Mielenkiintoista… Kiitoksia!
Googlen kuvahaun perusteella näyttää kovin tutulta. Edellisessä asuinpaikassani tuota kasvoi auringon paahtamassa penkissä, tosin kukki siinä melko heikosti. Taisi olla liiankin kuiva kohta. Hyvä että tuli otettua edes yksi mukaan, vaikken edes tiennyt että mikä kasvi oli kyseessä.
Tunnistaako kukaan tämän keltakukkaisen kivikkokasvin. Alun olen tuonut Virosta vuonna kivi ja keppi. Tällä samalla palstalla oli keltarikko, mutta mielestäni tämä ei ole se. Ehdotuksia?
Entäs kultarikko?
Googlasin tuon kultarikon, mutta kukat eivät näytä samalta. Laitan kuvaa sitten, kun kukkii. Piti vielä sanomani, että jos joku haluaa tuota nimetöntä kivikkokasvia, niin ainaski parille riittäisi.
Joku maksaruoho, veikkaan. Kalliomaksaruoho, Sedum reflexum?
Kiitos sailasi, sekän se on. Kiva, kun löytyi nimi.
Minä meinasin äsken kalliomaksaruohoa veikata, kun minulla on ihan samannäköistä ja semmoiseksi olen ollut tunnistavinani… mutta kun en kukkia nähnyt. Ihan kiva kasvi. Välillä leviää tiiviiksi kasvustoksi, välillä talvi vähän harventaa.
Mikäs kasvi hää on? Oletan että on kivikkokasvi kun on tuommoset mehevät ja paksut lehdet, valkoinen kukka tulee ( nupullaan oleva kukinto on tuo epämääränen möykky oikealla )
Kaukasianmaksaruoho?
Etsiskelin kuvia tuolla kaukasianmaksaruoho nimellä ja vois hyvinki olla se. Kiitos Miikos!
Latinankielinen nimi on Thlaspi stylosum, mikä mahtaa olla suomalainen vastine? Joku taskuruoho?
kyllä, välke, taskuruoho…joku.
Kiitos Malvankukka taas avustasi. Minä yritän siis kasvatella tätä siemenistä, katsotaan minkälainen kasvi tulee. Kuvassa, kukkivana näytti ihan kivalta.
Mikähän maksaruoho tämä olisi? Tässä ketjussa sivulla 4 on Hömppiksellä hieman vastaavan näköistä kasvustoa. Eli espanjan maksaruohoko tämäkin on? Valkomaksaruohossani on tummemman vihreät ja hivenen suuremmat lehdet.
En voinut vastustaa kun puutarhamyymälässä oli taimia 1e/kassi. Nyt ois pari nimetöntä, uskallan luottaa, että joku mua auttaa
Mikähän tämä ois, kivikkokasviksi mä mieltäisin kumminkin?
Ja oisko tää sit kaukasianmaksaruohon joku kirjava lajike?
eka on ainakin Sedum album
Aamuauringon kakkonen Sedun spurium tricolor?
No niitähän ne, kiittää ja kumartaa syvään
Ostin viime vuonna kivikkokasvi sekoitus pussin, ja tässä olisi talvehtineita sankareita. Pussissa ei lukenut mitä kukkia ovat, joten vähän tunnistusapua kaipailisin
1) Jämäkät ja pehmoiset lehdet
2) Tämä muistaakseni teki pitkän kukkavarren, johon tuli vaalean liloja minikukkia
3) Luonnossa hienon hopeansävyinen
- näyttää nukkapähkämölle