Mikä orkidea kukkii elokuussa 2012

Ihania kukkasia teillä!

Noiden jälkeen ei kehtaa omista oikein kuvaa laittaa. Minulla alkoi kukkia Doritaenopsis/Phalaenopsis Purple Gem ‘Aida’, mutta ei siihen näillä näkymin tule yhtä paljon kukkia kuin Olivian lumihiutaleeseen, joka ymmärtääkseni on saman kasvin toisenvärinen muoto. Sen violetti väri on kyllä voimakkaampi kuin edellisenä kesänä ilmeisesti viileämmän ilman ansiosta. Bonanzan katleijaryhmä on ihan mykistävä. - Mutta jos katsoo asian positiivista puolta, mikään omista ei sentään ole haissut rotanraadolta, ei vaikka minäkin olen väliin käyttänyt sitä Biolanin kanankakkanestettä.

Ihania kukkia! Olivian lumihiutaleen kukkarunsaus on mykistävää Didieri mun on aivan pakko tilata vielä nyt ennen talvea Grossräschener Orchideenilta. Harin puolimädäntyneen rotan imelätuoksuinen kukkakin kiinnostaisi, koska olisi "kiva" kerrankin kohdata tuollainen kasvi ja se on kauniskin vielä. Aina olen vain lukenut niistä, mutten ole ikinä päässyt nuuhkimaan.

muoks Voi harmi…tuo Harin Haisuli löytyy myös Gross-jne. Orchideenilta. Tosi kaunis on kyllä kukka!

Brassia hybriidi, onko kellään nimiehdotuksia?Viime vuonna tuoksu oli jasmiinia muistuttava, tänä vuonna en ole, vielä, havainnut mitään tuoksua

Oncidium Katrin Zoch kukkii uskollisesti kolmella vanalla tänäkin vuonna.Tuoksu muistuttaa joulun tuloa

Tämä aikoo tuoda piristystä kesäloman jälkeiseen aikaan. Menee vielä monta päivää ennen kuin kukat ovat kunnolla auki, mutta en malttanut odottaa kameroineni. Ensimmäinen kambrian kukitus ei liene kovin juhlallinen tapahtuma, mutta kyllä tämäkin orkideasta käy. Kukista ei nyt puutu terälehtiä kuten ostettaessa, mutta niiden pilkut ovat pienempiä, mistähän sekin johtuu. Huuli on entisenlainen. - Huomasin tänään, että taas yhdessä perhosorkideassa on kukkavanan alku ja että 50-v. näyttelystä ostettu pieni keltakukkainen katleija väsää ensimmäistä kukkatupellista versoaan. Näköjään tykkäävät syksystä yhtä paljon kuin minäkin.

Itsekritiikki iski, ja laitan uuden kuvan näyttelydendrosta, joka siis nyt kukkii mutta ei tee elettäkään uusien versojen kasvattamiseksi. Kukissa on viehättävä tuoksu.

Vanda Sansai Blue pääsi kukkimisen loppuajaksi omalle paikalle, kun ei pöydälle muiden joukkoon oikein mahtunut.

Mitkä juuret orkideajohanin vandassa !

Yksi ehdoton suosikki löyhkää ikkunalla
kukka, yksi tällä kertaa, on vaan niin ihana että on ihan pakko roikkua sen lähellä ihmettelemässä niin kauan kun nenä/pää kestää

Cycnoches loddigesii hankittu vuosia sitten Orkideayhdikstyksen yhteistilauksesta Schwerteriltä

Tämäkin on tullut aikoinaan Schwerterin yhteistilauksesta: Soterosanthus shepheardii, sukunsa ainoa edustaja, kasvaa Ecuador-Kolumbia, merenpinnasta 0-500 m.

Viimeksi kukintovarsia oli enemmän, nyt on vuosiversoja vuorostaan enemmän. Kukat ovat hauskat, mutta kestävät vain 5-6 päivää. Eivät avautuessaan kierry 180 astetta vaan jäävät "ylösalaisin".

Uudet lehdet ovat violetinpunaiset, vanhemmiten väri jää vain taustapuolelle.
Ecuagenera kehuu tätä aloittelijan orkideaksi.

Ja vaihteeksi: Bulbophyllum Sunshine Queen

Soterosanthus shepheardiin lehtien lila sävy sopii ihanasti yhteen kukkien keltaiseen väriin :slight_smile:

Tässä mun kukkiviani, tavallisia, mutta kauniita. Yllättäen kesän koettelemuksista selvisivät helpot ja vähään tyytyväiset kasvit ja päättivät nämäkin hätäpäissään vielä kukkia.

Paphiopedilum Maudiae

Tänään lapseni sai "terveen paperit" puolentoista vuoden sairastamisen jälkeen ja aivan kuin sen kunniaksi oli Cattleya Pink Jaguar "Flower girl" poksauttanut päivän aikana kaikki neljä nuppuaan auki! Tämä kruunasi päivän

Ainiin, onhan tämä myös eka itse kukittamani kattleija.

Onnitelut lapsellesi, Sinulle ja kukalle!

Juuri tänään mietin, että eiköhän se jaguaarikatleija jo kuki. Kaunis! Mitkä lienevät kukan strategiset mitat? Omistakin katleijoista pari on sen näköisiä, että ne saattavat harkita kukkimista. Kurkin melkein joka päivä tilannetta lehtien tyvellä.

Teenjuoja, jakuaari on halkaisijaltaan n 7-8cm.

Onnittelut Tiipap! Tuohan on kivannäköinen täplikäs. Ja ensiyrittämällä 4 kukkaa.

Nyt kukkien vihertävä tausta on vaalentunut ja kukan värikin selkeytynyt

Nyt se on selvästi pinkki-valkoinen.