Mikä Nauhus..?

Mieltäni vaivaa kun en tiedä mikä laji kyseessä.

Tällä lajilla keväästä syksyyn viininpunaiset lehdet etenkin alapinnalta -Tietääkö kukaan?

kallionauhus, arvaan

Näyttä kallionauhukselta mutta nauhukset risteytyy keskenään ja varmaa ei voi sano varsinkin jos on siemen kasvatti tai saatu joltakin kaupasta ostetutkaan ei ole sata varmaan puhtaita lajeja

Tätä on aina lisätty jakamalla -nyt kuitenkin olen kerännyt vähän siemeniä kokeeksi.

Olisikohan sitten kallionauhuksen jokin alalaji kun en ole törmännyt muualla tuohon viininpunaiseen lehteen …no enpä ole vielä paljon katsellutkaan! ;D Kiitos vastauksista.

kallionauhus ‘desdemona’ on punalehtinen ja kukka hyvin tumman keltainen, melkein oranssi. kukkii paljon myöhemmin kuin muut nauhukset - itse asiassa vielä eilen olivat kukat jonkinmoisessa kuosissa.

Nop se hän se varmaan onkin! -kukat ovat luonnossa tummemmanoranssit kuin kuvassa. Kuva on otettu kuukausi sitten.

Kiitos -kurgletan heti

Mikä tämä nauhus mahtaa olla?

Kyseessä on ainakin 15-20 vuotta vanhasta nauhuksesta otettu jakopala. (Historiaa, tämä on otettu nauhuksesta, joka kasvoi edellisessä kodissa, talon entinen asukas oli saanut tämän veljeltään, joka taas oli tuonut tämän pohjoisesta.) Luulen, ettei ole risteytys, vaan ihan oma lajinsa. Kuvittelin että tämä on lapinnauhus, mutta muut taas sanoivat ettei ole se.

Tänä keväänä kukka tosin katsoo maanantaihin ja varsi torstaihin, mutta ei varmaan tulkintaa haittaa.

Lehdet ovat isot, alhaalta (varsinkin keväällä) nukkaiset, pehmoiset. Varsi on myös pehmoisen nukkainen.

Voisiko olla soihtunauhus?

Mä olen melko varma, että kyse ei ole soihtunauhuksesta.

Tässä vielä toinen kuva lehdestä. Laitoin valtikkanauhuksen keskikokoisen lehden tuon tuntemattoman nauhuksen lehden päälle.

(sadepisarat vähän heikentää kuvanlaatua)

L. sibirica?

Mistä mä olen saanut päähäni, että lapinnauhus ja siperiannauhus olisi sama asia??

Tuo on kuitenkin (mielestäni) kauniinpia nauhuksia, mitä olen nähnyt ja tykkään tuosta sen pehmeästä varresta:)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nauhukset

Olisikohan ElluK:lla nukkanauhus.

Olkoon sitten siperiannauhus, jos sillä on tuo pehmeä varsi:).

Yhdellä taimistolla kopeloittin nukkanauhusta, ja se ei kyllä ollut saman tuntuinen, mitä tuo mun omani, eli sen perusteella ei ole nukkanauhus. Korkeutta tuolla on reilu 150 cm, mutta viime vuonna kasvoi kyllä lähemmäs 2 metriä, kuin puoltatoistametriä.

Muok. Onkos siperiannauhuksella taas punertavampi varsi?? Mä menen nyt sekaisin nuosta aivan täysin. Googlen kuvahakuunkaan ei välttämättä ole luottamista, sillä ei tiedä onko varmasti oikeasta lajista kyse, vai siementaimesta, joka voi olla mitä vain.
Nukkanauhus sopisi korkeudensa puolesta