Mikä kivikkokasvi?

Kultakaari, chiastophyllum oppositifoliun

Kiitos Perennainen, nyt googlailemaan, että kannattaako tota “varastaa” anopilta!

pippurin kuvasta olin erottavani ainakin jokun mintun (se harmahtava iso-, piparkakkulehtinen) ja kivikkosuopayrtin (alhaalla oikealla kapea suippolehtinen)

Ompas toi kultakaari ihana!

lukin lilja,sitten kun tuo kultakaari leviää sinulla haitaksi asti niin muista minua.en todellakaan tiedä mitense leviää,kunhan sanoin.tosi viehättävä kukka.

iesteri, meidän pitää ensin odottaa, että se leviää anopin pihassa:)

Toivottavasti anoppi osaa hoitaa sitä. (Anopilla ei kyllä ole kamalan vihreä peukalo, että mun täytyy varmaan pelastaa pikku alku tosta ennenkuin koko kasvi kuolee). Pitääkin googlailla, miten sitä lisätään!

Kultakaari lähtee helposti pistokkaista, jos vaikka joka palaan ei tuu juurta mukaan. Leviääkin aika hyvin. Helppo ja kaunis kasvi

Kiitti Miikos! Riittääkö pistokkaaksi pikku pätkä latvaa? Vaikka sen kokoinen, kuin on kuvani oikeassa ylälaidassa näkyvä kasvi.

Kyllä varmaankin riittää. Alussa kasvaa hitaasti mutta kun vauhtiin pääsee niin saa jakaa kerran vuodessa. Mulla näyttää nyt kärsineen kukinta tuosta kun rehottavat isoina mättäinä. Viime vuonna multaan tökätty juureton latvapistokas kukkii nyt parhaillaan. Helppo lisättävä tuntuu olevan

tässä uusimmat kuvat tunnistettavista. Toivottavasti joku tunnistaa.

Uskaltaiskohan tuota pippurin kuvien tunnistusta vähän yrittää.. Ylimmässä kuvassa yläreunan kapealehtinen rönsyilevä vois olla hopeahärkki: jos osoittautuu siksi, ole varovainen: tukahduttaa heikommat säälittä, jos viihtyy.. Saman kuvan alalaidassa on pari "tupsua" kauniinvihreää, kapealehtistä, mun mielestä vois olla ketoneilikkaa. Mulla ainakin näyttää "vauvana" tuolta. Tuo mintunnäköinen (melkein joka kuvassa) vois olla mirrinminttua.

Jälkimmäisen viestin alimmassa kuvassa purkin yläreunassa pienet hyvin risareunaiset vois olla siperianunikon vauveleita ja samassa kuvassa hopealle vivahtava lehtiruusuke pikkutervakkoa.

Hmmm, meniköhän yhtään oikein. Nuo "vauvat" joskus hämää niin hyvin hymy

pitääpä tarkistaa tuo pikkutervakko. Olin muiden kanssa samoilla linjoilla. Luulen löytäneeni sieltä myös rönsyleimun (toiseksi alimmainen kuva oikealla kaksi tainta)

Samanlaiset lehdet näky olevan kuin pikkutervakossa. Olisikin kiva yllätys. Luulin sitä itse joksikin neilikaksi. Itsellä on vuori ja sulkaneilikkaa, joten tervakko olisikin tervetullut.

Vielä olisi monta tunnistettavaa. APUVA LISÄÄ

Pippuri, uutta kasvukautta aloitellessa olisin kysellyt, että mitä kaikkia lajikkeita siitä kivikkokukkkaseos pussukasta löytyikään viimekesänä? Nythän olen itse siinä “jännitys -tilassa”, että odottelen mitä purnukoista alkaa nousemaan.

Kysynpä täältä, kun täällä on juttua erilaisita rikoistakin.

Sain ystävältä siemeniä pussillisen, pussin päälle on kirjoitettu tuoksurikko 2005. Ystvälläni ei ole mitään tietoa kasvista eikä muista edes siementen alkuperää.

Osaisiko joku kertoa kasvista tarkemmin?
Onko kyseessä kivikkoperenna?
Mille kasvi näyttää, kukkiiko?
Miten kasvatetaan siemenestä kasviksi, vaatiiko kylmäkäsittelyä tms? Itääkö v. 2005 siemenet vielä?
Ihanteellinen kasvupaikka?

Yhden ainoan maininnan löysin googlella ja sekin johti tänne. Sanottiin olevan lehtorikon sukulainen.

Hmmm nyt on aloittelija aivan kysymysmerkkinä ihmetys.

Pinkpeony

Ihan outo miulle. Jos on lehtorikon tapainen niin se on puolivarjon kasvi kukkii valkoisin tai vähän vaaleanpunertavin kukin.

Ei siemenet varmasti kylmäkäsittelystä huonoakaan tykkää. Kokeile.

saxifraga exarata-nimellä kannattaa goglailla

Pystyisikö tästä mehitähdestä päättelemään tarkempaa lajia? Toin tämän mukanani Pohjanmaalta, lähtenyt hyvään kasvuun (oikealla pilkistää verihanhikin lehti) täyskuivassa massa.

Voisiko olla nuoria ruusujuuren alkuja (Rhodiola rosea) ?

Ihan ruusujuurelta minustakin näyttää.