Kysynpä tälle minulle tuntemattomalle, kukkapenkissä kasvavalle kukalle nimeä ja onkohan luonnonkasvi vai mistä lie ilmestynyt. Klementiinikin sen verran vaivaa että vaikka olisikin ihan tarkoituksella laitettu, on sen istutuksen ajankohta hämärän peitossa. Minusta voisi olla ihan luonnonkasvikin..

Pituutta näillä kukkavarsilla on metrin verran. Kaunis on!
Ei kannata tuoda puutarhaan. Tekee runsaasti siemeniä ja kasvattaa hyvin pitkät juuret.
Kiitos,Miikos! Mulle ihan uusi tuttavuus!
Onko anttipan kommentti pirjoh:lle vai mulle?
Voisko pirjoh:lla olla neidonkieli?
No niinpäs onkin, cooglella katsoin, mielenkiintoista tietoa siitä sain!
Kiitos teille nopeasta vastauksesta. Ilmeisesti on sitten tullut ihan omia teitään tuohon ja saa siinä kyllä ollakin. Kaksivuotiseksi kerrottiin mutta siemeniä tullee todennäköisesti tuleville kesille sitten:)
Anttipan kommentti taisi olla Irsalle.
olenpa erimieltä taas, kukinto pois ennen kypsymistä, kaunis luonnonvarainen perhoskukka
Ihmettelin viime kesänä siellä täällä niittyalueella olevaa saunakukan oloista kukkaa, jossa kukinto on kuitenkin kerrottu valkoinen. Ajattelin että se on joku mutaatio, mutta nyt sellainen taas tuossa autotallin nurkalla nousee ja nyt on jo kysyttävä että mikä se on:

Tässä kukka lähempää:

Mikä minulla siinä kasvaa?
Vertailun vuoksi vielä liittyen edelliseen saunakukan oloiseen kukka-kysymykseeni kuva siitä oikeasta saunakukasta (mikä lie virallinen nimi?) :
Varsinainen kysymys oli siis tuossa ylemmässä viestissä :)
Mutaatio on hyvin mahdollinen, elättelin kyllä toivetta että se olisi ollut joku oma lajinsa. On tosi nätti se kukka, keskellä aivan pieni kellertävä keskiö mitä ei tahdo edes tonkimalla löytää kun ne kerrotut terälehdet on siinä niin runsaina. Ajattelin ravistella siitä siemeniä johonkin kohtaan kukkapenkkiä ja katson minkälaista kukkaa se antaa ensi kesänä 
Kyllä mulla toi mutantti mulle kelpaa jos siementää!
Onpahan hieno mutaatio! Paraatipenkkiin tuo kuuluisi ehtottomasti.
Jatkan tässä vielä siitä mutaatiosta sen verran, että äsken kiersin niittyalueeni ympäri ja näin siellä muutamia "puolimutaatioita". Lähes kaikki oli normaaleja saunakukkia, joissakin kukat kähertyivät mutta keskusta erottui selvästi eli erehtymisen mahdollisuutta ei ollut. Tämä kuvan kukka näyttäisi tänä kesänä (tähän asti ainakin) olevan ainut laatuaan.Viime kesänä niitä löysin enemmän. Yritän ehdottomasti ottaa siitä siemeniä koska olen kovasti kiinnostunut mitä sen jälkeläiset ovat. Tuollaisenaan se minunkin mielestäni kuuluisi paraatipenkkiin. Vaikkei tuoksukaan. (Mikä ihme on tuo illakon avattaren kuva?)
(Nuu, se minun avatar-kuva on ulpukan siemenkodasta tehty sika takapuoli yleisöön päin. Ihan on näkönen…)
Illakko no tottakai, enpäs heti hoksannut