Tämmöinen kasvi tuli nyt esiin lapsuudenkotoani kolmisen vuotta sitten kaivetun kielopehkon seasta. Onko tämä hanhenputki vai mikä? Kukintovartta ei vielä ole ilmaantunut. Kannattaisko vaan eliminoida?
Virmajuuri, todennäköisesti lehtosellainen, mutta voipi olla rohtokin, joka vaan on harvinaisempi. Minulla kasvaa sitä kukkapenkissä, mutta katkon kukintovarret poikki kukkien kuihduttua ettei siementele - siemnöistä leviää villisti hän.
Kiitos, Inki! Selasin aiemmin Riikosen Suomalaista perennakirjaa, ja siellä pisti kyllä silmään rohtovirmajuuri mutta lehtosellaisesta ei ollut lainkaan kuvaa - ihan outoja kasveja minulle ennestään molemmat. Ehkä se on tosiaan tuo lehtovj. Hassua, että samassa kielokaivantomättäässä ilmeni olevan tämän lisäksi myös lehtosinilatvaa ja lehtoakileijaa (plus mäkikuismaa, päivänkakkaraa ja lemmikkiä), eli hyvin lehtomaista tavaraa. Jätän kasvin kasvamaan ja kukkimaan, ja sitten katkon lakastuneet kukkavarret sinun ohjeesi mukaan.
Meillä tuota rohtovirmajuurta on runsaasti ympäri tonttia. Ihanan tuoksuinen kukinto siihen tulee
Kivasti kukillaan keikkuva oranssikeltano tuo on Sille kannattaa varata leviämistilaa aurinkoiselta paikalta.
Juu, leviää ja siementääkin ihan kiitettävästi... Erityisesti leviää juurilla! Minulla oli sitä kivikkopenkin kulmassa, sain muutaman pienen alun joltakulta penttiläiseltä, kahdessa vuodessa se kuusinkertaisti kasvualansa. En pärjännyt sille kivikossa, kun se luikerteli maksaruohojen sekaan, joten siirsin sen rantapenkereelle kuivalle kedolle. Kasvaa huomattavasti pienempänä ja hillitymmin, mutta näyttää pärjäävän siellä huopakeltanon, heinien ja muiden ketokukkien seassa.
Olen löytänyt myös aivan toiselta puolelta kivikkoa (monta metriä väliä) sen taimia, joten on levinnyt näköjään myös siemenistä... Aivan ihanan hehkuva väri sillä on, ja tykkään kovasti, on vaan valittava sille oikea paikka.
Sininen, noin 10 cm korkea, kukat miniatyyrimäiset noin 5 mm halkaisijaltaan, sievät ja siniset, lehdet syvään liuskaiset.
Koko kasvi, koivunlehtiä maassa antamassa mittakaavaa:
Maaonni, olisko se vaan kituliaasti kasvanut lehtosinilatva
Satues, hihihihhii! Eihän sitä koskaan tiedä mitä eri kasvuolosuhteet saa aikaan...
Voisiko olla luhtatädyke, Veronica scutellata??
Päivänhattu, kukat ovat tosiaan aika tädykemäiset paitsi että eivät aukea avoimeksi vaan pysyvät tuollaisina kuppimaisina. Veronica scutellata ei oikein mätsää lehdiltään.
Ei taida tosiaan olla luhtatädyke (tässä on tosi hyvät kuvat kun kuvia napsauttaa).
Miten olisi kumppania ja vettä kaipaava piiankieli ?
Mulla on samannäköisiä pikku tädykkeitä - lehtikin samanlainen - mutta kun en muista nimeä. Tädyke kuitenkin...
Piiankieli se ei taida olla.
On vaikea uskoa että se olisi puutarhakasvi, koska on niin olemattoman pieni ynkkönen. Vaikea kuvitella edes runsaana kasvustona sen peittävän maata saati kohoavan muuten näkysälle.
Mikähän mahtaisi olla semmoinen maata pitkin suikerteleva kasvi, jossa on soikeanpyöreät pienet lehdet? Kukkia ei ole toistaiseksi näkynyt. Lehdet ovat tummanvihreät ja paksut, varret hyvin sitkeät, melkein varpumaiset. Kasvia löytyy tässä pihassa "nurmikolta", ja se tuo kovasti mieleen suikeroalpin, mutta on kuivakampi ja sitkeämpi. Kasvaa siis tiukasti maata pitkin eikä nouse yhtään ylöspäin. Tuskin on mikään puutarhakasvi, mutta kun ei ole kasviota käsillä, ajattelin kokeilla, olisiko tämä kenellekään tuttu. Haluaisin tietää, tuleeko siihen mahdollisesti kukkia...
Jos se on rikkaruoho, se voisi olla esim. orvontädyke. Kyselin sitä joskus täällä minäkin. Kuvaus ainakin vastaisi sitä. Kukka on mitätön haalean vaalea. Ja istuu sitkeästi juurillaan kiinni mullassa koko komistus, vai mitä ?
Orvontädykkeestä on kuva tuolla asiaa lajeittain osiossa. Lehdet ei kovin hyvin näy. Mun mielestä se on nätti Pieni ja sievä
Täällä tosiaan tulee vastaukset kuin apteekin hyllyltä! :-D Sehän se tottavieköön on, orvontädyke. Ja olenhan mä noita kukkiakin nähnyt, mutta ei vaan sattunut olemaan niissä kasveissa, jotka nurmikolta bongasin. Hmmmm... laittaiskohan tuota kukkapenkkiin aluskasviksi, kun siinä nyt lähinnä kasvaa pari senttiä matala koivumetsä...
Mikähän on tämä rannalla/vedessä kasvava köynnös? Kirjastani en vastaavaa löydä...