunu, lantana camara.
Jep, samaa olin tulossa ehdottamaan Mulle aika outo kukka.
Tulikruunu valikoitui mökkikukaksi pahan hajun vuoksi. Tuo luokiteltiin jossain englanninkielisellä saitilla ‘deer resist’. Meillä kauriit käyvät syömässä suoraan kukkapenkistä, joten yritän laittaa vähän vastaan. Tulikruunu kukkii nätisti (kesä-)heinäkuusta pakkasiin saakka.
Tuossa edellisellä sivulla kyselin kesäkukan tunnistusapua. No, nyt on ekat lehdet… Tuommoset kummalliset lonkerot kasvatti keskeltä eka, ja siihen ilmestyi sitten viereen yksi normaalilehti. Ja tämä ei kyllä nyt helpottanut tunnistusta ollenkaan. Keskellä oleva on kylvetty 1.1… Loput pistin myöhemmin, koska onnistuin tappamaan muut tätä yhtä lukuunottamatta.
Kesänlapsi, voisiko olla scabiosa, törmäkukka?
Voisko tuo minun nimetön kesäkukka olla seittihopeasilmä (Arctotis fastuosum). Eng. African Daisy. ?
Tuolla ois kuva siemenestä ja taimesta, ainakin minusta natsais: Seedpod, Seed & Seedling Images. Ois päivänkakkaramainen, ja saattais löytyä joku lajikekkin, jossa ois "enkeli"-sana nimessä.
(En saanut päivitettyä kuvaa ladattua tänne, mutta tuo kukka tekasi nyt tuommoset kuvan mukaiset leveämmät lehdet. )
Olisko tämä itsekylväytynyt ruiskukka?Mulla ollut monena kesänä noilla seuduin ruiskukkaa ja on erehdyttävästi sen näköinen.Vai hyysäänkö rikkistä?
Vois vaikka olla, anna kasvaa äkkiähän ne sitten pois nyppää jos ei mielytäkkään, ei ne miltään ongelma tapauksilta näytä.
Mikä hautakukka tässä mahtaa olla kyseessä?
Guinean liisa?
Uuden Guinean Liisa
Kiitos Jatuuli ja Jadetsu, sehän se on, arveltiin ensin ahkeraliisaa tai palsamia, mutta tuo se juuri on. Huoleton ja kaunis hautakukka.
Mikä kesäkukka kyseessä. Mies osti amppelin eikä tullut katsoneeksi nimeä.
Rautayrtti = Verbena
Kiitos. Hyvin tuntuu viihtyvän tuossa terassilla ja tuoksuu hyvälle.
Mikäs kesäkukka tämä on? Tai luulisin että on kesäkukka. Roikkuva ja kukkii pienin punaisin kukin
Daalia? Joskus noista pienistä käytetään nimitystä dahlietta?
Voisiko tosiaan olla daalia? En löytänyt netistä mitään vastaavaa kuvaa.