Ihan veikkauksia nämä.
- Kaukaasianpitkäpalko
- Ketoneilikka
- Hopeahärkki
Ihan veikkauksia nämä.
Ei näyttänyt tutulta mikään… Hopeahärkkiä on mukana myös, ja ne kyllä tunnistan. Tuo kolmonen on jotenki jämäkämpi, ja pysyy matalana (ainakin viime kesänä) Viime vuonna kylvettyjä. Tänä vuonna pitäisi kukkia pussin mukaan. Jos kukkia ilmaantuu, niin varmasti tunnistaminenkin helpompaa. Tuo kakkonen, mitä myskis veikkas ketoneilikaksi on tosi hentoa, ei pysy pystyssä, vaan suikertelee maata pitkin, ja menee helposti poikki, vähän tahmaisen tuntoinen varsi, ja vuotaa paljon leikkauskohdasta. Kukkia teki jo viime vuonna, ja ne oli todella vaaleita, hentoja ja huomaamattomia, pitkässä varressa.
Viimekesäinen kuva kälyni kujanvarsirauniosta. Ei sanonut tunnistavansa näitä, ja kun en itse ollut sen viisaampi, otin kuvan ja unohdin laittaa sen tänne. No paree myöhään kuin ei silloinkaan, näyttääkö kukaan näistä tutulta? Onkohan nää kaikki nupussa eli olisko myöhäisempi kuva parempi?
Voiskohan tuo korkeampi olla siperianmaksaruohoa ?!
Ehdotus:pienempi keltamaksaruoho, isompi kamtsatkan maksaruoho.
Kiitos, käynpä guuglailemassa! Etsin kyllä netistä kuvia kivikkokasveista ennenkuin lähestyin kysymyksellä, mutta ei osunut silmiin. Täältähän aina apu löytyy!
Mikähän on sen hyvin matalan kasvin nimi, jota voi laittaa esimerkiksi kiveyksen saumoihin? Muistaakseni Paula Ritanen-Närhikin laittoi sitä jossain ohjelmassa omaan pihaansa. Kasvi on vain jokusen millin korkea, sellainen vihreä. Muistin, että sen nimi olisi ollut polkuhaarakas, mutta google ei tunnistanut sellaista nimeä lainkaan, joten muistin siis väärin. Keksiikö kukaan näin heppoisin perustein, mikä on tuo kasvi, jota muistelen?
Polkuhaarikko.
Ihanaa Kurppa, kiitos paljon!
Onko tämä polkuhaarikko? Jos on, niin mahtava juttu, sillä olen halunnut hankkia sitä. Äsken huomasin tuon mättään kasvavan pihaan muutamavuosi sitten tuodussa hiekkakasassa.
Voi vitsi, mä luulin aiemmin tuota joksikin kamalaksi rikkaruohoksi ja maanvaivaksi! Sitä kasvoi mun rivaripuutarhassa, ja mä nypin sitä pois tosi paljon. Joku oli varmaan mua ennen tarkoituksella istuttanut sitä!
Vihaan tuota haarikkoa. Minulle se on kamala rikkaruoho.
Eli se on sitä? Jes!
Onko tuossa Liinan kuvassa polkuhaarikko vai viheliäinen rentohaarikko? Jos se on yllättäen ilmestynyt johonkin hiekkakasaan, niin rentohaarikkoa veikkaisin.
Veiaisin myös rentohaarikkoa. Sehän on paljon yleisempi. Mullakin on sitä, ja lisää tuli kun kylvin polkuhaarikkona ostamiani siemeniä. Mua se ei haittaa millään lailla, mutta polkuhaarikkoa haluaisin varsinkin ruukkuihin. Viime vuonna ostamani ei ilmeisesti talvehtinut, mutta paikallisessa näytti olevan taimia. Rentohaarikon tunnistaa ainakin vihreistä mitättömistä kukista, kun polkuhaarikolla taas on valkoiset sievät kukat.
Kiitos tunnistajille! Minulle tämä haarikkojen maailma on ihan tuntematon, mutta ajattelin sen sopivan mainiosti hiekkaisiin rakoihin erinäisissä kohteissa puutarhassani. On minulla toki fiinimpiäkin kivikkokasveja, mutta nyt kaipaan jotakin kestävää, vihreää ja leviävää.
Mikähän tämä on? Ostettu eilen kolme tainta, vaaleanpunaiset kukat näyttäisi tulevan varsien päähän. Myynnissä oli myös valkeakukkaisia. Purkissa luki vain "kivikkomix" tjsp.
Laukkaneilikka
Kiitos myskimalva
Ristikkipulma.
Minulla on tällaista ristikkiä, lappusen mukaan Aubrieta 'Kitte', mutta lajinimeä se ei paljasta. Kuuklailemalla löysin, että nimi olisi kokonaisuudessaan Abrieta gracilis 'Kitte'. Gracilis ei löydy mistään suomenkielisenä. Haluaisin tietää!
Kuvassa väri vähän vaihtelee, oikea on tuollainen tumma punalila. Kukan halkaisija on 1,5-2 cm.