Mikä kukkiva puu?

Korallikanukkaakin muistuttaa!!

Mulla pätkii, kun en tunnista tätä Hesperian puistossa kasvavaa puuta. Kuvan yksilö on nuori, parimetrinen, puistossa on 5-7-metrin korkuisia puita. Kukki tuossa juhannuksen tienoilla.

Tunteeko joku tätä?

puu06

Ruusuorapihlaja.

Jei, kiitos!

Runkomaiseksi kasvatettua ei heti tajua orapihlajaksi. Ehkä niiden kukinta on tänä vuonna ollut erityisen komea.

Ylempi on varmaan tataarivaahtera

Missä nuo kalliot sijaitsevat, ko. puiston vieressä olen asunut, mutten ole tuollaisia kallioita huomannut…?

mikä puu

Ei tule nää mun tekstit ja kuvat oikein. Siis mikä keltakukkainen puu? viisiosainen lehti, muuten vois olla puuvartinen kuisma

Mistä päin muailmaa olet ottanut kuvan?

Vietnamissa, Phan Tieth. En ole nähnyt missään muualla, vaikka olen kaikenmaailman puutarhoja kolunnut. Ei löydy kirjoistakaan. Laitan vielä paremman lehtikuvan.

Voisikohan olla Cochlospermum laji…?

Tervehdys, aikaisemmin kyseltiin keltakukkaisesta kukkivasta puusta. Alempana kuva omassa pihassa 4-talvea selvinneestä pensaskuismasta (hypericum hidcote? ) ja sen kukinnasta. Kukissa on ainakin melko paljon samaa näköä joten jotain sukua voisi hyvinkin olla kyseessä.kuvakuva 

Huomasin eilen lenkillä täällä Mansessa erään itselleni uuden hyväntuoksuisen pensaan/puun. Tää kasvaa istutettuna pihakasvina. Olemukseltaan pihasyreenin tapainen, mutta ehkä nelisen metriä korkea. En olisi kiinnittänyt tuohon huomiota, mutta se oli aika näyttävä kukkivana. Mitään pörriäisiä ei enää iltakymmeneltä näkynyt. Yritin tunnistaa luontoportissa, mutta lähimmäksi pääsivät koiranheisi (Viburnum opulus) ja tuomi (Prunus padus). Eikös tuomi haise järkyttävän pahalta koiranheisin tavoin, eikä ole pensastava.

kuva

Likusterisyreeni

Oliko se kasvutavaltaan pysty,suippo?Kiinnostaa kun kylällä on sellainen ,se kukkii jo aikaisemmin,mutta en tiedä mikä se on.Olen epäillyt tuoksi,voi olla muu.

Kiitos, Kaisaliisa. Tuohan se on. Ihan uus pensas mulle. Tuossa vanhassa linkissä kerrottiin japaninlikusterisyreeni olevan se tuoksuva lajike. Poljin äsken kasvupaikan ohi, mutta sain kuvan ainoastaan pyörän ohjaustangosta, vaikka tarkoitus oli kuvata koko kasvi. :slight_smile: Jaa, vähän aurinko häikäisi. En nähnyt kännyn ruudulta mitään. Mehiläisiä tuntui kukat kiinnostavat ja tuoksu tuntui monen metrin päähän. Ajattelin sen eilen tuoksuvan valkotupakan lailla vain iltaisin.

Nää täällä kasvavat pensasmuotoisesti. Maasta nousee heti 3-4-haaraa, jotka ovat kohtuullisen suoria, mutta haarautuvat toki oksien vuoksi. Latvasta enemmänkin pyöreä kuin suippo.

Vanhat jutut: http://puutarha.net/indexfr.aspx?s=/keskustelu/keskustelu.asp?id=11408

Mikä tämä korkea puu on? Valkoiset kukat oli kesäkuun alussa (vyöhyke 4), kukan keskustassa vaaleanpunaista. 

Kyllä tosiaan kerkee kypsymään täälläkin, vähän Oulun etelä puolella.
Entisessä pihassa oli 2 suht kookasta kirsikkapuuta, joku vanhankansan hapanimelä mikä lie ollukkaan lajike mutta satoa sai reippaasti.

Meillä Sinikka tuottaa satoa ilman pölyttäjää.

Kiitoksia neuvoista, katsotaan mitä tuleman pitää. Eli sahasin kirsikasta riskillä yhden ison rungon pois (runkoja monta) ja toivon ettei koko kirsikka kuolla kupsahdan, sidoin haavakohdan elmukelmulla? kun en löytänyt varsinaista haavavoidetta, aiemmin jo nipsaisin ne rungoista kasvavat versot, pöyhin ja siivosin alustan, keväällä mullitan ja siistin ja varmaan kalkkia siihen voi kourallisen heittää.

Poistetun ison rungon alle sain tilaa ja istutin Sinikan ja Laatokan keltaluumun. Sitten vaan sormet ristiin ja pupuilta suut (pitää vielä muistaa suojata luumujen rungot).