Mikä myllää penkissä?

(Taudit ja tuholaiset, puutarha: Tuholainen: Mikä myllää penkissä ?

Ensimmäistä kertaa huomasin tämän ilmiön. Eli uudessa penkissä on katkottu perennojen varsia, kirjavaa maahumalaa silputtu tolkuttomasti, rönsyleimu silputtu lehtikasaksi. Mikä tämmöstä puuhaa? Myyrä, hiiri? Maahumalaa oli myös katkottu näin:

Samanmoista tuhoa on tehnyt täällä jo koko kesän ajan peltomyyrät. Sellaiset harmaat hiiren näköiset otukset, joilla kuitenkin lyhyt häntä ja pienet korvat. Naapurin kanssa ollaan niitä loukuilla tapettu varmaan yli 100 kappaletta, mutta vielä tuntuu riittävän. Mun penkissä silppusivat karpaattienkellot ja syysleimut, samojen nyrsijöiden suuhun meni myös punainen hanhikki ja syksyllä istutetut salkoruusujen taimet. Perinteinen rotanloukku ja syötiksi ruisleipää, sen olen todennut parhaaksi. Nytkin on 5 loukkua viritettynä ja joka yö niissä 2-3 saalista…

No voihan piru vihainen Täytyy sitten alkaa hommiin ärtynyt

Juu… myyrät on luonnon minimotoja. Kaikki halki, poikki ja pinoon…

Fellow''in myyrien seassa on varmasti ollut myös metsämyyriä. Niillä on hieman pitempi häntä ja se on jyrkkärajaisesti päältä musta ja alta valkoinen.

Anttipa, en ole saanut muuta saalista kuin peltomyyriä ja sitten niitä ruskeita hiiriä joilla valkoinen maha, onkos ne metsähiiri? Viime yö oli kaikkien aikojen ennätys, jokaisessa viidessä lotsassa oli aamulla saaliit. Että niitä riittää…

Minäkin olen pyydystänyt kompostin ympäriltä parisenkymmentä. Oikeastaan vasta viime aikoina olen alkanut tarkastella lajeja ja useimmat ovat olleet metsämyyriä. Niillä on tosiaan valkea vatsa. Katsopa seuraavalla kerralla häntää, joka pitempi ja musta/valkea.
Joko olet löytänyt kaupasta uuden mallisia mustasta muovista valmistettuja SuperCat- räpsyjä, joissa on valmiina syötti. Tehokkuudeltaan toista luokkaa kuin tavallisen hiirenloukku. Kerran oli vieressä hiirenloukku, jossa asiantuntijoiden mukaan paras syött eli jälkiuunileivän palanen. Ei ollu siihen koksenut, mutta uudessa oli. Siinäkin mielessä kätevä, ettei tarvitse käsin koskea saaliiseen. Ottaa vain räpsystä toiselta puolen ja avaa puristamalla, jolloin saalis putoaa pois vaikkapa kompostiin.
On myön eläinystävällisempi (?), koska eläin menee pyydykseen aina pää edellä ja kuolee välittömästi. Tavalliseen räpsyyn myyrä voi mennä siten, että lähtee juoksemaan yli ja jää takajaloistaan kiinni. Näin kävi kerran. Oli raahannut räpsyt piiloon ja kuollut vasta sitten.

Mulla on 2 noita super-räpsyjä ja ainakin kaksi kertaa on metsähiiri ottanut jalat allensa oitis kun olen päästänyt sen pinteestä. Ei siis kuole välittömästi silläkään. Kaiken kaikkiaan taitaa kyllä saaliin määrä jo jossakin kolmen ja neljän kymmenen välillä mennä tänä syksynä, ja metsähiiriä kaikki ne ulkorakennuksesta pyydystetyt. Jos siis myyräkanta on nyt huipussansa, taitaa tehdä samoin hiirikantakin.

Minusta paras hiirille ja myyrille on se ihan perinteinen peltinen lotsa, mutta kokoa rotta. Hiirelle tarkoitettuun pienempään on muutama jäänyt “huonosti” kiinni eli jalastaan tai sitten on häipynyt koko lotsa elukan mukaan. Iso rotanloukku on niin jämäkkä että tekee kertalaakista selvää jälkeä. Niitä anttipan mainitsemia SuperCatteja on pari syyleimujen juurella ja onhan ne ihan ok, mutta turhan heiveröisiä, eivät tapa heti vaan loukku raadon kanssa saattaa löytyä hyvinkin kaukaa. Ja yhtenä aamuna niissä oli hiiri joka jäänyt toiseen etujalastaan ja toiseen takapäästään… Ei mikään mukava tapa poistua! Niin että minä kyllä suosin perinteistä, jykevää rotanloukkua, syöttinä ruisleipää ja käsittelyyn kunnolliset hanskat käteen.

SuperCattit on täälläkin käytössä ja sitä rotta kalibeeria, hyvin pyytää mutta ne on nyt kaikki narulla jossakin kiinni kun joku niitä raahasi metsään ja söi raadosta sen mitä lossan ulkopuolelle oli jäännyt.

Lakritsin pala on muuten ollut hyvä syötti , pysyy hyvin paikoillaan kun on niin tahmainen ja tuoksuu voimakkaalta.

Tässä muuten pelomyyrä. Kuten näkyy, häntä on tosi lyhyt ja korvat karvojen peitossa.

Meillä myllää kasvimaalla kontiaiset oikein tosissaan. Tänä kesänä tuli varmistus siitä, että eivät ole vesimyyriä. Kastematosyötillä saatiin kontiainen helposti ansaan, mutta päästettiin sitten takaisin, kun tuli selväksi, kuka ne mielettömät tunneliverkostot kaivaa. Kasvimaalla on nykyisin niin paljon lieroja, että siitä on tullut kontiaisten paratiisi. Etanat ne hoitelevat siinä sivussa, että niitä ei ole meidän kasvimaalla ollut yhtään vuosiin.

Mutta porkkananviljely ei meinaa enää ollenkaan onnistua. Eihän kontiaiset niitä porkkanoita syö, mutta ne tykkäävät aivan erityisesti elellä porkkanapenkissä ja katkovat porkkanat pois tunneliensa tieltä. Aina vaan löytää uusia porkkananvarsia, josta porkkana on kokonaan katkaistu pois. Viime kesänä ekaa kertaa kävi niin, että sitten syksyllä porkkanannosto aikaan oli jäljellä enää vain muutama porkkana. Yhtään porkkanaa ei viety kellariin asti :frowning: Meillä on yleensä ollut kellarissa vähintään kaksi kuljetuslaatikollista porkkanaa.

Nyt taitaa mennä ihan samaa rataa. Eilen ostettiin sellainen myyrien äänikarkotin, joka pistettiin keskelle porkkanapenkkiä, mutta se on ilmeisesti täysin tehoton. Uusi ilmanottoaukko oli taas ilmestynyt tuon vekottimen viereen ehkä tunti sen jälkeen, kun se oli maahan asennettu.

Meidän kasvimaan kulta-aika taitaa olla ohi :frowning: Maa on tullut niin muhevaksi ja hyväksi ja lieroiseksi, että sitä tekee muidenkin mieli kaivella :((

Kontiaiset syö myös lehtokotiloita, kuulemma. Olen miettinyt pohjaverkon laittoa tai muovikoriin istuttamista varjoliljapenkissä, meillä verkosto kulkee siellä kaikkein varjoisammassa ja kosteimmassa paikassa.

Viime yönä joku on käynyt ruusupenkissä ja kaivanut kunnon kuopan ainoan komeakukkaiseksi tulevan Heidi Klum’in juurelle. 

Kuoppa on 20 senttiä syvä, 10-15 senttiä leveä ja etuvasemmalla on oikeasti iso multakasa, noin ämpärillinen. Heidiparan juurta ei ole nakerreltu mutta on paljaana toiselta puolelta. Mikä ihmeen kaivuri siellä on vieraillut? Miksi? Matoja löytyy näillä sateilla lähempää pintaa. Meillä ei ole myytiä, jänis ei kai kaiva ollenkaan multaa ja siilikin löytää ruokaa helpommalla. Tuossa vasemmalla on oikeasti laatat joita kävelen.