Kiitos kare, sehän se. Kasvi ilmaantui meidän luomanrantaan, kun tapanimyrsky kaatoi puun rannasta. Olemme asuneet tässä 13 vuotta, eikä aiemmin ole ko. kasvia näkynyt.
Kuvien lisäys toimii taas, eli mikä joenrannassa kasvava kasvi tämä on?
Sainkin jo tunnistettua itse: punasänkiö.
Tunnistaisiko kukaan tällaista? Sisko löysi metsästä ison puskan. Kun sinne tehtiin viime vuonna avohakkuu, niin tämä on levinnyt hakkuun jälkeen isolle alalle. Ei ole nähnyt kasvia kukkivana, joten sen väristä ei osaa sanoa mitään. Alla kuva myös kerätyistä siemenkodista, joiden keruusta kädet tulivat aivan tahmeiksi. Voisiko olla niinkin tavallinen kuin kurjenpolvi?
Kurjenpolvelta näyttää, en tiedä voisiko olla huhtakurjenpolvi,
mutta luontoportissa on aina linkit jokaisen jutun lopulla samansukuisiin
kasveihin, mikä ominaisuus helpottaa tosi paljon etsimistä.
http://www.luontoportti.com/suomi/fi/kukkakasvit/huhtakurjenpolvi
Kiitos Bumble. Tuo se on. Unohdin mainita tuon siemenkotien “ampumisen”, mutta tuossahan se hyvin selitettiin. =D
Tälläisiin törmäsin tänään. Kasvaa ihan sorassa ja muutenkin kuvassa paikassa, en muista ennen nähneeni, tunnistaisiko joku ?
Näyttää vähän kissankäpälältä, mutta kuuluuko nuo heinät samaan vai onko ne kenties ohranversoja(hih)
raya, tökkäsin tuohon ruukkuun, että sain kuvattua.
Ei ole kissakäpälä, oli pitkävartinen, n.70 cm, vähän harmahtavat lehdet ja varsi.
Mulle tuli mieleen joku kärsämö, en kuitenkaan löytänyt tuommosta.
ei ole kissankäpälä,mutta nyt en tuon nimeä muista,olen kuitenkin nähnyt tuollaisen.
Ai, no voisko olla ojakärsämö.
Harmio? Mun kukkakirjani mukaan sen pitäisi kukkia heinä-elokuussa, mutta kerrankos sitä kasvi erehtyy. En muista koskaan nähneeni, mutta lunttasin kirjasta.
Tämä on harmio, kuvattu toissa viikonloppuna Suomenlinnassa. Eivät kukkineet vielä joka rinteellä.
Kyllä mä luulen , että harmiosta on kyse, otan vielä uuden kuvan vähän myöhemmin.
Kiitos tunnistuksesta Tilhiski!
Entäs sitten tämä ?
Kasvaa kauniina n. 20cm mättäinä tien aurinkoisella puolella , muistuttaa kovasti hiirenvirnaa mutta on vaaleampi kukinto ja ilman kärhiä !
Tuoksu on voimakas ja jotenkin tuttu mutta en nyt osaa yhdistää mihinkään ,...voi olla yleinenkin mutta mulle ihan outo kasvi.
Kuvat on nuupahtaneesta kasvista kun en saanut vähään aikaan veteen.
Tuo voisi olla tunturikurjenherne, se kasvaa muuallakin kuin tuntureissa ja viihtyy hiekalla ja tienpientareilla.
Kasvutapa voisi vielä paljastaa enemmän, mutta katso googlella täsmääkö.
Suokukka, kiitos tunnistuksesta !
Noita kasvoi hiekkaisissa paikoissa Pohjoiskarjalan puolella, panin merkille että ei enää E-Savon puolella ollut !
Muutaman viikon päästä ajamme samaa reittiä ja luulenpa, että mulla on joku kaivinkone mukana !
Takapihan tulokas. Viime kesänä ilmestyi tyhjästä takapaihalle kasvi, joka toisena kesänä on venähtänyt parimetriseksi. Ei ole kukkinut. Siinä on vain yksi puumainen varsi. Muut näkyvät kasvit ovat koristearaoniaa ja norjanangervoa.
Eiköhän se terttuselja ole, tympeän hajuinen.Takapihojen ja huusin takusten vakio pensas, paskapuska, marjomisen jälkeen siementaimia ilmaantuu lähelle ja kauas. Ei ole mikään häirikkö kyllä sen kanssa pärjää ja joku tykkääkin siitä
Acer negundo. Mikä lie suomeksi.