Mikä orkidea kukkii elokuussa 2012

Kovin on hiljaista orkidearintamalla.

Tämä perhonen on kukkinut koko kesän (vasemmanpuoleinen osa) ja nyt se väkäsi
uuden kukkavanan, jossa on tulossa n. 25 kukkaa.

Väriero vanhan ja uuden osan välillä on selvä.

Ihmiset eivät näytä huomanneen kalenterin sivun vaihtuneen, ja ovat laittaneet kuvia vielä tuonne heinäkuun ketjuun 
Pakko laittaa tämä tänne, vaikkei vielä kukikkaan. Olen niin innoissani  Pleurothallis flexuosa on ruvennut värkkäämään kukkavanaa, ja ai härrekuut miten ohut se onkaan! Tuntuu, että lasikon tuulettimen töhinä saisi sen katkaistua.

Onko penttiläisillä tätä sukua ollenkaan, kun ei omaa osiotakaan näytä olevan? Enkä ole kuviakaan nähnyt, että jollain kukkisi

Jeee kerrankin minä saan laitettua kuvan kukkivasta ja ihan itse raaskusta kasvatettuna …hankala kuvattava jotta saisi oikeat sävyt näkyviin kun kaapin yläosassa valojen lähellä asusteleepi.

Vanda Ruby Moon kukkii ensimmäistä kertaa ja kahdella vanalla. Kukat ovat valtavan isoja, kun pienen lapsen kämmen

Toinen ensikertalainen on Cychnodes Jumbo Puff Sweet x Orchid Glade.Hankin sen monta vuotta sitten eBayista.Tuoksu on vaikeasti kuvailtava, ensin se muistuttaa spearmint purkkaa, sitten hieman tärpättiä ja lapset havaitsi myös salmiakin vivahteen…

Ja sitten vielä tuttu ja turvallinen pari kertaa vuodessa kukkiva "batman"  Coelogyne salmonicolor

Tuo Carmelitan kasvi on muodoltaan niin vahvasti Catasetumin (Orchidglade) oloinen, että mahtaako siinä olla Cycnodesta lainkaan? Hieno joka tapauksessa ja Catasetum on minusta kaiken kaikkiaan jännittävämpi.

Viime kesänä ohikukkineina hankitut kolme Ancon vandaa alkavat näyttää mitä ovat. Ensimmäisenä tällainen valkoinen. Toisessakin on jo nuppuvarsi tulossa. Hauskoja nämä yllätykset:) Samat kasvit jotka viime talvena olivat minimissään n. +5 asteessa. 

Tämä dendro on kukkinut minulla monena vuonna länsi-ikkunalla. Tänä vuonna kukkavanoja näyttäisi kuitenkin olevan tulossa vähemmän kuin viime vuonna, kasvi ilmeisesti tykkää olostaan sitä enemmän, mitä lämpimämpää ja aurinkoisempaa on.

Olen näköjään pitänyt kesästä kynsin hampain kiinni, enkä ole edes ajatellut, että on jo elokuu. Kiitokset Zygolle ketjun avaamisesta ja Sisselialle nykäisemisestäni.

Yritetäänpä sopeutua siis jo elokuuhun :slight_smile:

Jereee, pleuroja saattaa löytyä minien osastolta. On laaja, mutta harvemmin kasvatuksessa oleva suku. Itselläni niitä on ollut muutama, mutta täytyy sanoa, etteivät oloni ole niille olleet otolliset.

Olivia; mistä kesästä ?
Tälläkin hetkellä minulla on paksu villatakki ylläni ja sittenkin palelee… (ulkona +11 )

Hienot juuret tuolla aLycasten valkoisella.

Tässä on tämä  illan ja yön upea tuoksuja Angraecum didieri, joka iltaisin alkaen klo 22.00 ihmetyttää aina koko huoneiston parfymoidessaan. Kuvasta näkyy, miten suuri kukka on kasvin kokoon verrattuna. Kasvihan on vain n. 5 cm korkea nyt.

Vanda Sansai Blue jaksaa vain kukkia 12 kukallaan. Kaksi uutta kukkavarren alkua odottelee vielä piilossa -  kukkivat sitten myöhemmin, ellei sitten tämä yksi vie niiltä kaikkia mehuja. Orkidea avaa ensin kaikki nuppunsa ja aloittaa sitten vasta  kukkien koon suurentamisen. Varsi rupeaa notkumaan niiden painosta.

Noista juurista ei kohta enää tiedä kenelle ne kuuluvat. Ovat kasvaneet tuolla lailla nipussa koko ajan, eikä erottaminen taida enää helposti onnistua. Toisaalta vievät vähemmän tilaa:)

Elokuun alun kukkivaiset. Ylärivissä vasemmalta Cattleya harrisoniana, Rhyncholaelia digbyana. Alarivissä nimettömiä Cattleya-risteymiä, keltapunainen mahdollisesti Rlc. Little Toshie.

Yleensä perhoseni eivät ole kesällä kukkineet, tähän aikaan vasta vääntäneet kukintovarsia. Mutta nyt on intouduttu. Varsinkin tämä vanha leidi on kasvattanut sormenpaksuisen pitkän kukintovarren ja siihen elefantin korvien kokoisia kukkia siistiin riviin.

Saman tehnyt toinen, aika saman näköinen vanha leidi.

Tämän raaskun vanhoihin kukintovarsiin on myös tupsahtanut kukkia.

Moisesta ymmälläni olen miettinyt syytä. Enkä löydä muuta muutosta niiden hoidossa kuin että olen lorauttanut myös niille Biolanin luonnon ravinnenestettä. Ostin sitä katleijoitani varten kun alkoi näyttää siltä, etteivät ne pääse ulos. On orgaaninen eläinperäinen lannoiteliuos: kompostoitua broilerinlantaa, kaliumsulfaattia ja merilevää. Aluksi suhtauduin kanankakkalannoitukseen sisällä epäilevästi, mutta tämäpä ei edes haise. Luonnossa taitaa olla sitä oikeaa poweria :slight_smile:

Viime kuussa kukintansa aloittanut Phalaenopsis Snowflake näyttää nyt tältä. Myös toinen kukintovarsi kasvussa. (kuva ei tee sille yhtään oikeutta, kukat hohtavat vitivalkoisina)

Lasikossa hiippailevat spidermanit: Brassia Rising Star

Ja tämä on alkanut huojuttaa Aerangis kirkiin asemaa sinä orkideana, jonka ottaisin autiolle saarelle :slight_smile:
Paraphalaenopsis laycockii x Ascocenda Aroonsri Beauty, toinen kukintorypäs auki, edellisen vanhimmat kuihtuneet, mutta vielä joitakin kukkia sielläkin jäljellä. Schwerteriltä keväällä tullut, joten kukinta ei ole ansiotani. Mutta lääpälläni olen!

Kuvassa on eilen avautunut Bulbophyllum echinolabium. Tämä laji on tunnettu lähinnä kahdesta seikasta: sillä on orkideamaailman kenties suurin kukka, joka voi olla halkaisijaltaan jopa 40 senttiä. Tämä yksilö ylsi nyt ensimäisellä kerrallaan 32 senttiin. Komeus ei ilmeisesti kestä kovin kauan, mutta laji on sarjakukkainen ja seuraava onkin jo tulossa ensimmäisen takaa.

Toinen merkittävä ominaisuus tällä on, että kukka on aivan järkyttävän hajuinen ja varsinkin kun auringonvalo osuu siihen. Puoliksi mädäntyneen rotan imelä tuoksu on erittäin autenttinen. Kerran sitä nuuhkaisee, ei toiste. Minulla on onneksi heikonpuoleinen hajuaisti, mutta nyt se kyllä lähtee huoneesta. En vaan oikein tiedä mihin sen eristäisi.

Tämä on kasvanut melko varjoisalla ikkunalaudalla ja alkuperäisessä kasvualustassaan ilman sen kummempia toimenpiteitä.