Tästä kuvasta on vaikea tunnistaa kyseistä köynnöstä, kun alut on vielä pieniä, mutta jospa joku teistä kumminkin heti sen tuntisi.
Kuvaus: On vaaleanpunaiset torvimaiset kukat, kuten elämänlangassa tai päivänsinissä. Kiipeää korkealla kesässä ja tekee todella mahtavan kasvuston. Sitkeä sissi ja kasvaa seinän ja asfaltin välissä ja kiipeää tosiaankin korkeuksiin. Paljon kukkia.
Tämä kasvaa työpaikkani seinustalla ja joka vuosi ihmettelemme sen nimeä.
Tässä sen sitkeys: pukkaa asfaltin läpi. Ja katsokaa kuinka vahvana se sieltä nousee;
Olisikohan kyseessä punakarhunköynnös ?
Miten se vaan niin karhunköynnökseltä näyttää...
Tai peltokierto, Convolvulus arvensis.
Minkälaiset lehdet ovat? Karhunköynnöksellä ovat herttamaiset ja punakierrolla keihäsmaiset. Lisäksi karhunköynnös kasvaa noin 2-3 metriseksi, kun peltokierto vain noin 1 metriseksi.
Että minä tiesin tämän: te olette viisaita!
En noista nimistä ole ennen kuullutkaan. Katsoin ensin peltokierron kuvaa: Joo se se on! Sitten katsoin karhunköynnöksen kuvaa: Joo se se on! Eli nyt kyllä en tiedä, kumpi se on. Luin tuossa samalla, että kyseinen kasvi, oli se sitten kumpi tahansa, on aika viheliäinen leviämään. Ja minä pentele vein viime vuonna pari alkua kotiin, mutta onneksi purkkiin. Pitäisikö tuhota koko kasvi ennenkuin leviää joka paikkaan?
Pidä purkissa vaan, ainakin siihen asti kunnes saat varmuuden. Kannattaa myöskin piitää huoli, ettei pääse siementämään. Tuntuu todella sitkeältä kaverilta. Jyväskylässä on parissakin paikkaa, satamassa ja erään alikulkutunnelin rinteillä päässyt joku valkokukkainen köynnös ryöhäämään maastoon ja kyllä siinä on ruusupuskat hätää kärsimässä.
Mikähän tämä sitten voisi olla? Ei ole kuin vuoden vanha, mutta en
millään kykene muistamaan sen nimeä kun en ole itse ostanut
. Viime kesänä ei juurikaan
kasvanut, mutta ei sitä muistettu hoitaakaan eli kastella...Yläoksat on
punaisia ja kuivia, liekö paleltuneet, pitäisikö ne leikata pois?
Kaino, köynnöshortensialta tuo näyttää. Jos päät ovat kuivia, leikkaa pois, eihän se mitään haittaa .
Kiitos satues. Täytyykin sitten vielä harkita pitäisikö tuon paikkaa siirtää, vai annanko kasvaa tuohon tiiliseinustalle ja menestyykö se edes siinä.
Kaino, köynnöshortensia juroo istuttamisen jälkeen pari vuotta ja lähtee sitten vauhdilla kasvamaan. Se ei pitä paikanvaihdoksissa. Köynnöshortensia viihtyy varjon puolella. Myös versot kuullostavat normaaleilta, odottele vielä miltä alkaa näyttää ennen kuin leikkaat.
Minulla on valtava köynnöshortensia, täytyy leikellä sitä ettei ikkunoista lähde karmit sen kiivetessä. Mutta se on upea, sen takia ihastuimme nykyiseen asuntoomme.
.Tässä on vielä yksi kuva siitä kysymästäni köynnöksestä, jonka tuumasitte olevan Karhunköynnös. Se kasvaa siis sokkelin ja asfaltin välistä työpaikassani. Se kasvaa korkeaksi ja on aina täynnä vaaleanpunaisia isoja kukkia. Kaunis se on, mutta luulisin kyllä, että ei saa millään hävitettyä. Oletteko edelleen sen karhunköynnöksen kannalla, eli eikö se ole sama kuin elämänlanka?
Karhunköynnös on Calystegia ja elämänlanka on Ipomoea.
Aha
Mutta karhunköynnöstä kutsutaan kansan parissa myös elämänlangaksi nimenomaan siksi, että sitä on tosi vaikeaa hävittää.
Karhunköynnöksen toinen oikea nimi on isokierto, mutta tuota elämänlanka-nimeä siitä kai käytetään vieläkin. Käsittääkseni elämänlangat ovat yksivuotisia, joten ne eivät ole vaikeasti hävitettäviä, mutta karhunköynnös on:)
Toivottavasti nyt olis oikeampi paikka. Löysin vanhan ränsisityneen kuusiaidan ympäriltä tällaista kasvia. Mahtaisikohan joku tunnistaa sen?
Vihmari, näin kaukaa katsottuna veikkaan tuota punakoisoksi. Siniset pienet kukat, punaiset erittäin myrkylliset marjat. Nätti köynnös.
Onkos nämä nyt sitten nätkelmiä? Näitä mulla on muutama ylimääräinenkin, mutta tavalliseen tapaani sähläsin nimien laitossa - oli mokoma vesiliukoinen tussikynä. Ruusunätkelmää ja sinistä peltonätkelmää kylvin.