Kuvan laitan myöhemmin mutta kuvaus tässä:
-keltainen kukka
-kukkii syksyllä
- tekee itusilmuja
Josko joku vaikka tästä jo tietäisi
Kuvan laitan myöhemmin mutta kuvaus tässä:
-keltainen kukka
-kukkii syksyllä
- tekee itusilmuja
Josko joku vaikka tästä jo tietäisi
Mikähän tämä "kaatislöytö" mahtaa olla?
Kovasti näyttäis ruskoliljalta.
Ok, kiitos. Vähäsen itse sitä epäilin, kun googlettelin.
mikä lilja tämä on? kukan leveys on 25cm ja pituus 10cm. varsi on n.40cm pitkä ja lehdet ovat tummaan vihreät. kukissa on hyvä tuoksu joka tuo mieleen vaniljan.
Phaleanopsis, se on värililja Lilium ''Muscadet''. Mulla sama kukkii juuri nyt. Pidän kovasti. Sen piti olla 80 cm korkea, mutta on nyt jäänyt n. 30 - 40 senttiin. Mutta kukat tosi suuret.
Tuon liljan tunnistus tuli kuin tilauksesta! Olenkin yrittänyt muistella omani nimeä, muuta en muistanut, että M-kirjaimella alkoi. Nyt sekin selvisi. Tykkään itse tuosta kamalasti, on niin näyttävä ja kaunis. Minulla on tosi matalat, mutta kukat sitäkin suuremmat.
kiitos tiedosta!
Kaksi tunnistettavaa liljaa; ensin tämä nyt kukkiva oranssi. Tässä on varressa monta nuokkuvaa nuppua/kukkaa..
Ja sitten tämä keltainen. Näissä oli vain yksi ylöspäin katsova kukka varren päässä.
Jatkanpas tähän itse. Kävin ihailemassa Pärskiksen pihakuvia ja siellähän taisi olla tuota keltaista myös eli Aelita taitaapi hän olla:)
Muunmuassa sen itusia oli niissä saamissani joita tuohon laitoin kasvamaan ja oranssi lienee tiikerililjaa.
Araminta hoi! Eli näiden kahden liljan itusia laitoin sinulle vaihtona niistä pellavaliljoista;)
Pirjoh, kyllä, liljasi on Aelita. Taivaallisen ihana lilja! Ensi vuonna tekee jo useamman kuin yhden kukan. Ja oranssi on tiikerinlilja.
, Pärkis, ens keväällä laitan sulle ylläreitä tulemaan! Piti jo nyt mutta hukkasin ne tuonne kukkapenkkiin
,noh toivottavasti säilyy jännitystä kevääseen
!
KÄÄÄÄK!!! Ihanaa! Sanovat, että jaksaa paremmin, kun on mitä odottaa… Mitähän keksisin sulle?? Täytyy miettiä.
Tunnistaisko kukaan tätä tyyppiä…luulin aikanaan ostaneeni varjoliljoja mutta tulikin tällaisia:
Habitus ja lehdistö on kyllä muuten aivan kuin varjoliljan paitsi että väri on väärä. Ja terälehdet ei ole ihan niin mutkalla.
Korkeuttakin on jo toista metriä, puolivarjossa salavan juurella kasvaa.
Voisiko olla se marhanlilja?
Sitä olen monesti miettinyt, on lähellä, mut ei oikein…ainakin useimmissa kuvissa se on rusehtavampi.
Mutta tässä kuukkeloidessani tulikin eteen hyvä ehdokas, vastaan siis itselleni: kenties täplälilja, Lilium hansonii?
Jos jollakulla sattuisi olemaan vertailukuvaa niin olisin kiitollinen.
Ken mahtaa olla hän? Metrinen puska, ja alaspäin roikkuvat kukat.
No oisko tää nyt sitten tuo ehdotettu marhanlilja? Väritys ainakin täsmäisi…
Hyrinän lilja on Marhanlilja ja se on L.martagonin ja L. Hansonii:n risteymä. Kasvutapa on rotevampi kuin varjoliljalla.